Gå til innhold

Hva bør jeg gjøre?


Gjest En nabo...

Anbefalte innlegg

Gjest En nabo...

Det virker som at naboen vår sliter litt... Vi bor å blokk og denne naboen bor i en annen oppgang. Det er en murvegg mellom oss, men jeg hører han likevel ganske tydelig...

Denne naboen er borte fra tid til annen. Det vet jeg fordi det bare er i perioder jeg hører han, før det blir helt stille og lyset er av inne hos han.

Det jeg hører er, slik som nå, at han prater høyt med sint stemme og gjentar seg selv. Andre ganger har han en roligere stemme, noen ganger trist stemme, noen ganger mer bestemt stemme, noen ganger fortvilet stemme og han gjentar en setning flere ganger. Tonefallet er også avgjørende for om han høres sint, fortvilet, lei seg ut osv... Han høres absolutt ikke helt frisk ut...

Det jeg lurer på er; skal jeg bare la han være i fred? Eller bør jeg gjøre noe? Og i såfall hva? Finnes det noen psykiatrisk legevakt en kan ringe og snakke med f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest En nabo...

Så du er sikker på at han er helt alene når du hører han?

Ganske sikker ja! Kanskje ikke alltid, men hvertfall nesten alltid. Som Snoopy83 sier, så høres han "gal" ut for meg også. Kan tenke meg at han kanskje allerede er innenfor psykiatrien et eller annet sted (siden han er borte i dagesvis innimellom), men det vet jeg egentlig ikke noe om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du vel skrevet om før, så dette er sannsynligvis et menneske med en kronisk sykdom. Jeg ville derfor latt vedkommende være i fred, og ikke vært opptatt av om du hørte han snakke med seg selv eller ikke.

Visse psykiske lidelser kan gi denne type utslag, enten konstant eller i perioder. Det er som regel belastende om naboene begynner å bry seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker ja! Kanskje ikke alltid, men hvertfall nesten alltid. Som Snoopy83 sier, så høres han "gal" ut for meg også. Kan tenke meg at han kanskje allerede er innenfor psykiatrien et eller annet sted (siden han er borte i dagesvis innimellom), men det vet jeg egentlig ikke noe om...

Det er et skikkelig dilemma, men forsåvidt ikke noe farlig å snakke med seg selv. Jeg ville kanskje ringt tlf. til mental helse eller noen som har greie på slike ting for å søke råd. Hvis dette er plagsomt for deg så kan du vurdere å melde han for politiet som da vil undersøke forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres jo ut som han er ravende gal da.

Vet bare om krisetelefonene, til mental helse og kirkens sos... søk så finner du numrene.

Mener du at det er så belastende for en nabo å ha en syk person ved siden av seg at naboen trenger å snakke med mental helse ol...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker ja! Kanskje ikke alltid, men hvertfall nesten alltid. Som Snoopy83 sier, så høres han "gal" ut for meg også. Kan tenke meg at han kanskje allerede er innenfor psykiatrien et eller annet sted (siden han er borte i dagesvis innimellom), men det vet jeg egentlig ikke noe om...

Hva er du egentlig bekymret for? At naboen trenger hjelp eller at vedkommende kan være til fare for dere?

Du tror jo at vedkommende allerede får behandling, og derfor kan jeg ikke se at du skal gjøre noe annet enn "å lukke igjen ørene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

Mener du at det er så belastende for en nabo å ha en syk person ved siden av seg at naboen trenger å snakke med mental helse ol...?

Nei, men det er jo en ganske kinkig situasjon da, så jeg tenkte det var greit å få råd fra profesjonelle. Mht er dette farlig (det høres sannelig skremmende ut, og da blir det oppfattet som farlig)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er jo en ganske kinkig situasjon da, så jeg tenkte det var greit å få råd fra profesjonelle. Mht er dette farlig (det høres sannelig skremmende ut, og da blir det oppfattet som farlig)?

