Gå til innhold

kjæreste eller samboer


Gjest bastardia

Anbefalte innlegg

Gjest bastardia

Har bare et lite spørsmål. Lurer på: Slutter folk å kalle hverandre "kjæresten" når man blir f.eks. samboer? Jeg snakker om typen min som "kjæresten min", men hadde vi blitt samboere ville jeg ikke degradert ham til kun å være "samboer". Man er da vel fortsatt kjærester selv om man er samboere?

Bare lurte liksom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

gardina1365380627

han blir vel ikke oppgradert eller nedgradert selv om dere blir samboere,dere er kjærester,med andre ord ¨kjærsten min¨.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har alltid synes det er noe teknisk over betegnelsen "samboer", og har aldri brukt den.

Har nå vært gift i fem år og tenker fremdeles på mannen min som kjæresten min (og kaller ham det direkte), selv om han blir hetende "mannen min" overfor andre for ikke å skape forvirring. Fremdeles føles det litt rart å si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men det verste jeg hører er ordet "sambo" Jeg og sambo gjorde ditt og datt... Høres ut som en ape eller en ting...

Noen ganger tror jeg at folk bruker det ordet for å "skryte" av at man har en samboer. Hvorfor kan man ikke si kjæresten min eller hva med bare navnet? Jeg og Ola gjorde ditt og datt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kall det hva du vil, men la vær å bruke fjortisbegrepet "typen" hvis du vil bli oppfattet seriøst av abdre.

Typen er da ikke et fjortisbegrep. I enkelte dialekter er det helt vanlig å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wallman

Typen er da ikke et fjortisbegrep. I enkelte dialekter er det helt vanlig å bruke det.

Jeg kjenner folk med nær sagt alle mulige dialekter. INGEN av de over 25, bruker ordet "typen" om sin kjære, med mindre de er litt dumme i hu'et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner folk med nær sagt alle mulige dialekter. INGEN av de over 25, bruker ordet "typen" om sin kjære, med mindre de er litt dumme i hu'et.

Da er vel alle over 25 og som snakker min dialekt dumme i hodet. Her er det ungene som har seg kjærester (småkjærester), når vi vokser til får vi typer, samboere, ektemenn, gubber, men ikke kjærester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mjaubeibi

Kall det hva du vil, men la vær å bruke fjortisbegrepet "typen" hvis du vil bli oppfattet seriøst av abdre.

Syns det er rart hvor kverulerende enkelte på dette forumet er. "Typen" eller ikke typen. Syns nå ikke det er et voldsomt stilig begrep jeg heller, og bruker det heller aldri, men å legge inn nedsettende svar på andres spørsmål syns jeg bare blir dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GabrielBache

Da er vel alle over 25 og som snakker min dialekt dumme i hodet. Her er det ungene som har seg kjærester (småkjærester), når vi vokser til får vi typer, samboere, ektemenn, gubber, men ikke kjærester.

Syns ikke voksne folk bør nedverdige den man er glad i, til "type". En type, er en ekkel fyr, eller en kriminell fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke voksne folk bør nedverdige den man er glad i, til "type". En type, er en ekkel fyr, eller en kriminell fyr.

Type er ikke en ekkel fyr. En type er en med integritet, egen stil. Og hos oss altså er ikke type det samme som i din dialekt.

En annen raritet i dialekter er jo ordet kjerring, hos noen skjellsord, mens hos andre noe positivt hvis man tar utgangspunkt i ordet kjær - kjær-ing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Type er ikke en ekkel fyr. En type er en med integritet, egen stil. Og hos oss altså er ikke type det samme som i din dialekt.

En annen raritet i dialekter er jo ordet kjerring, hos noen skjellsord, mens hos andre noe positivt hvis man tar utgangspunkt i ordet kjær - kjær-ing.

Jeg oppfatter "kjerringa mi" akkurat som "kona mi". Altså helt nøytralt, verken positivt eller negativt.

Men det har helt klart med dialekt å gjøre, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter "kjerringa mi" akkurat som "kona mi". Altså helt nøytralt, verken positivt eller negativt.

Men det har helt klart med dialekt å gjøre, ja.

Jeg tviler på at kjerring er så voldsomt nøytralt f.eks. i Oslo vest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at kjerring er så voldsomt nøytralt f.eks. i Oslo vest...

Enig i det. Pluss at ordet jo har en dobbeltbetydning også i de strøk jeg refererer til.

Hvis jeg sier at du kjører eller ser ut som ei kjerring, er det ikke mye smigrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at kjerring er så voldsomt nøytralt f.eks. i Oslo vest...

Men i øst går det helt bra. Der er det ikke noe negativt med verken kjerringa eller typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i øst går det helt bra. Der er det ikke noe negativt med verken kjerringa eller typen.

Takk Dorthe for at du sa det med typen også. For det er ikke fjortis-begrep, er det vel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Dorthe for at du sa det med typen også. For det er ikke fjortis-begrep, er det vel??

Nei, det er det ikke. Jeg synes både det og gubben er koselige begrep jeg :o)

Mannen min eller samboeren min høres for stivt ut for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GabrielBache

Type er ikke en ekkel fyr. En type er en med integritet, egen stil. Og hos oss altså er ikke type det samme som i din dialekt.

En annen raritet i dialekter er jo ordet kjerring, hos noen skjellsord, mens hos andre noe positivt hvis man tar utgangspunkt i ordet kjær - kjær-ing.

Den med "kjerring" som paralell til "type" var rimelig tynn.

Jeg vet hva jeg selv legger i ordet type, og de som bruker det, sier dessuten ofte skjino og skjosk, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...