Gå til innhold

Vanvittig flyskrekk

Gjest bør jeg bli hjemme kanskje?

Anbefalte innlegg

Gjest bør jeg bli hjemme kanskje?

Jeg skal på weendtur om en drøy uke, og allerede nå gruer jeg meg noe helt fryktelig. (Skjønner ikke hvorfor jeg lot overtalte til dette). Jeg har litt tendens til klaustrofobi, i tillegg til panikken for at noe skal skje i luften, og jeg og mannen ikke komme tilbake tilbake til barna. Jeg er klar over at det er elleve ganger så farlig å kjøre bil osv, men bildene på netthinnen av forvridde flykropper overskygger alle velmenende råd og statistisk fakta. Og noen fly kræsjer jo, så det kan jo like godt være det jeg skal kjøre. Er usikker på om jeg tør utsette meg selv for det faktum at jeg kan oppleve en flyulykke, (selv om jeg som sagt er inneforstått med den risikone jeg daglig tar ved å kjøre bil).

Er det mulig å få noe berolignde om jeg ringer legen, gjør et par glass vin samme nytten? Eller bør jeg bli hjemme?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164937-vanvittig-flyskrekk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke alkohol

Hvis du har virkelig flyskrekk, vil vin gjøre vondt værre.

For de som bare skal slappe av litt, kan et glass vin være greit, men hvis man er redd pga mangel på kontroll (som er vanlig ved flyskrekk), vil alkohol hos de fleste forsterke denne skrekken, og i tillegg gjøre at du faktisk har mye mindre kontroll (bla over hvordan du reagerer).

Alle reagerer mye sterkere på alkohol i luften, og noen reagerer helt ekstremt.

Snakk med legen din, noen har god hjelp av medisiner.

Og så bør du (etter turen) melde deg på et flyskrekk-kurs, det helper de fleste!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164937-vanvittig-flyskrekk/#findComment-1072148
Del på andre sider

HEi, tenkte bare å skrive et sympati innlegg. Jeg skal ut i luften i morgen, og lider også av flyskrekk. JEg ble litt glad av å lese innlegget ditt. Vi er en gjeng irrasjonelle mennesker ;) Jeg tror jeg blir redd fordi jeg "mister kontrollen". Men det hjelper å tenke at det jammen er godt at det ikke er jeg som styrer flyet ;) Også når det er turbulens tenker jeg at det bare er "flyet som danser i vinden". Det hjelper å tenke litt barnslig synes jeg. Og ikke slippe til panikktankene. MEn lett er det ikke! God tur til deg..og til meg ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164937-vanvittig-flyskrekk/#findComment-1072365
Del på andre sider

Gjest men vil ikke la det styre livet mitt

HEi, tenkte bare å skrive et sympati innlegg. Jeg skal ut i luften i morgen, og lider også av flyskrekk. JEg ble litt glad av å lese innlegget ditt. Vi er en gjeng irrasjonelle mennesker ;) Jeg tror jeg blir redd fordi jeg "mister kontrollen". Men det hjelper å tenke at det jammen er godt at det ikke er jeg som styrer flyet ;) Også når det er turbulens tenker jeg at det bare er "flyet som danser i vinden". Det hjelper å tenke litt barnslig synes jeg. Og ikke slippe til panikktankene. MEn lett er det ikke! God tur til deg..og til meg ;)

Jeg er ikke redd for turbulens sånn egentlig, jeg er heller ikke redd for å fly sånn egentlig. Det er ikke det fysiske ved å være i et fly jeg er redd for, jeg er ikke redd for å miste kontrollen i flyet og bryte sammen. Når jeg definere ned for meg selv HVA jeg egentlig er redd for så er det at barn mister sin mor og far. Jeg er redd for de bildene jeg har i hodet mitt, selv om de ikke er rasjonelle. Jeg prøver å la være å konsturere en skrekkfilm i hodet mitt hvor jeg har hovedrollen, men det er neimen ikke lett. Jeg må tvinge meg til å være redd for det som er reelt, og ikke fantasibilder skapt av meg selv. Statistisk sett så er faren ved å fly forsvinnende liten, og hvorfor er jeg ikke redd for andre ting som kan gjøre at barn mister sin mor, og eller far? (Jeg er jo redd for sykdom, bilulykker etc. også, men ikke på samme måten).

Så er det bare å la være å prøve å være regissør og lage ett skrekk scenario av forvridde flydeler og panikk i hodet mitt. Der er faktisk en reell mulighet for å overleve det hele ;D

God tur og lykke til til deg også!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164937-vanvittig-flyskrekk/#findComment-1072398
Del på andre sider

Ikke bli hjemme! Tenk på opplevelsene du går glipp av om du gjør det!

Som noen andre skrev her er nok flyskrekk-kurs veldig lurt, men jeg har ikke kommet meg dit ennå. Min "oppskrift" var en beroligende, og det hjalp. Det er nok ikke så dumt når fobien er såpass ille som din (og min!). Jeg fløy alene i åtte timer og det gikk greit, men jeg sa med en gang til sidemannen at jeg var veldig redd, og han var så søt! Du skulle reise med mannen din, det hjelper nok masse. Det aller viktigste: Si fra til personalet med en gang du går ombord om både flyskrekken og klaustrofobien! De er veldig flinke, og veldig vant til dette!!

