Gå til innhold

Hva lider min datter av ?

Anbefalte innlegg

Jeg er mor til en jente på snart 15 år. Hun har alltid vært skoleflink

, pliktoppfyllende, lykkes i alt, litt sosial sky, men gode venninner. Hun har lenge vært misfornøyd med seg selv og hatt dårlig selvbilde. I februar begynte hun med selvskading. Vi bodde da i USA for et år og hun fikk hjelp på et sykehus som drev med Dialectical Behavior Therapy. Hun var i en undomsgruppe i 7 uker på dette sykehuset, delvis som dagpasient og delvis som døgnpasient. Hun sliter med angst, depresjon, kutting, selvmordtanker, skremmende sanseopplevelser og tennåringsopprør. Hun har skiftet helt stil til heavy metal musikk, kler og sminker, gir blaffen i skolen, kler og sminker seg svart og erklærerer seg for satanist. Det siste tror jeg har sammenheng med at hun ser skremmende bilder, ser døde mennesker og demoner som er etter henne. Dersom hun er på de ondes side, kan de ikke skade henne, har hun uttrykt. Hun startet på cipramil ved påsketider i år og byttet til Fontex for ca 5 uker siden. Hun har fortsatt disse sanseopplevelsene som plager henne, men transene som hun opplevet (gikk inn i sin egen fantasiverden) er borte. Hun fikk diagonsen Depression with borderline traits i USA. Jeg lurer veldig på om hun er riktig diagnostisert eller om det kan være en annen form for psykisk lidelse. Hvis hun har en form for psykotisk lidelse kan kanskje Fontex gjøre situasjonen værre? Eneste positive med med Fontex hittil er altså transene som er borte, og hun er mindre irritabel. Hun er ivaretatt hos psykolog hos den lokale BUPen, men jeg skulle gjerne sett at en psykiater kunne kobles inn for å diskutere eventuell annen diagnose og evnt. annen type medisiner, det er imidlertid veldig vanskelig å få tak i. Jeg lurer også på om de sanseopplevelsene hun har kan være normale og ikke trenger knyttes til en psykose ?.

Jeg leser om diagnoser og behanling og føler jeg må drive dette mye selv da BUPen er like famlende som meg.

Håper på noen gode råde. Hilsen en sliten mor

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164680-hva-lider-min-datter-av/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren din ser døde mennesker og demoner som er ute etter henne. Ser andre det samme som henne? Hvis ikke er det definitivt normale sanseopplevelser.

På meg høres det helt klart ut som datteren din har en psykose.

Er du til stede ved samtalene hun har med psykologen? Vet du helt sikkert at hun har fortalt psykologen om disse sanseopplevelsene?

Hvis hun har en psykose, er det ikke fontex hun trenger. Hun trenger antipsykotiske medisiner. Jeg vet ikke hvor restriktive de er med å gi det til barn.

Snakk med psykologen. Krev en grundig utredning for å finne ut hva hun lider av, om det er en psykose eller ikke.

Er du med på samtalene med psykologen? Er du sikker på at din datter forteller om sine sanseopplevelser? Hvis ikke, be om å få en samtale med psykologen, så du får lagt frem dine bekymringer. Kanskje det er lettest å gjøre det uten at din datter er til stede?

slik du beskriver det høres det ut som at det kan være psykose. du (og din datter) bør snakke med psykiater, det er bare psykiatere (leger) som kan skrive ut medisin. siden dattera di blir tatt vare på av BUP, bør du snakke med de først, kanskje, og fortelle om dine bekymringer.

Det er vanskelig å gi diagnose til tenåringer. Tenåringer "skal" jo være rare og slite med ting. Det er mulig at hun bare er i en vanskelig fase av livet sitt, og at alt blir bedre om noen år. Men hun trenger åpenbart hjelp nå.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Den opprinnelige diagnosen hørtes fornuftig ut på det tidspunkt den ble stilt.

Siden har det tilkommet psykotiske symptomer. Jeg vil tro at datteren din vil ha meget god nytte av en antipsykotisk medisin i tillegg til Fontex. F eks. kunne Zyprexa i en dose på 7,5 mg forsøkes.

Gjest burde vite bedre
  mva skrev (På 13.11.2004 den 14.37):

Huff det er ikke lett når barna våre blir psyke. Man fortviler.

Kan anbefale siden http://p216.ezboard.com/bbipolarnorge

Her er det noen flere foreldre som diskuterer i forum, kanskje du kan få noen råd der.

Dette forumet du nevner er et forum for bipolar lidelse og pårørende.

Det er ikke et allmenpsykiatrisk forum der foreldre kan diskutere barna sine!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...