Gå til innhold

Om blodgiving

Anbefalte innlegg

Angela1365380318
Skrevet

Vet at det er mange som har negative erfaringer med blodbanken, for de har blitt avist før og er tydligvis fremdeles fornærmet pga det.

Jeg er blodgiver og har bare positive erfaringer med det, i min blodbank er alle kjempehyggelige, snille og konstant blide, de er hjelpsomme, svarer gjærne på spørsmål og er SÅ takknemelig for at noen har overskudd av blod og tid til å være med på å redde andre. Desverre er det ikke alle som kan gi blod, pga fare for egen eller andres helse, de blir avist på en fin måte og takket for at de tok seg bryet.

Det har kommet mange nye regler nå, så dere som har blitt avist for mange år siden, kan jo prøve igjen. Feks før kunne du ikke være gift med en utlending og gi blod, det kan du nå. Du kan også gå på enkelte medikamenter og fremdels gi blod, feks paracet, xenical og flere, men gi beskjed om dette på fohånd, i tilfelle du ikke kan gi blod med din medisin, eller du trenger et rødt merke på posen, hvilket betyr at de ikke kan bruke blodplatene.

Blodet blir stort sett delt i 3, blodplater, hvite og røde blodceller. Noe går til akutte tilfeller, andre til syke og behandling av syke (feks bløderbarn som ikke har nok blodplater selv) og noe går til operasjoner. Du hjelper ikke blodbanken ved å gi blod, du hjelper mennesker i akutt nød. Det å gi blod kan være mye vitigere en å gi penger, penger kan man alltid skaffe seg, blod er det desverre verre med.

Jeg så på tv (MESS) at de egentlig ville og kunne gi blod, men nektet fordi de følte homofile ble diskriminert av blodbanken. Det er ikke blodbanken som bestemmer dette, homofile er like mye verdt som andre, men i Norge er homofile (menn særlig) en gruppe som er spesielt utsatt for hiv, og det ønsker vel ingen å få gjennom blodet sitt. Men det er snakk om å åpne for blodgiving for homofile også.

Det å gi blod er en god og edel ting å gjøre, det kommer jo bokstavlig rett fra hjertet. Selv synest jeg ikke det er ubehagelig i det hele tatt, sykepleierene er så flinke at jeg ikke kjenner nålen går inn og jeg har aldri følt meg svimmel eller dårlig etterpå. Det er også egne goder helsemessigt med å miste litt blod, særlig for menn.

Skrevet

kan ikke gi blod jeg.. Mitt blod er ikke brukanes for noen andre, men rett og slett farlig for andre...

Hadde jeg kunnet hadde jeg gjort det..

Angela1365380318
Skrevet

Hva skjer med blodplasmaen da?

Blir den kastet?

Jeg er ikke ekspert på område, bare en helt vanlig blodgiver. Den blir helt sikkert brukt den også. Luerer du på noe er det bare å ringe blodbanken, de svarer på det meste :-)

Skrevet

Jeg er ikke ekspert på område, bare en helt vanlig blodgiver. Den blir helt sikkert brukt den også. Luerer du på noe er det bare å ringe blodbanken, de svarer på det meste :-)

Bare lurte =)

Har tenkt på å gi blod jeg også, men siden jeg trener ganske hardt mot et militært opptak trenger jeg nok det jeg har...

Men det er flott at folk gjør det. Det redder liv!

Angela1365380318
Skrevet

Bare lurte =)

Har tenkt på å gi blod jeg også, men siden jeg trener ganske hardt mot et militært opptak trenger jeg nok det jeg har...

Men det er flott at folk gjør det. Det redder liv!

Er du gutt? Dersom du er gutt (og sefølgelig har nok blod) så tjener du mye på det selv også. Vi kvinner mister jo litt blod hvær måned og får dermed nytt og "firskt" blod, mens gutter beholder sitt gamle, når gutter gir blod mister de noe av det "gamle" og det blir erstattet av nytt blod.. Dette ble veldig dårlig og barnslig forklart, men jeg håper du tar poenget. Kansje kan du gi blod etter prøven din:-)

Skrevet

Er du gutt? Dersom du er gutt (og sefølgelig har nok blod) så tjener du mye på det selv også. Vi kvinner mister jo litt blod hvær måned og får dermed nytt og "firskt" blod, mens gutter beholder sitt gamle, når gutter gir blod mister de noe av det "gamle" og det blir erstattet av nytt blod.. Dette ble veldig dårlig og barnslig forklart, men jeg håper du tar poenget. Kansje kan du gi blod etter prøven din:-)

Er ca 187cm og 80kg, og siden jeg ikke er blodfattig har jeg vel da ca 5 liter?

