Gjest gitt opp norske gynekologer Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Jeg revnet så mye på kryss og tverss under fødselen at det tok et par timer å lappe meg sammen igjen. Etterpå var jeg så hoven at jeg ikke kunne få knærne sammen de første fire dagene. Jeg fikk ingen isposer eller noe som helst annet for å dempe hevelsen. De ble veldig sinte når jeg ba om smertestillende. Helt unødig etter en naturlig fødsel mente de. De første tre ukene etter fødselen sov jeg nesten ikke pga av smerter. Smertene dempet seg etter hvert, men ble ikke borte før jeg etter et drøyt år fikk kranglet meg til en operasjon hvor de blant annet fjernet en del arrvev. De indre leppene ble ca 4 ganger større enn normalt og det tok 2 år før de krympet tilbake til nesten normal størrelse. I denne perioden var huden svært skjør og klødde, svidde og småblødde nærmest konstant. Tålte ingen friksjon. Da jeg ba om hjelp med dette ble jeg sendt til psykiater. Etter dette har jeg ikke sett poenget i å ta opp underlivsproblemer med noen lege. Huden er forsatt skjør, men ikke så ille som før. Sykling er dessverre ikke mulig pga av irritasjon. Jeg har en flott mann som jeg er veldig glad i. Problemet mitt er at jeg fremdeles 5 år etterpå har mistet svært mye av min sexuelle følsomhet. Det skal mye mer til å få meg opp, nesten ingen ting til før det "glipper" og vi må begynne helt på nytt. Før fødselen var en orgasme en herlig følelse som bredte seg i hele kroppen. Nå er det bare et poff, og så er det som om ingen ting har skjedd. Det er som om koblingen mellom underlivet og resten av kroppen er borte. Skjeden er ikke avlang lengre, men nærmest rund. Livmorhalsen ligger tett ned mot skjedeåpningen. Bekkenbunnstrening har ikke hjulpet et skvatt. (Har aldri vært inkontinent.) Jeg vil understreke at min mann aldri har klagd på noe som helst. Men for mitt vedkommende fungerer det dårlig. Mister mer og mer interessen for sex, fordi det blir vanskeligere for hver gang å døyve skuffelsen. Er det noen som har lignende erfaringer. Er det noen som vet om noen private tilbud i inn- eller utland der det er mulig å få hjelp med noe av dette, og hva det kan koste. Tror neppe det er mulig å bli tatt på alvor i det offentlige norske helsevesnet. Volvat og lignende er jo de samme legene som man finner på offentlige sykehus. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163991-fortsatt-laber-sex-flere-%C3%A5r-etter-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Så trist at dette har skjedd deg, og enda tristere at det hele forbindes med fødsel og seksualliv, de to fineste tingene vi kvinner kan oppleve. Ikke gi opp - bytt lege, ta kontakt med andre klinikker. Det er garantert hjelp å få, både med det fysiologiske og det psykiske (hvis du føler at du trenger det). Det er sikkert lurt å legge inn spørsmål i fora som dette, andre kvinner kan kanskje komme med konkrete tips om dyktige leger o.l. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163991-fortsatt-laber-sex-flere-%C3%A5r-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-1063825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gitt opp norske gynekologer Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Så trist at dette har skjedd deg, og enda tristere at det hele forbindes med fødsel og seksualliv, de to fineste tingene vi kvinner kan oppleve. Ikke gi opp - bytt lege, ta kontakt med andre klinikker. Det er garantert hjelp å få, både med det fysiologiske og det psykiske (hvis du føler at du trenger det). Det er sikkert lurt å legge inn spørsmål i fora som dette, andre kvinner kan kanskje komme med konkrete tips om dyktige leger o.l. Lykke til Jeg var gjennom 10 gynekologer på 1 1/2 år. Orker ikke flere bomskudd, ikke flere bortkastede GUer heller. Tror ikke det er mulig å få hjelp i det offentlige. Blir bare psykologiset til døde. De har en holdning av at når en kvinne klager på underlivet og det ikke er sopp, fistel, kreft eller inkontinens sitter problemet mellom ørene og ikke mellom beina. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163991-fortsatt-laber-sex-flere-%C3%A5r-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-1063947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
