Gå til innhold

Vond lukt i kjøleskap

Anbefalte innlegg

Gjest newfool
Skrevet

For noen måneder siden fikk jeg nytt kjøleskap, og det var bra i begynnelsen. Men i det siste har det begynt å lukte helt grusomt, lukten setter seg også i maten, og den smaker deretter.

Det er ikke noe som er råttent der nå, og det som var har jeg kastet i søppla og vasket og luftet ut et døgn etter, men lukten forsvinner ikke.

Jeg lurer på om denne vonde lukten kan komme av at kjølseskapet er nytt evt noe jeg kan gjøre med dette?

Mottar gode tips om hvordan jeg skal bli kvitt dette problemet med stor takk.

Videoannonse
Annonse
IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Hvor ofte vasker du skapet?

Skulle ønske disse selvavtinende skapene ble forbudt:-/

Skrevet

Trodde den lukta i nye kjøleskap gikk over etter et par timer. Vi kjøpte nytt kjøleskap i juli, og da forsvsant lukta rimelig kjapt.

Hva med å vaske godt med grønnsåpe eller en annen såpe? (Husk å vaske like godt med rent vann etter på.)

Gjest bombadilla
Skrevet

Prøv å vaske med eddikvann, evt. sette en skål med eddik inni skapet noen døgn.

Skrevet

Vask med salmiak. Sett skåler med eddikvann i skapet et døgn eller to. Eddik skal trekke til seg vond lukt. Husker at på min mors sitt kjøleskpa var det en beholder på baksiden med noe vann som lignet en gammelost. Du kan jo se om det er noe sånn på ditt.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Vask med salmiak. Sett skåler med eddikvann i skapet et døgn eller to. Eddik skal trekke til seg vond lukt. Husker at på min mors sitt kjøleskpa var det en beholder på baksiden med noe vann som lignet en gammelost. Du kan jo se om det er noe sånn på ditt.

"var det en beholder på baksiden med noe vann som lignet en gammelost. Du kan jo se om det er noe sånn på ditt"

Hvis den beholderen var bak - på utsiden, skal den være der.

Skrevet

"var det en beholder på baksiden med noe vann som lignet en gammelost. Du kan jo se om det er noe sånn på ditt"

Hvis den beholderen var bak - på utsiden, skal den være der.

Ja, men den bør kanskje tømmes vaskes??

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Ja, men den bør kanskje tømmes vaskes??

Hvis denne er festet som den skal, helt ned på kompressoren, skal varmen fra denne klare å fordampe alt vannet som renner dit fra kjøleskapet.

Så hvis denne koppen står halvfull av vann har den løsna fra klemmene.

Skrevet

Hvor ofte vasker du skapet?

Skulle ønske disse selvavtinende skapene ble forbudt:-/

Jeg har et av de idiotiske skapene hvor det blir en stor isklump der hvor vannet skal ned inne i skapet. Og så blir det vått i bånn.

Har du noe råd til meg?

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jeg har et av de idiotiske skapene hvor det blir en stor isklump der hvor vannet skal ned inne i skapet. Og så blir det vått i bånn.

Har du noe råd til meg?

Sitter kjøleelementet under "fryseren", eller er det festet på bakveggen inni skapet?

Skrevet

Har du noe råd til meg?

Er det en sånn renne nærmest?

Vi hadde problemer med at det ble is der, skruvde på litt varmere temperatur og problemet ble borte.

Duggen på glassplatene forsvant også.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Har du noe råd til meg?

Regner med at du har et såps nytt skap at det er selvavrimende.

Under kjøleelementet er der ei renne med et hull der det fordampede vannet skal renne ned. Pass på at det hullet er åpent, stikk med en tynn streng/strikkepinne. Tøm gjerne en halv kopp kokende vann ned der fra tid til annen.

Årsaken til mye ising kan være at du har skapet stilt for høyt.

Skrevet

Sitter kjøleelementet under "fryseren", eller er det festet på bakveggen inni skapet?

Det aner jeg ikke, det er et Beko kombiskap.

Skrevet

Er det en sånn renne nærmest?

Vi hadde problemer med at det ble is der, skruvde på litt varmere temperatur og problemet ble borte.

Duggen på glassplatene forsvant også.

Men det står på 1

Skrevet

Regner med at du har et såps nytt skap at det er selvavrimende.

Under kjøleelementet er der ei renne med et hull der det fordampede vannet skal renne ned. Pass på at det hullet er åpent, stikk med en tynn streng/strikkepinne. Tøm gjerne en halv kopp kokende vann ned der fra tid til annen.

Årsaken til mye ising kan være at du har skapet stilt for høyt.

Men det står på det laveste og jeg pleier å stikke et sugerør inn innimellom. Men jeg får prøve med kokende vann.

Skrevet

Men det står på 1

Da er det nok noe annet som er galt ja.

Kan være for lite gass eller luft i anlegget.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Men det står på 1

Når det er mye fukt i rommet og døra er ofte åpen, blir det rim på plata. Men dette skal normalt avrimes av seg sjøl. Skapet skal selvsagt tåle å stå på mer en "1".

Skrevet

Når det er mye fukt i rommet og døra er ofte åpen, blir det rim på plata. Men dette skal normalt avrimes av seg sjøl. Skapet skal selvsagt tåle å stå på mer en "1".

Her blir det en stor klump med is på venstre side av renna og hullet. Og dermed så smelter isen og det blir veldig vått i bånn. Skapet er ganske nytt også, kanskje tre år.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Her blir det en stor klump med is på venstre side av renna og hullet. Og dermed så smelter isen og det blir veldig vått i bånn. Skapet er ganske nytt også, kanskje tre år.

Står det beint? Vannet skal renne ned, ikke forbli i renna. Bruk tynn strikkepinne i hullet.

Det fungerer her, og det skapet er 9 år.

Skrevet

Står det beint? Vannet skal renne ned, ikke forbli i renna. Bruk tynn strikkepinne i hullet.

Det fungerer her, og det skapet er 9 år.

Jeg tror det står rett men jeg har ikke vater. Huset er ganske nytt men det står på leire så det er bevegelse her.

Jeg har stukket igjennom hullet, det var åpent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...