0,5 liter av 5 blir 10%, noe som ikke høres så mye ut egentlig...

Men hvorfor er det spesielt sunt med "nytt" blod? Det foregår jo en konstant utskiftning av blodlegemene, for eksempel tror jeg blodplatene har en gjennomsnittlig levetid på 7-8 dager.

Trodde det framgikk av nicket at jeg var gutt :P

Angela1365380318
Skrevet

Er ca 187cm og 80kg, og siden jeg ikke er blodfattig har jeg vel da ca 5 liter?

0,5 liter av 5 blir 10%, noe som ikke høres så mye ut egentlig...

Men hvorfor er det spesielt sunt med "nytt" blod? Det foregår jo en konstant utskiftning av blodlegemene, for eksempel tror jeg blodplatene har en gjennomsnittlig levetid på 7-8 dager.

Trodde det framgikk av nicket at jeg var gutt :P

Jeg har bare hørt det, er ikke utdannet innen dette området.

Vet et enkelte menn må gi blod/kvitte seg med blod, jeg tror de har for høyt jernlager eller noe slikt.

Biokjemikeren som tok mitt blod sa at i løpet av 24 timer er blodårene fult opp med like mye veske som før og etter ca en mnd er "alt blodet tilbake" men som sagt, jeg vet bare det de har fortalt meg, er ingen spesialist. De vet mye mer om det er noe du lurer på.

Skrevet

De som eventuelt blir fornærma av å bli høflig avvist, bør nok gå en runde med seg sjøl. Professorer i medisin har nok mer greie på dette enn oss lekfolk, og veit vel som regel hva de gjør. Fornærma bør man heller bli når ting er personlig ment.

Angela1365380318
Skrevet

De som eventuelt blir fornærma av å bli høflig avvist, bør nok gå en runde med seg sjøl. Professorer i medisin har nok mer greie på dette enn oss lekfolk, og veit vel som regel hva de gjør. Fornærma bør man heller bli når ting er personlig ment.

Helt enig!

Men desverre er ikke alle like gjennomtenkt som oss. Vet om mange som missliker blodbanken jeg. Noen pga de ville gi blod, men ikke fikk pga de var gift med en utlending. Nå er det lov å gi blod fordi om man er sammen med en fra hans land, men nå sier hun at de bare kan ha det så godt.

Også var det hun i MESS som mente de diskriminerte homofile. Kjenner til flere. Selv stoler jeg på at professorene vet mer og bedre en meg. Jeg gir jo blod for å hjelpe, det ville aldri falt meg inn å lyve, feks på sjemaet der de spør om fortid og nåtid.

Gjest om man er aldri så edel
Skrevet

Du anbefaler jo uten å ha belegg for det du sier også. Broren min strøk til Befalsskolen første gang pga at han hadde gitt blod. Det er harde opptaksprøver, og han hadde ikke krefter til å gjennomføre til oppsatt tid.

Så man skal ikke gi blod når man skal igjennom det!

Skrevet

har tilbudt dem blod, men de vil ikke ha det, fordi de som som har blodtype B kan få det gjennom blodtype 0 også. Men jeg trodde at alt blod tellt jeg. så fremt man ellers er frisk

Skrevet

Åh, så bra at du minte meg på dette - nå skal jeg kontakte blodbanken.

Jeg har en svært nyttig blodtype (O - ),men forrige gang jeg var der ville de ikke ha blodet mitt fordi jeg hadde bodd i utlandet.

Nå er det imidertid uansett gått så lang tid at det er greit.

Takk for påminnelsen!

Skrevet

Du anbefaler jo uten å ha belegg for det du sier også. Broren min strøk til Befalsskolen første gang pga at han hadde gitt blod. Det er harde opptaksprøver, og han hadde ikke krefter til å gjennomføre til oppsatt tid.

Så man skal ikke gi blod når man skal igjennom det!

Tunga rett i munnen nå - ev. nåla rett i åra...

Ja, det er riktig at man vil kunne yte _litt_ mindre ved harde belastninger ett par uker etter blodgivning. Skal man delta i er idrettsmesterskap - el. som deg ta en hard opptaksprøve - bør man derfor unngå blodgivning i tida rett forut.

Om man er frisk og følger de råd man får hos Blodbanken vil man ikke merke noe ubehag el. at man orker mindre etter tapping.

