Gå til innhold

Hva bør jeg gjøre?


Gjest En nabo...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest En nabo...

Hvis du er oppriktig bekymret for ham, så kan du enten spørre ham direkte om han får hjelp eller ikke, eller du kan ringe bydelsoverlegen der du bor (evt. kommunelegen) og rapportere din bekymring. Dersom det skjer noe akutt på kvelden eller natten kan du også ringe legevakten.

En del personer med sykdommen schizofreni vil kunne snakke høyt med seg selv fra tid til annen. Det kan godt være uttrykk for at de har det ekstra vanskelig, men det er ikke alltid behandling vil fjerne symptomene. De må leve med sin sykdom, og det er vanligvis et mål å klare å bo i egen bolig.

Tusen takk for opplysende svar :-)

Jeg har tenkt på det du skriver om mål å kunne bo i egen bolig. Jeg vil ikke ødelegge en eventuell slik prosess ved å melde til styret eller noe slikt...

Tenker også at hvis han faktisk får den hjelpen han trenger, så er det kanskje bare belastende for han at naboer begynner å blande seg...

Derfor er det greit å få litt informasjon fra noen som deg, som tydeligvis kan en del om dette. Nok en gang, tusen takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel vært opp før.

Har ingen andre forslag enn å forsøke å lukke ørene og ingnorere det du hører som bakgrunnsstøy.

Dårlig lydisolering....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En nabo...

Enhver som er redd må ha lov til å kontakte den de finner egnet for å drøfte sin engstelse.

Men det kan være et poeng å skille mellom når man vil kontakte noen for sin egen del eller for andres.

Det er fortsatt slik at de fleste ikke er farlige - selv blant de som snakker med seg selv.

Bakgrunnen for en del av det jeg har skrevet i denne tråden er at jeg husker at temaet har vært diskutert flere ganger før. Når noen snakker med seg selv fra tid til annen gjennom flere måneder, så er det grunn til å anta at det er kronisk sykdom det er snakk om . Og når det ikke har skjedd noe galt hittil, så kan jeg ikke se at det er grunnlag for noen akutt handling som følge av det man hører.

Rådet som har vært gitt tidligere også har blant annet vært å kontakte enten bydelsoverlegen eller det psykiatriske hjelpeapparatet i bydelen dersom det er usikkert om vedkommende mottar behandling.

Har prøvd å lete etter lignende innlegg, men finner ikke noen. Kanskje du kan hjelpe meg? Tenkte kanskje jeg kunne finne noe der som kan hjelpe meg å slappe litt mer av med dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoopy83

Enhver som er redd må ha lov til å kontakte den de finner egnet for å drøfte sin engstelse.

Men det kan være et poeng å skille mellom når man vil kontakte noen for sin egen del eller for andres.

Det er fortsatt slik at de fleste ikke er farlige - selv blant de som snakker med seg selv.

Bakgrunnen for en del av det jeg har skrevet i denne tråden er at jeg husker at temaet har vært diskutert flere ganger før. Når noen snakker med seg selv fra tid til annen gjennom flere måneder, så er det grunn til å anta at det er kronisk sykdom det er snakk om . Og når det ikke har skjedd noe galt hittil, så kan jeg ikke se at det er grunnlag for noen akutt handling som følge av det man hører.

Rådet som har vært gitt tidligere også har blant annet vært å kontakte enten bydelsoverlegen eller det psykiatriske hjelpeapparatet i bydelen dersom det er usikkert om vedkommende mottar behandling.

Joda, det er igrunn bedre råd det.

Da fikk vi jo holmganget litt om dette, sunt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt plagsomt. Det er kjedelig at overnattingsgjester (som må sove vegg i vegg med hans leilighet) vekkes av ham om natten f.eks. For så godt høres han... Og det er ubehagelig å måtte forholde seg til andres "lidelse" på denne måten hjemme i stua. Det er umulig å slappe av skikkelig når jeg hører han "driver på" der inne.

Men, jeg syns ikke det er så plagsomt at jeg vil ha han bort, hvis du skjønner. For det høres ut som han sliter...

