Gå til innhold

Ond nakke/nakkesleng?

Anbefalte innlegg

For endel år tilbake ble jeg utsatt for en sykkelulykke der en annen person klarte å sykle på meg med stor fart. Jeg traff asfalten med min høyre side og svimte av i noen korte sekunder. Hadde store smerter i hodet, men selv om jeg kom meg til legevakten kjapt etter krasjet kunne de ikke konstantere noen form for skade. Jeg skulle bare ta det med ro og bli vekket en gang den første natten. Alt virket greit i ettertid. En stund senere, (kanskje et år eller to), ble jeg på nytt utsatt for en ulykke. Denne gangen i en gymsal. En venn av meg satt på et sånt tau som henger i taket i mange gymsaler, og jeg ga henne fart. Det jeg ikke var klar over var at personen på tauet ved siden av oss kom mot meg i fart. Jeg sto med ryggen til og denne personen klarte ikke å gi meg beskjed før det var for sent. Det

hele endte med at jeg gikk med pannen først i betonggulvet. Har trolig svimt av denne gangen også, men dette husker jeg ikke noe av. Alt er bare tåkete. Jeg ble også denne gangen kjørt til legevakten. Denne gangen kastet jeg opp flere ganger, som jeg ikke gjorde første gangen, men samme svar nå som sist. I årene etter disse ulykkene har jeg hatt kraftige smerter i nakken,(vært hoven), som bare blir verre og verre med tiden. Jeg har vært hos min fastlege utallige ganger, men han sier at det ikke finnes noen behandlig for nakkeskader per idag, og at det eneste jeg kan gjøre er å gå til en fysioterapaut. Det har jeg gjort uten at det har blitt noen bedring på problemet mitt. Det blir jo bedre der og da, men det er jo ikke mye til hjelp når det koster så mye å gå til dem i lengden. Er det ingenting man kan gjøre for å finne ut hva som er galt? Røntgen? Mener selv at det kan være en nerve som ligger i klem. Er bare på høyresiden jeg har smerter, men de beveger seg til en kraftig hodepine etter en kort stund og det eneste som hjelper da er søvn.. Veldig irriterende og slitsomt. Går hardt utover jobb og private ting..

Hørte for en ukes tid siden at det var en spesialist i Bergen som kan se via røntgen? på pasienter med nakkesleng hva som kan være galt. Dette innlegget har stått i avisen VG for ca 2 ukker siden (mener det var en søndag), men jeg har selvfølgelig ikke fått dette med meg og lurer veldig på om det er noen andre som har det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164652-ond-nakkenakkesleng/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Nakkesleng er egentlig beskrivelse av skademekanismen og på fagspråket snakket vi om "Whiplash Associated Disease", forkortet WAD som deles inn etter alvorlighetsgrad WAD 1, WAD 2 osv. Skader i skjelettet i form av små og store brudd kan oppdages på rtg og MR(magnetundersøkelse), men skader på bløtdeler som leddbånd, små muskler, nervevev, membraner og bindevev er vanskelig å oppdage. Jostein Kråkenes heter en røntgenlege fra Haukeland som nettopp har tatt doktorgrad på bruk av høyoppløselig MR som kan påvise endel av disse bløtdelskadene. Han har også sammenliknet sine resultater med manuelle undersøkelser foretatt av fysioterapeut Bertel Kaale i Førde. De fant en stor grad av overensstemmelse mellom påviste skader på MR og instabilitet ved manuelle undersøkelser. Vi har altså kommet et godt skritt nærmere diagnostiseringen av nakkeskader, selv om mange forsikringsselskaper mener MR-undersøkelsene bør dokumenteres ytterligere før de blir akseptert. Behandlingen av nakkeskader har det siste året blitt mere fokusert på å trene den dype muskulatur som sitter helt inntil selve nakkehvirvlene. Dette kan gjøres blant annet ved hjelp av en slynge som kalles "Terapi Master" som mange fysioterapeuter har. Norsk Rygg og Nakkeklinikk ved Ullevål stadion har også erfaring med å sette injeksjoner inn i bueleddene som er de små leddene som forbinder hvirvelen over med den som er under. Hvis smertene blir borte ved injeksjon av lokalbedøvelse, kan det forsøkes en injeksjon med kortison for å dempe betennelse eller varmebehandling for å redusere nervens evne til å lede smerte. Noen pasienter med ustabile nakker er operert i Norge eller Tyskland og en del av disse er blitt bedre. Foreløpig regnes dette som eksperimentell medisin og operasjonen i Tyskland er dyr.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164652-ond-nakkenakkesleng/#findComment-1071375
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...