Vanlig trening og idrett på lavere nivå blir ikke negativt påvirket av blodgivning.

Ring/send e-post til blodbanken i dag! Blod redder liv - en dag kan deg gjelde deg eller en av dine nærmeste.

Skrevet

har tilbudt dem blod, men de vil ikke ha det, fordi de som som har blodtype B kan få det gjennom blodtype 0 også. Men jeg trodde at alt blod tellt jeg. så fremt man ellers er frisk

Dette er _feil_ B trengs absolutt! (Som alle andre typer.)

Skrevet

Tunga rett i munnen nå - ev. nåla rett i åra...

Ja, det er riktig at man vil kunne yte _litt_ mindre ved harde belastninger ett par uker etter blodgivning. Skal man delta i er idrettsmesterskap - el. som deg ta en hard opptaksprøve - bør man derfor unngå blodgivning i tida rett forut.

Om man er frisk og følger de råd man får hos Blodbanken vil man ikke merke noe ubehag el. at man orker mindre etter tapping.

Vanlig trening og idrett på lavere nivå blir ikke negativt påvirket av blodgivning.

Ring/send e-post til blodbanken i dag! Blod redder liv - en dag kan deg gjelde deg eller en av dine nærmeste.

Det er det som er så synd. Jeg har veldig lyst til å gi blod. Hadde ei veldig syk datter som fikk blodplater for noen år siden. Har liksom lyst til å gjøre noe igjen.

Men blodet mitt vil de ikke ha siden jeg er allergisk/astmatiker og bruker medisiner innimellom.

Skrevet

Det er det som er så synd. Jeg har veldig lyst til å gi blod. Hadde ei veldig syk datter som fikk blodplater for noen år siden. Har liksom lyst til å gjøre noe igjen.

Men blodet mitt vil de ikke ha siden jeg er allergisk/astmatiker og bruker medisiner innimellom.

Sånn er det dessverre for ganske mange.

Men du kan gjøre ditt for "saka" uansett. Du har erfart hvor viktig blodgivning er, og om du forteller andre om din personlig erfaring kan du sikkert få mange andre til å melde seg til tjenste.

Jeg har faktisk blitt bedt om å gi plater en gang. Ble ringt opp og var på sykehuset rundt midnatt. Platene var til en kreftsyk ung mann (men jeg vet selvsagt ikke hvem). Jeg ble bedt om å gi pga. vevslikhet (er det ikke det det heter?). Det var faktisk en veldig sterk opplevelse, særlig fordi sykepleieren satt ved siden av meg og ventet på platene. Jeg har ofte tenkt på hvordan det gikk med han som mottok platene.

Skrevet

Det er litt merkelig, for det beste for en med blodtype B er blodtype B, ikke O, selv om O også kan gies til en med B i akutte situasjoner.

Skrevet

Det er kjempeviktig å bidra med blodgiving, og det er såklart også veldig viktig at de sjekker at alt er iorden med blodgiverne - og da må de nok være strenge.

Jeg har postitiv erfaring med blodbanken der vi bodde før, og nå funker det bra her vi bor nå, også.

Da jeg først meldte meg som blodgiver igjen etter flyttingen, laget de masse trøbbel med at de ikke hadde tappinger om ettermiddag, og et kurs var obligatorisk når en skulle starte opp, uansett om en hadde gitt før eller ikke. _Det_ syntes jeg var unødvendig masete, og jeg lurte på om de virkelig var interessert i å få flere blodgivere når de gjorde det så vanskelig for oss som ønsket å bidra.

Men plutselig ringte de, og nå var det ikke noe problem i det hele tatt verken med kurstvang eller tid på dagen, og vips så var jeg igang igjen.

Angela1365380318
Skrevet

Åh, så bra at du minte meg på dette - nå skal jeg kontakte blodbanken.

Jeg har en svært nyttig blodtype (O - ),men forrige gang jeg var der ville de ikke ha blodet mitt fordi jeg hadde bodd i utlandet.

Nå er det imidertid uansett gått så lang tid at det er greit.

Takk for påminnelsen!

Værsegod! Du kan høre med de om de nye reglene. Nå slipper du å vente 6 mnd etter du har vært i utlandet (feks har jeg vært på ferie mange steder i europa og gitt blod da jeg kom hjem igjen) i de fleste land, malaria strøk er det litt anderledes med enda tror jeg, men jeg vet ikke hvor du har vært.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...