Skjønte hva du mente, men mener at dersom man tror at en person allerede får behandling for sin psykiatriske sykdom, og har hatt vedkommende som nabo over lengre tid og vet at slik er naboen i perioder, så skal man la vedkommende få være i fred selv om det er et symptom som ikke er så vanlig blant friske folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En nabo...

Det er et skikkelig dilemma, men forsåvidt ikke noe farlig å snakke med seg selv. Jeg ville kanskje ringt tlf. til mental helse eller noen som har greie på slike ting for å søke råd. Hvis dette er plagsomt for deg så kan du vurdere å melde han for politiet som da vil undersøke forholdene.

Det er forsåvidt plagsomt. Det er kjedelig at overnattingsgjester (som må sove vegg i vegg med hans leilighet) vekkes av ham om natten f.eks. For så godt høres han... Og det er ubehagelig å måtte forholde seg til andres "lidelse" på denne måten hjemme i stua. Det er umulig å slappe av skikkelig når jeg hører han "driver på" der inne.

Men, jeg syns ikke det er så plagsomt at jeg vil ha han bort, hvis du skjønner. For det høres ut som han sliter...

Tenker mer på at kanskje noen burde kontakte noen, slik at han kan få noen form for hjelp. Jeg aner ikke om det er noen hjelp å få noe sted og om så hva, derfor jeg spør her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En nabo...

Hva er du egentlig bekymret for? At naboen trenger hjelp eller at vedkommende kan være til fare for dere?

Du tror jo at vedkommende allerede får behandling, og derfor kan jeg ikke se at du skal gjøre noe annet enn "å lukke igjen ørene".

Er redd for at han kanskje ikke får NOK behandling. Og redd for hva det er uttrykk for når jeg hører han. Det er umulig å lukke ørene. Hører han selv om jeg har på tv og syns ikke jeg kan spille høy musikk (vi bor i blokk og har andre naboer også). Jeg har ikke så veldig stor grunn til å tro det egentlig, baserer det vel mest på en oppfatning om at psykisk syke er overrepresentert på selvmordsstatistikken, men jeg tenker på at han kanskje kan være suicidal... Hører om folk som tar livet av seg mens de venter på å få behandling eller fordi de ikke får det...

Jeg er ikke redd for at han skal skade oss på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest En nabo

Hva er du egentlig bekymret for? At naboen trenger hjelp eller at vedkommende kan være til fare for dere?

Du tror jo at vedkommende allerede får behandling, og derfor kan jeg ikke se at du skal gjøre noe annet enn "å lukke igjen ørene".

Jeg VET jo ikke om han får noen hjelp heller. Det er jo bare min gjetning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

Skjønte hva du mente, men mener at dersom man tror at en person allerede får behandling for sin psykiatriske sykdom, og har hatt vedkommende som nabo over lengre tid og vet at slik er naboen i perioder, så skal man la vedkommende få være i fred selv om det er et symptom som ikke er så vanlig blant friske folk.

Hva om denne naboen trodde personen hadde flere personligheter oppi hodet sitt, som satt å drøftet hvorvidt en skulle drepe eller voldta. Noe ala Gollum.

Sånn kunne jeg tenkt, med fantasien min. Og folk som ikke har vært i kontakt med psykiatrien og kanskje ikke vet helt hva det er, kan hende også tenker slik.

Så; hvorfor ikke ringe en krisetelefon å avklare misforståelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd for at han kanskje ikke får NOK behandling. Og redd for hva det er uttrykk for når jeg hører han. Det er umulig å lukke ørene. Hører han selv om jeg har på tv og syns ikke jeg kan spille høy musikk (vi bor i blokk og har andre naboer også). Jeg har ikke så veldig stor grunn til å tro det egentlig, baserer det vel mest på en oppfatning om at psykisk syke er overrepresentert på selvmordsstatistikken, men jeg tenker på at han kanskje kan være suicidal... Hører om folk som tar livet av seg mens de venter på å få behandling eller fordi de ikke får det...