labbe1365380640 Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Jeg var gjennom 10 gynekologer på 1 1/2 år. Orker ikke flere bomskudd, ikke flere bortkastede GUer heller. Tror ikke det er mulig å få hjelp i det offentlige. Blir bare psykologiset til døde. De har en holdning av at når en kvinne klager på underlivet og det ikke er sopp, fistel, kreft eller inkontinens sitter problemet mellom ørene og ikke mellom beina. Hei ! Det er overhode ingen trøst å høre at:"alle har et underliv". Men det er opprettet en vulvaklinikk på rikshospitalet, men det forutsetter antagelig at du bor på østlandet. Det med underlivet ditt høres ikke bare ut som en ting,. men flere kanskje sammensatte. Arrvev/bindevev kan kanskje gi kløe og irritasjoner, men det kan jo hende at du har en hudlidelse itillegg til det andre. Kanskje du har reagert på noe og fått eksem nedentil. Jeg har en venninne som tok en skjede plastikk ( på det offentlige) fordi hun fødte et veldig stort barn. Ikke gi opp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163991-fortsatt-laber-sex-flere-%C3%A5r-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-1066742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gitt opp norske gynekologer Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Hei ! Det er overhode ingen trøst å høre at:"alle har et underliv". Men det er opprettet en vulvaklinikk på rikshospitalet, men det forutsetter antagelig at du bor på østlandet. Det med underlivet ditt høres ikke bare ut som en ting,. men flere kanskje sammensatte. Arrvev/bindevev kan kanskje gi kløe og irritasjoner, men det kan jo hende at du har en hudlidelse itillegg til det andre. Kanskje du har reagert på noe og fått eksem nedentil. Jeg har en venninne som tok en skjede plastikk ( på det offentlige) fordi hun fødte et veldig stort barn. Ikke gi opp. Takk for svar. Hudirritasjonen er veldig mye bedre enn den var. Klødde konstant i 2 år. Ganske lenge... Etter som vevet krympet bedret det seg betraktelig. Har nå kun sporadiske problemer, som går ganske greit å takle. Skulle ønske vulvaklinikken hadde eksistert da jeg trengte det som mest. Da hadde jeg sluppet å rote meg bort i en smerteutredning på kvinneklinikken på Riksen som i hovedsak gikk ut på å fortelle meg at det jeg opplevde i kroppen ikke var reelt. Problemet satt ene og alene i hodet. Ble utsatt for en ganske enorm manipulasjon og maktmissbruk. Det å stadig vekk klø, svi og blø i vev som hadde vært gjennom enorme påkjenninger ble betraktet som en psykisk lidelse. (Eller kanskje de mente jeg diktet opp hele greia.) Og jeg ble sett på som psyko og vrangvillig som ikke ville akseptere dette. En hver innvending jeg hadde mot det de sa ble tatt som et bevis på hvor ute av balanse jeg var, og hvor lite fortåelse for min egen sykdom jeg hadde. Dermed var det også legitimt for dem å avbryte enda kjappere når jeg prøvde å si noe og ellers behandle meg så nedlatende som bare mulig. Har du noen gang forsøkt å benkte at du er sta eller gal? Det funker ikke. Tok også opp det som nå volder meg mest frustrasjon, at det ikke er hold og fasong på vagina og at livmorhalsen ligger så langt ned. Det var vel det som skulle til for å overbevise dem om at jeg var skrullete. Fikk en lang utredning om at det var en muskel. Riksen er ikke stedet for meg. Jeg savner min tidligere sensitivitet og mitt tidliger tilfredstillende sexliv. Men jeg vet ikke om en eneste gynekolog i hele landet som det går an å ta dette opp med uten å bli behandlet som en skrulle. Det virker som at når kvinner klager på underlivet etter bokstavelig talt opprivende fødsler, ser en hver norsk gynekolog det som sitt livskall å terrorisere dem til å tro at alt er i sin skjønneste orden. Det er bare de som er for dmene til å skjønne det. Har vært på en del amerikanske nettsteder. Virker som de møter kvinner med en helt annen respekt og forståelse der borte. Og at kvinnen selv får anledning til å definere sine problem. Skulle vunnet en hel del i lotto... Takk for at dere bryr