Gå til innhold

Bivirkninger av antipsykotika?

Anbefalte innlegg

Ved bruk av antipsykotisk medisin kan man jo få bivirkninger som tørr munn, vektøking, o.l. Men jeg lurer på en ting. Gjør antipsykotiske medisiner noe med personligheten? Kan de endre på folk, gi de personlighetstrekk de ikke hadde før? Endre på oppfatninga man har av seg selv? Endre følelsen av hvem man er?

Det høres jævlig ut å være psykotisk. Likevel er det mange som slutter å bruke medisinen sin. Kan det være fordi bivirkningene er verre enn å være psykotisk? Eller er det slik at mange medisiner som skal fjerne psykose egentlig ikke gjør det ordentlig? Eller hvordan er det? Jeg skjønner jo at folk man mangle sykdomsinnsikt, men hvor vanskelig er det å lære seg at "dersom jeg tar denne pillen jevnlig, så slipper jeg å oppleve at satan roper inni hodet mitt" (eller hva det enn er)?

Jeg lurer veldig på disse tingene, og er takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164757-bivirkninger-av-antipsykotika/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei

det burde vel være ganske enkelt å forstå at hvis man tar denne pillen blir alt bedre, men det er det ikke. jeg må spise trilafon (antipsyk) hver dag egentlig, men har slutta med de selv, for ente gang. blir ikke noe bedre, men får hvertfall noen av de vanlige følelsene tilbake. når jeg tar pillene, mister jeg evnen til å føle noen som helst ting, alt blir likegyldig, de legger en demper på absolutt alt.

liker meg bedre uten tabl, men vet at jeg egentlig burde begynne å ta de igjen.

hei

det burde vel være ganske enkelt å forstå at hvis man tar denne pillen blir alt bedre, men det er det ikke. jeg må spise trilafon (antipsyk) hver dag egentlig, men har slutta med de selv, for ente gang. blir ikke noe bedre, men får hvertfall noen av de vanlige følelsene tilbake. når jeg tar pillene, mister jeg evnen til å føle noen som helst ting, alt blir likegyldig, de legger en demper på absolutt alt.

liker meg bedre uten tabl, men vet at jeg egentlig burde begynne å ta de igjen.

Ja så det med at du blir så likegyldig og sånn, er det verre enn psykose symptomer? Jeg mener, jeg regner med at du får visse symptomer på psykose dersom du slutter med medisinen...?

Jeg er forresten ikke noen forkjemper for medisiner, eller tror at det nødvendigvis er veien til lykke. Men jeg bare er så nysgjerrig på hvordan det funker... Det virker som at bivirkningene er så ille at man av og til velger psykose heller... Jeg prøver å forstå det.

Ja så det med at du blir så likegyldig og sånn, er det verre enn psykose symptomer? Jeg mener, jeg regner med at du får visse symptomer på psykose dersom du slutter med medisinen...?

Jeg er forresten ikke noen forkjemper for medisiner, eller tror at det nødvendigvis er veien til lykke. Men jeg bare er så nysgjerrig på hvordan det funker... Det virker som at bivirkningene er så ille at man av og til velger psykose heller... Jeg prøver å forstå det.

hei

jeg tror heller det er en slags ide om at jeg ikke trenger medisinene, vil fortrenge det, prøve å føle meg mest frisk, og derfor tar jeg ikke medisinene. men jeg burde ta dem, fordi nå er jeg mere paranoid og tror at folk skal plutselig dukke opp for å drepe meg, eller putte meg i et mørkt hull.

hører ikke noe mere musikk enn når jeg tar medisinene, men orker heller ikke så mye som før, før jeg blir dårlig.

tror det er en følelse jeg har, at jeg er friskere hvis jeg ikke tar tabletter, for de er et slags bevis på at jeg er syk.

hei

jeg tror heller det er en slags ide om at jeg ikke trenger medisinene, vil fortrenge det, prøve å føle meg mest frisk, og derfor tar jeg ikke medisinene. men jeg burde ta dem, fordi nå er jeg mere paranoid og tror at folk skal plutselig dukke opp for å drepe meg, eller putte meg i et mørkt hull.

hører ikke noe mere musikk enn når jeg tar medisinene, men orker heller ikke så mye som før, før jeg blir dårlig.

tror det er en følelse jeg har, at jeg er friskere hvis jeg ikke tar tabletter, for de er et slags bevis på at jeg er syk.

Ja. Det høres rimelig ut. At de tablettene blir en stadig påminnelse om at det er noe som feiler deg...

Takk for interessant og opplysende svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...