Jeg er ikke redd for at han skal skade oss på noen som helst måte.

Ingen får nok behandling i dette landet. Man får minimum av hva som er tilrådelig og kanskje ikke engang det. Men som vi har skrevet her før får psykiske syke ofte mer hjelp enn fysiske syke. Stem på et annet parti neste gang :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd for at han kanskje ikke får NOK behandling. Og redd for hva det er uttrykk for når jeg hører han. Det er umulig å lukke ørene. Hører han selv om jeg har på tv og syns ikke jeg kan spille høy musikk (vi bor i blokk og har andre naboer også). Jeg har ikke så veldig stor grunn til å tro det egentlig, baserer det vel mest på en oppfatning om at psykisk syke er overrepresentert på selvmordsstatistikken, men jeg tenker på at han kanskje kan være suicidal... Hører om folk som tar livet av seg mens de venter på å få behandling eller fordi de ikke får det...

Jeg er ikke redd for at han skal skade oss på noen som helst måte.

Hvis du er oppriktig bekymret for ham, så kan du enten spørre ham direkte om han får hjelp eller ikke, eller du kan ringe bydelsoverlegen der du bor (evt. kommunelegen) og rapportere din bekymring. Dersom det skjer noe akutt på kvelden eller natten kan du også ringe legevakten.

En del personer med sykdommen schizofreni vil kunne snakke høyt med seg selv fra tid til annen. Det kan godt være uttrykk for at de har det ekstra vanskelig, men det er ikke alltid behandling vil fjerne symptomene. De må leve med sin sykdom, og det er vanligvis et mål å klare å bo i egen bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VET jo ikke om han får noen hjelp heller. Det er jo bare min gjetning...

Spør ham en gang det er naturlig. Si at du har hørt ham snakke med seg selv og at du har følelsen av at han sliter. Si at du har lurt på om du bør ringe noen for å forsikre deg om at han får den hjelpen han trenger.

Folk skal være svært dårlige før man ikke kan snakke med dem på en ok måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En nabo...

Ingen får nok behandling i dette landet. Man får minimum av hva som er tilrådelig og kanskje ikke engang det. Men som vi har skrevet her før får psykiske syke ofte mer hjelp enn fysiske syke. Stem på et annet parti neste gang :o)

Kommer nok til å stemme det samme ved neste valg som jeg gjorde ved siste valg. Får bare håpe flere vil stemme som meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om denne naboen trodde personen hadde flere personligheter oppi hodet sitt, som satt å drøftet hvorvidt en skulle drepe eller voldta. Noe ala Gollum.

Sånn kunne jeg tenkt, med fantasien min. Og folk som ikke har vært i kontakt med psykiatrien og kanskje ikke vet helt hva det er, kan hende også tenker slik.

Så; hvorfor ikke ringe en krisetelefon å avklare misforståelser?

Enhver som er redd må ha lov til å kontakte den de finner egnet for å drøfte sin engstelse.

Men det kan være et poeng å skille mellom når man vil kontakte noen for sin egen del eller for andres.

Det er fortsatt slik at de fleste ikke er farlige - selv blant de som snakker med seg selv.

Bakgrunnen for en del av det jeg har skrevet i denne tråden er at jeg husker at temaet har vært diskutert flere ganger før. Når noen snakker med seg selv fra tid til annen gjennom flere måneder, så er det grunn til å anta at det er kronisk sykdom det er snakk om . Og når det ikke har skjedd noe galt hittil, så kan jeg ikke se at det er grunnlag for noen akutt handling som følge av det man hører.

Rådet som har vært gitt tidligere også har blant annet vært å kontakte enten bydelsoverlegen eller det psykiatriske hjelpeapparatet i bydelen dersom det er usikkert om vedkommende mottar behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...