dere. Både du og Favn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163991-fortsatt-laber-sex-flere-%C3%A5r-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-1067162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SYNTEA Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Takk for svar. Hudirritasjonen er veldig mye bedre enn den var. Klødde konstant i 2 år. Ganske lenge... Etter som vevet krympet bedret det seg betraktelig. Har nå kun sporadiske problemer, som går ganske greit å takle. Skulle ønske vulvaklinikken hadde eksistert da jeg trengte det som mest. Da hadde jeg sluppet å rote meg bort i en smerteutredning på kvinneklinikken på Riksen som i hovedsak gikk ut på å fortelle meg at det jeg opplevde i kroppen ikke var reelt. Problemet satt ene og alene i hodet. Ble utsatt for en ganske enorm manipulasjon og maktmissbruk. Det å stadig vekk klø, svi og blø i vev som hadde vært gjennom enorme påkjenninger ble betraktet som en psykisk lidelse. (Eller kanskje de mente jeg diktet opp hele greia.) Og jeg ble sett på som psyko og vrangvillig som ikke ville akseptere dette. En hver innvending jeg hadde mot det de sa ble tatt som et bevis på hvor ute av balanse jeg var, og hvor lite fortåelse for min egen sykdom jeg hadde. Dermed var det også legitimt for dem å avbryte enda kjappere når jeg prøvde å si noe og ellers behandle meg så nedlatende som bare mulig. Har du noen gang forsøkt å benkte at du er sta eller gal? Det funker ikke. Tok også opp det som nå volder meg mest frustrasjon, at det ikke er hold og fasong på vagina og at livmorhalsen ligger så langt ned. Det var vel det som skulle til for å overbevise dem om at jeg var skrullete. Fikk en lang utredning om at det var en muskel. Riksen er ikke stedet for meg. Jeg savner min tidligere sensitivitet og mitt tidliger tilfredstillende sexliv. Men jeg vet ikke om en eneste gynekolog i hele landet som det går an å ta dette opp med uten å bli behandlet som en skrulle. Det virker som at når kvinner klager på underlivet etter bokstavelig talt opprivende fødsler, ser en hver norsk gynekolog det som sitt livskall å terrorisere dem til å tro at alt er i sin skjønneste orden. Det er bare de som er for dmene til å skjønne det. Har vært på en del amerikanske nettsteder. Virker som de møter kvinner med en helt annen respekt og forståelse der borte. Og at kvinnen selv får anledning til å definere sine problem. Skulle vunnet en hel del i lotto... Takk for at dere bryr dere. Både du og Favn. hei,jeg så et amerikensk dokumentar. der de forminsket vagina igjen etter stor fødsel. da må du dra til amerika da, men der var de ihvertfall veldig flinke. lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163991-fortsatt-laber-sex-flere-%C3%A5r-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-1077252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gitt opp norske gynekologer Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 Takk for svar! Får begynne å spare. Slike ting er vel ikke akkurat gratis. Tror neppe det blir dekket over det norske trygdesystemet... Synes det er litt tungt at det skal være så vanskelig. Vondt at mine problemer har blitt så hardnakket benektet av helsevesnet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163991-fortsatt-laber-sex-flere-%C3%A5r-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-1077536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gitt opp norske gynekologer Skrevet 20. november 2004 Del Skrevet 20. november 2004 hei,jeg så et amerikensk dokumentar. der de forminsket vagina igjen etter stor fødsel. da må du dra til amerika da, men der var de ihvertfall veldig flinke. lykke til Takk for svar! Får begynne å spare. Slike ting er vel ikke akkurat gratis. Tror neppe det blir dekket over det norske trygdesystemet... Synes det er litt tungt at det skal være så vanskelig. Vondt at mine problemer har blitt så hardnakket benektet av helsevesnet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163991-fortsatt-laber-sex-flere-%C3%A5r-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-1077538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.