Tenker mer på at kanskje noen burde kontakte noen, slik at han kan få noen form for hjelp. Jeg aner ikke om det er noen hjelp å få noe sted og om så hva, derfor jeg spør her...

Bodde en gang et sted der jeg hørte mange fugler som skrek om kveldene. Det er en del av deres natur å skrike selvfølgelig. Etter hvert virket det nesten beroligende. Kanskje det ville virke beroligende for deg å snakke med naboen din og/eller forsikre deg om at han får hjelp? Når du vet litt mer er det kanskje lettere å få ro i forhold til lydene og minsker bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest En nabo...

Bodde en gang et sted der jeg hørte mange fugler som skrek om kveldene. Det er en del av deres natur å skrike selvfølgelig. Etter hvert virket det nesten beroligende. Kanskje det ville virke beroligende for deg å snakke med naboen din og/eller forsikre deg om at han får hjelp? Når du vet litt mer er det kanskje lettere å få ro i forhold til lydene og minsker bekymring.

Det hadde kanskje ikke vært så dumt, men jeg liker ikke tanken på å ringe på hos en vilt fremmed (vi bor ikke i samme oppgang så jeg vet ikke en gang hvordan han ser ut..) og spørre han ut om private ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde kanskje ikke vært så dumt, men jeg liker ikke tanken på å ringe på hos en vilt fremmed (vi bor ikke i samme oppgang så jeg vet ikke en gang hvordan han ser ut..) og spørre han ut om private ting...

Når han lager lyder som du hører og bekymrer deg over er det ikke lengre en helt personlig ting (mener jeg), mht at du stadig hører han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok til å stemme det samme ved neste valg som jeg gjorde ved siste valg. Får bare håpe flere vil stemme som meg :-)

Bare husk å stemme riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi lage valgkampanje her inne :o)

Ja det kan vi godt. Hvis en nabo stemte et av regjeringspartiene sist synes jeg h*n skal stemme noe annet nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan vi godt. Hvis en nabo stemte et av regjeringspartiene sist synes jeg h*n skal stemme noe annet nå:)

Jeg kjenner nesten ingen som har stemt på noen i regjeringa. Det er bra, jeg hadde antagelig blitt kjempeforbannet.

Hvis ikke folk skjønner bedre nå så er de stokk dumme. Ikke mye diplomatisk den der ;o) Nå får jeg sikkert masse pes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner nesten ingen som har stemt på noen i regjeringa. Det er bra, jeg hadde antagelig blitt kjempeforbannet.

Hvis ikke folk skjønner bedre nå så er de stokk dumme. Ikke mye diplomatisk den der ;o) Nå får jeg sikkert masse pes.

Du får støtte fra meg. Jeg mistet munn og mæle da en jeg jobber sammen med på ekstrajobben min sa at hun kom til å stemme på Frp. Da jeg spurte henne om hun fleipet sa hun nei, hun syntes Carl I.Hagen var flink og burde få en sjanse og Siv Jensen var skikkelig flink. Har aldri møtt noen før som innrømmer å støtte Fremskrittspartiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får støtte fra meg. Jeg mistet munn og mæle da en jeg jobber sammen med på ekstrajobben min sa at hun kom til å stemme på Frp. Da jeg spurte henne om hun fleipet sa hun nei, hun syntes Carl I.Hagen var flink og burde få en sjanse og Siv Jensen var skikkelig flink. Har aldri møtt noen før som innrømmer å støtte Fremskrittspartiet.

Det er mange som stemmer på dem fordi de liker utlendingspolitikken deres og fordi de tror at nå skal helsepoliktikken og trygdene bli så mye bedre.

Tenk å bli lurt så opp i stry ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som stemmer på dem fordi de liker utlendingspolitikken deres og fordi de tror at nå skal helsepoliktikken og trygdene bli så mye bedre.

Tenk å bli lurt så opp i stry ;o)

Jeg lar meg ikke lure i hvert fall. Kan ikke forstå hvordan noen blir så lurt av de greiene der. Deltar litt i bydelspolitikken og synes noen ganger at det er flaut å høre Frp-medlemmer snakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...