På vei tilbake gjorde jeg noe som funket uten tabletter; jeg sørget rett og slett for å være helt utrolig trøtt. Jeg sov hele turen, og det var deilig. I tillegg hadde jeg da flydd den ene veien og var ikke så redd lenger.

Det der med at "det er mye farligere å kjøre bil" hjelper ingenting, vet det. Biler er det siste man tenker på når man har flyskrekk og er i lufta liksom... De som ikke har fobien forstår ikke, så det er nok en god ide å dele det med likesinnede som du gjør nå.

Ta med deg godt lesestoff (og masse godterier om du liker det).

Og du; husk at en dag vil barna dine ut og se verden. Ingenting er da bedre enn å ha overvunnet frykten selv!

Ha en kjempefin tur :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164937-vanvittig-flyskrekk/#findComment-1072432
Del på andre sider

Gjest vil ikke la det styre livet mitt

Ikke bli hjemme! Tenk på opplevelsene du går glipp av om du gjør det!

Som noen andre skrev her er nok flyskrekk-kurs veldig lurt, men jeg har ikke kommet meg dit ennå. Min "oppskrift" var en beroligende, og det hjalp. Det er nok ikke så dumt når fobien er såpass ille som din (og min!). Jeg fløy alene i åtte timer og det gikk greit, men jeg sa med en gang til sidemannen at jeg var veldig redd, og han var så søt! Du skulle reise med mannen din, det hjelper nok masse. Det aller viktigste: Si fra til personalet med en gang du går ombord om både flyskrekken og klaustrofobien! De er veldig flinke, og veldig vant til dette!!

På vei tilbake gjorde jeg noe som funket uten tabletter; jeg sørget rett og slett for å være helt utrolig trøtt. Jeg sov hele turen, og det var deilig. I tillegg hadde jeg da flydd den ene veien og var ikke så redd lenger.

Det der med at "det er mye farligere å kjøre bil" hjelper ingenting, vet det. Biler er det siste man tenker på når man har flyskrekk og er i lufta liksom... De som ikke har fobien forstår ikke, så det er nok en god ide å dele det med likesinnede som du gjør nå.

Ta med deg godt lesestoff (og masse godterier om du liker det).

Og du; husk at en dag vil barna dine ut og se verden. Ingenting er da bedre enn å ha overvunnet frykten selv!

Ha en kjempefin tur :o)

Vil legen skrive ut en resept på beroligende om jeg ber om det, og har de noen bivirkninger?

Jeg blir oppgitt over meg selv som lar slike tanker slippe til, jeg ville vel ikke satt meg i det flyet om jeg innerst inne trodde det var en 50/50 sjanse for å komme helskinnet fra det. Men det er den lille mikroskopiske sjansen som gjør at jeg lar fantasiene flyte fritt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164937-vanvittig-flyskrekk/#findComment-1072448
Del på andre sider

Annonse

Vil legen skrive ut en resept på beroligende om jeg ber om det, og har de noen bivirkninger?

Jeg blir oppgitt over meg selv som lar slike tanker slippe til, jeg ville vel ikke satt meg i det flyet om jeg innerst inne trodde det var en 50/50 sjanse for å komme helskinnet fra det. Men det er den lille mikroskopiske sjansen som gjør at jeg lar fantasiene flyte fritt.

Ingen vits i å bli oppgitt over deg selv, det er så mange som føler det sånn!

Snakk med legen din, han/hun vil nok skrive ut beroligende, og informerer deg også om bivirkninger.

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164937-vanvittig-flyskrekk/#findComment-1072493
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for turbulens sånn egentlig, jeg er heller ikke redd for å fly sånn egentlig. Det er ikke det fysiske ved å være i et fly jeg er redd for, jeg er ikke redd for å miste kontrollen i flyet og bryte sammen. Når jeg definere ned for meg selv HVA jeg egentlig er redd for så er det at barn mister sin mor og far. Jeg er redd for de bildene jeg har i hodet mitt, selv om de ikke er rasjonelle. Jeg prøver å la være å konsturere en skrekkfilm i hodet mitt hvor jeg har hovedrollen, men det er neimen ikke lett. Jeg må tvinge meg til å være redd for det som er reelt, og ikke fantasibilder skapt av meg selv. Statistisk sett så er faren ved å fly forsvinnende liten, og hvorfor er jeg ikke redd for andre ting som kan gjøre at barn mister sin mor, og eller far? (Jeg er jo redd for sykdom, bilulykker etc. også, men ikke på samme måten).

Så er det bare å la være å prøve å være regissør og lage ett skrekk scenario av forvridde flydeler og panikk i hodet mitt. Der er faktisk en reell mulighet for å overleve det hele ;D

God tur og lykke til til deg også!

Ja, du overlever nok denne gangen også ;) Jeg gleder meg til å være framme og være på ferie. Fly går jo mye kjappere enn annen transport, så blir jo nødt til å ty til det i blant. Tross høye adrenalin mengder i blodet underveis.Det er slitsomt å være redd. Heldigvis er oddsen på vår side- ulykker er svært sjeldent.

Fly-klem,

G.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164937-vanvittig-flyskrekk/#findComment-1072517
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...