Gå til innhold

Seroxat/Paroxetin Nycomed

Anbefalte innlegg

Gjest pille(mis)bruker?

Hei

Er dette virkelig det samme? Jeg var på apoteket og skulle ha Seroxat, men de ville bare gi meg Parocetin Nycomed. De påsto det var helt det samme. Kunne til og med hende de bare var lagt i annen innpakning, sa de. Men så kommer jeg hjem og ser i felleskatalogen og der står jo ikke angang sosial fobi som indikasjoner under Paroxetin Nycomed. _Er: preparatet helt det samme, eller er det ikke? Hvorfor kan man ikke få det legen har skrevet ut?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165094-seroxatparoxetin-nycomed/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pille(mis)bruker?

Det er det samme. Paroxetin er virkemiddelet i Seroxat.

Joda, men jeg vet at virkestoffet er det samme, men jeg minnes å huske at jeg en gang leste her om noe som hadde 'blitt lurt' til et slikt bytte på apoteket mellom to legemidler og det andre legemiddelet hadde i allefall gitt dem en hel haug andre bivirkninger. Så det er ikke bare virkestoffet som teller.

Jad et er det samme! Da jeg brukte Seroxat, fikk jeg Paroxetin istedet et par ganger jeg også...

Men det kan være forskjellig virkestoffer i de. Jeg reagerte ikke noe annerledes på Paroxetin, men om du gjør det, så kan du jo gå på et annet apotek om du har mulighet, og få Seroxat!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det skal være det samme stoffet.

Legen kan skrive på resepten at du skal ha nøyaktig det h*n har skrevet ut. Jeg skriver "Ikke generisk substitusjon" på alle resepter.

Du har rett til å få det du vil ha. Apoteket skal bare _tilby_.

Det skal være det samme stoffet.

Legen kan skrive på resepten at du skal ha nøyaktig det h*n har skrevet ut. Jeg skriver "Ikke generisk substitusjon" på alle resepter.

Du har rett til å få det du vil ha. Apoteket skal bare _tilby_.

Jeg trodde pasienten måtte betale evt. mellomlegg ved prisforskjeller etter 1. oktober? (Såfremt legen ikke har presisert at synonymprep. ikke skal leveres ut.)

Annonse

Jeg trodde pasienten måtte betale evt. mellomlegg ved prisforskjeller etter 1. oktober? (Såfremt legen ikke har presisert at synonymprep. ikke skal leveres ut.)

Jupp.... vi må betale prisforskjellen nå, dersom vi velger å ikke bytte til billigere synonympreparat....

Jeg velger å gjøre det slik så jeg kan se hvilken pille som er hvilken... fordi utseendet på synonympreparatet er kliss likt et av de andre preparatene jeg bruker.

Med 10-15 piller i døgnet er det mer enn vanskelig nok å holde tunga rett i munnen fra før av, om ikke pillene skal skifte utseende hver gang jeg hever resepten også.

:o)

Er det ikke slik at dersom legen har skrevet på resepten det billigste, og du velger å bytte til det dyrere, så må du betale, mens om han har skrevet det dyreste, så kan du få det uten å måtte betale noe mer? Kan godt være jeg som har misforstått, da...

Er det ikke slik at dersom legen har skrevet på resepten det billigste, og du velger å bytte til det dyrere, så må du betale, mens om han har skrevet det dyreste, så kan du få det uten å måtte betale noe mer? Kan godt være jeg som har misforstått, da...

Ja, du har misforstått.

Hvis det finnes et billigere alternativ til det legen har skrevet ut, må du selv betale mellomlegget med mindre legen har presisert på resepten "Ikke generisk substitusjon".

Eksempel: Min lege skriver ut preparatet Kredex. Jeg har frikort for 2004. Imidlertid finnes det et synonympreparat som heter Carvedilol og som er 50 kroner billigere per pakke. Jeg velger å likevel ta med meg Kredex hjem fra apoteket. (Kjent farge og form på pillene gjør det lettere å holde oversikten synes jeg). Jeg må da betale dette mellomlegget på 50 kroner direkte til apoteket. (Dette går utenom frikortordningen.)

(Det var endringer/ innskjerpinger i regelverket fra oktober 2004)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...