Gå til innhold

FN: - KRL-faget bryter med menneskerettighetene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Økningen i antall elever i private skoler har avtatt etter innføringen av KRL.

Ja, men det er ikke pga. KRL, men fordi de fleste gærningene allerede hadde tatt ut ungene.

Før var det jo ikke noe problem å få fritak.

Med vennlig hilsen

Videoannonse
Annonse
  • Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

33

• favn

21

• Goliath

9

• pimson

9

Mest aktive i denne tråden

Gjest QuePasta
Skrevet

Ja, men det er ikke pga. KRL, men fordi de fleste gærningene allerede hadde tatt ut ungene.

Før var det jo ikke noe problem å få fritak.

Med vennlig hilsen

Mitt poeng var å vise at innføringen av KRL ikke førte til større økning av elever i private skoler.

Skrevet

Ja, det gjorde den offisielt også da jeg var ung.

Det endrer ikke på noe av det jeg skrev - at man kan ikke tvinge folk til toleranse.

Med vennlig hilsen

Man kan ikke tvinge folk til toleranse, sier du.

Men gjelder det bare for noen - eller gjelder det alle?

Skrevet

Jo, selvsagt har de andre begrunnelser også, men det at de ikke kan få fri (KRL) (og hjernevaske ungene selv) er nok en vanlig årsak.

Det er neppe matematikk og engelsk-undervisningen som gjør at folk setter ungene på friskoler.

Med vennlig hilsen

Jeg tenkte mer på isolering og utmelding i det hele tatt.

Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Økningen i antall elever i private skoler har avtatt etter innføringen av KRL.

Har du noen ref?

Skrevet

Fortell meg hvilke land det er tvungen opplæring i islam for kristne.

Hva har det med saken å gjøre?

Hvis du er opptatt av det prinsippielle (hvilket tydligvis både du og FN er), så burde du/dere være opptatt av den enkeltes menneskerett til å velge bort spesifikk religionsundervisning - uansett land og religion.

Eller hva?

Skrevet

Hva har det med saken å gjøre?

Hvis du er opptatt av det prinsippielle (hvilket tydligvis både du og FN er), så burde du/dere være opptatt av den enkeltes menneskerett til å velge bort spesifikk religionsundervisning - uansett land og religion.

Eller hva?

Selvsagt, men hvilket land er det du mener at tvinger f. eks. kristne foreldre til å sende elevene til muslimske skoler?

Skrevet

Selvsagt, men hvilket land er det du mener at tvinger f. eks. kristne foreldre til å sende elevene til muslimske skoler?

"Selvsagt, men hvilket land er det du mener at tvinger f. eks. kristne foreldre til å sende elevene til muslimske skoler?"

Hvor har jeg skrevet at jeg mener det?

Skrevet

Med mindre FN kun aksepterer et 100 % deskriptivt livssynsfag, kan ikke dette tas helt seriøst.

Jeg vet at HEF ikke er interessert i et totalt deskriptivt livssynsfag; så hva HEF som særorganisasjon mener i denne saken, er like vesentlig som hva f.eks. Jehovas vitner mener.

Eller hva "Sør" mener... :)

Skrevet

"Selvsagt, men hvilket land er det du mener at tvinger f. eks. kristne foreldre til å sende elevene til muslimske skoler?"

Hvor har jeg skrevet at jeg mener det?

Du hentyder at FN ikke kritiserer islamske land for det de kritiserer Norge for. Hvilke islamske land er det du mener bør kritiseres?

Skrevet

Du hentyder at FN ikke kritiserer islamske land for det de kritiserer Norge for. Hvilke islamske land er det du mener bør kritiseres?

I hvilke Islamske land er det frivillig å delta i undervisning om Islam?

Skrevet

I hvilke Islamske land er det frivillig å delta i undervisning om Islam?

Indonesia, Pakistan, Malaysia, og de fleste andre vil jeg anta.

Nå er det jo du som kommer med påstanden om at FN skal fordømme dem, så da bør du ihvertfall kunne komme opp med konkrete eksempler på hva/hvem som skal fordømmes.

Eller?

Skrevet

KRL-faget er indoktrinering så lenge kristne synspunkter presenteres som fakta framfor noe en gruppe mennesker tror.

Feks: læreren sier "Gud skapte verden" i stedet for å fortelle om hvordan de de kristne tror at Gud skapte verden osv.

For barna på småskolen er jo gjerne lærerens ord "lov"...

"KRL-faget er indoktrinering så lenge kristne synspunkter presenteres som fakta framfor noe en gruppe mennesker tror."

Helt enig med deg.

Skjønner ikke hvorfor akkurat dette er så vanskelig å forstå -

*sukk*

Skulle ønske skolen kunne være uten faget, eller i det minste ha et livssynsalternativ som de hadde i "gamle dager".

Skrevet

Indonesia, Pakistan, Malaysia, og de fleste andre vil jeg anta.

Nå er det jo du som kommer med påstanden om at FN skal fordømme dem, så da bør du ihvertfall kunne komme opp med konkrete eksempler på hva/hvem som skal fordømmes.

Eller?

Hvor er påstanden om at FN skal fordømme dem?

Det jeg spurte om var:

"Men hvor er menneskerettskomisjonen når det gjelder ulike muslimske land?

I hvilken grad har man der muligheten for å frita barna fra undervisning i Islam?"

Har du noen svar eller bare nye spørsmål?

Skrevet

Det jeg spurte om var:

I hvilken grad har man der muligheten for å frita barna fra undervisning i Islam?"

Igjen - konkret hvilket land sikter du til?

Det er ganske vanlig å etablere at en kriminell handling foregår FØR man etterlyser en fordømmelse av den.

Skrevet

Det er ganske vanlig å etablere at en kriminell handling foregår FØR man etterlyser en fordømmelse av den.

Nok en gang:

Det jeg spurte om var:

Skrevet

Med mindre FN kun aksepterer et 100 % deskriptivt livssynsfag, kan ikke dette tas helt seriøst.

Jeg vet at HEF ikke er interessert i et totalt deskriptivt livssynsfag; så hva HEF som særorganisasjon mener i denne saken, er like vesentlig som hva f.eks. Jehovas vitner mener.

Eller hva "Sør" mener... :)

'Jeg vet at HEF ikke er interessert i et totalt deskriptivt livssynsfag'

Utdype?

Skrevet

Jeg antar at i en del muslimske land er skolene og religionen sterkt knyttet opp mot hverandre. Og et forsøk på fritakelse fra denne delen av undervisningen neppe vil bli sett på med spesielt "blide" øyne.

Det kan selvfølgelig være at jeg tar feil, men jeg tviler på det.

Og jeg sikter da ikke til de moderate muslimske land, men slike som Iran, Saudiarabia, Sudan, Syria etc

Kan du velge bort undervisning i islam her?

Og hvis ikke - har FN gjort noe i den forbindelse?

Skrevet

Takk.

Ja, jeg vil jo tro at et felles, obligatorisk religionsfag lærer og kultiverer barna på en positiv måte - slik undersøkelsen også viser. Jeg er også helt enig i at kristendom som et av _denne_ kulturens viktigste elementer blir undersøkt mest.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...