Gå til innhold

Søvngjengeri

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en sønn på 7 år som går i søvne. Dette har han gjort siden han var ca fem og ett halvt år. Til å begynne med gikk det rolig for seg og var ikke så veldig ofte, men det siste halve året har det forandret seg veldig. Han reiser seg i senga, klatrer ned, løper frem og tilbake gjennom huset og begynner halvveis å gråte og snakke uforståelig språk, med noen få kommentarer innimellom som er forståelige. Det virker som om han blir forfulgt, og han er tydelig redd. Han svarer på tiltale, men virker ikke som om han er klar over det selv. Dette skjer 2-3 ganger i mnd, og tiden det tar fra han stormer ut av sengen og til han våkner blir lenger for hver gang og er nå oppe i 10-15 minutter. På dagen er han stort sett en snill, grei og rolig gutt, men i perioder har han voldsomme raserianfall hvis noe (som kan være noe så enkelt som å kle på seg) går ham i mot. Han kan da gjøre alt fra langvarig stille protest til å sitte og brøle og kjefte eller å slå, sparke, bite osv, eller å kaste ting/rive ned. Jeg tror ikke disse to tingene har noen sammenheng, men begge deler startet samtidig for ca to år siden. Er dette normal attferd for en 7 år gammel gutt? Hva bør jeg gjøre i disse situasjonene? Hva kan være årsaken til disse tingene?

Hilsen Mamma

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164523-s%C3%B8vngjengeri/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...