Gå til innhold

NHD. Gir du klemmer til pasienter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg tar aldri initiativet til å gi en klem.

Det hender at pasienter vil gi meg en klem. Det er ok om det f.eks kun er ved avslutning av en behandling.

Vanligvis hører det ikke hjemme i et pasient/behandler-forhold.

Det hender at pasienter vil gi meg en klem. Det er ok om det f.eks kun er ved avslutning av en behandling.

Ikke en gang ved avslutning av behandling?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, ikke en gang da.

På den annen side gjør jeg ikke noe nummer av det om pasienten i en slik situasjon ønsker å gi meg en lett klem. Det synes jeg ville være uhøflig.

Men jeg håndhilser relativt ofte på på pasientene mine. En respektfull skikk jeg har lært utenfor Norge.

Gjest ei lita jente fra nord

Det samme lurte jeg veldig på!!

Hvis en psykiater har hatt en pasient f.eks til induvidual terapi i 4 år, så er det vel ikke galt å gi en liten klem ved avsluttning..??

Annonse

Jeg ville blitt bra forbanna hvis min behandler skulle begynne å gi meg klemmer! Synes den klemmingen har tatt altfor mye av, føler meg invadert når folk i stedet for å si hei og smile på død og liv må gi meg en klem.

Nå er det ikke psykiater jeg sikter til, men har hatt en gynekolog i 29 år nå.

Går til årlig kontroll hos ham og synes det er veldig koselig at jeg får en rask klem og en klapp på skuldren idet jeg sier takk for nå!

Nei, ikke en gang da.

På den annen side gjør jeg ikke noe nummer av det om pasienten i en slik situasjon ønsker å gi meg en lett klem. Det synes jeg ville være uhøflig.

Men jeg håndhilser relativt ofte på på pasientene mine. En respektfull skikk jeg har lært utenfor Norge.

Sånn skal det være. Invasjon av den kroppslige intimsfæren er en uting.

Sånn skal det være. Invasjon av den kroppslige intimsfæren er en uting.

Det er nå forskjellig det, da. Da jeg avsluttet terapi rakte jeg frem hånden fordi jeg trodde psykolger ikke ville klemme pasientene, men min (kvinnelige) psykolog insisterte på å gi meg en klem, og det syntes jeg bare var hyggelig og fint. Det må være lov å vise litt menneskelighet.

Det er nå forskjellig det, da. Da jeg avsluttet terapi rakte jeg frem hånden fordi jeg trodde psykolger ikke ville klemme pasientene, men min (kvinnelige) psykolog insisterte på å gi meg en klem, og det syntes jeg bare var hyggelig og fint. Det må være lov å vise litt menneskelighet.

Man er da ikke umenneskelig dersom man ikke klemmer og kysser? Jeg vil _ikke_ ha leger og den slags rundt halsen.

Gjest du glemmer fort

Javel,nei..

Gjest ei lita jente fra nord

Man er da ikke umenneskelig dersom man ikke klemmer og kysser? Jeg vil _ikke_ ha leger og den slags rundt halsen.

Du vil ikke ha leger og den slags rundt halsen... Det er vel koselig å få en liten klem dersom du har gått x-antall år i terapi og avslutter!!

Annonse

Behøver ikke ha leger "hengende rundt halsen" for å få en klem.

Som skrevet før her, en rask klem og et klapp på skuldra etter en konsultasjon synes ikke jeg det er noe galt i.

Ihvertfall ikke når jeg var hos han første gang i 1975. Da blir man jo kjent etterhvert selv om man ikke går dit så ofte.

Gjest LuzyNuzy

Av og til kan en liten klem være alt som skal til for å redde dagen.

Av og til kan en klem hjelpe mer enn 1000 ord.

Av og til kan en klem være som vinden. Et streif av håp.

Av og til kan en klem være solen som slipper varmen inn.

Av og til kan en klem være avskjed. ikke lenger din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...