Gå til innhold

kjæreste eller samboer


Gjest bastardia

Anbefalte innlegg

Den med "kjerring" som paralell til "type" var rimelig tynn.

Jeg vet hva jeg selv legger i ordet type, og de som bruker det, sier dessuten ofte skjino og skjosk, også.

Jeg har aldri sagt skino eller skjosk i hele mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner folk med nær sagt alle mulige dialekter. INGEN av de over 25, bruker ordet "typen" om sin kjære, med mindre de er litt dumme i hu'et.

Du, men altså... fyrlykt har rett. Nordpå er det helt vanlig å si 'typen'. Høres ikke ut i tåka, men voksne folk sier det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GabrielBache

Du, men altså... fyrlykt har rett. Nordpå er det helt vanlig å si 'typen'. Høres ikke ut i tåka, men voksne folk sier det likevel.

Det er pussig. "alle" sier at det høres jævlig teit ut, da bør det kanskje være noen som bør begynne å la være å si typen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pussig. "alle" sier at det høres jævlig teit ut, da bør det kanskje være noen som bør begynne å la være å si typen?

Du kan jo si det til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er pussig. "alle" sier at det høres jævlig teit ut, da bør det kanskje være noen som bør begynne å la være å si typen?

Eller kanskje noen som burde begynne å forstå at dialekt er dialekt?? Det vil alltid være elementer av andres dialekter som høres fjernstyrte ut for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den med "kjerring" som paralell til "type" var rimelig tynn.

Jeg vet hva jeg selv legger i ordet type, og de som bruker det, sier dessuten ofte skjino og skjosk, også.

LOL

Jeg sier absolutt ikke sjino og sjosk og sjole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å omtale ham som kjæresten min, men i enkelte sammenhenger sier jeg "samboeren min". Det mest for å presisere. Det kan være greit å understreke for utenforstående at vi faktsik er seriøse osv. Men det er ikke for å skryte, og uansett er det mest naturlig å si kjæresten min, eller bare navnet hans dersom jeg snakker med kjentfolk.

Forøvrig er heller ikke "type" negativt i min dialekt. Jfr. "stilig type"- en som kler seg bra, er elegant, gentlemann osv. Så man kan godt kalle en person "typen min" på min dialekt, og en jente for "dama mi", uten at det er noe negativt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...