the mask Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Hei. Dette er ikke vondt ment til noen, men hvorfor er nesten alle som har et problem opptatt av medisiner? Greit hvis man har et psykisk problem som tvangstanker eller noe annet lignende. Men hvis man er deprimert, hva hjelper pillene for? Når man er deppa så er det eneste som hjelper å snakke. Pillene utsetter bare problemet! Dessuten kan man bli avhengig av de..man tror at alt er bra så man slutter med pillene, og ops..problemene var der igjen! så det eneste som hjelper mot depresjon er å snakke! Det er så mye prat om medisiner. Ta heller tak i problemene.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165159-snakk-om-problemene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nattvakta som ikke gir ut med. uten videre Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Jeg er delvis enig med deg. Selv så tar jeg aldrig piller, ikke engang for hodepine. Jeg jobber i akuttspykiatrien, og prøver å ta en prat når pasientene kommer å spør etter mer medisiner, noen ganger så hjelper det, noen ganger ikke. Det er noen ganger at depresjonen har gått så langt at det ikke lenger nytter å prate om problemene lenger. Da kan pillene hjelpe til så en kommer litt ovapå igjen, til en får litt mer krefter til å ta tak i problemet. Men jeg mener at piller ikke burde være det første alternativet. Det er mer en piller som kan hjelpe på en depresjon, fysisk aktivitet bl.a. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165159-snakk-om-problemene/#findComment-1073991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
the mask Skrevet 16. november 2004 Forfatter Del Skrevet 16. november 2004 Jeg er delvis enig med deg. Selv så tar jeg aldrig piller, ikke engang for hodepine. Jeg jobber i akuttspykiatrien, og prøver å ta en prat når pasientene kommer å spør etter mer medisiner, noen ganger så hjelper det, noen ganger ikke. Det er noen ganger at depresjonen har gått så langt at det ikke lenger nytter å prate om problemene lenger. Da kan pillene hjelpe til så en kommer litt ovapå igjen, til en får litt mer krefter til å ta tak i problemet. Men jeg mener at piller ikke burde være det første alternativet. Det er mer en piller som kan hjelpe på en depresjon, fysisk aktivitet bl.a. Takk for svaret. Bra det er noen som er enig med meg..Uten at jeg vil såre noen, så virker det på meg som at deprimerte folk bare ligger der og tror at ting blir bra av det!..og selvfølgelig med piller..men det er ikke så sinnsykt enkelt å få deppa folk i aktivitet heller da..men jeg tror fortsatt ikke på piller! Deprimerte personer vil helst ha rullgardinen nede og bare ligge i senga. Selvfølgelig så er det en begynnelse å ta opp rullgardinen sånn at de får dagslys inn. Da lever de ihvertfall ikke i et konstant mørke. Og hvis de ikke vil være aktive så kan man sette dem på verandaen med et pledd rundt seg, sånn at de får frisk luft. Dette pluss å snakke med noen tror jeg er det eneste som hjelper.. det blir for mye pille snakk..det er ikke det som gjør en frisk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165159-snakk-om-problemene/#findComment-1074009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nattvakta som ikke gir ut med. uten videre Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Takk for svaret. Bra det er noen som er enig med meg..Uten at jeg vil såre noen, så virker det på meg som at deprimerte folk bare ligger der og tror at ting blir bra av det!..og selvfølgelig med piller..men det er ikke så sinnsykt enkelt å få deppa folk i aktivitet heller da..men jeg tror fortsatt ikke på piller! Deprimerte personer vil helst ha rullgardinen nede og bare ligge i senga. Selvfølgelig så er det en begynnelse å ta opp rullgardinen sånn at de får dagslys inn. Da lever de ihvertfall ikke i et konstant mørke. Og hvis de ikke vil være aktive så kan man sette dem på verandaen med et pledd rundt seg, sånn at de får frisk luft. Dette pluss å snakke med noen tror jeg er det eneste som hjelper.. det blir for mye pille snakk..det er ikke det som gjør en frisk! Det er ikke så lett å få deprimerte personer ut i aktivitet nei. Men, nå jobber jeg med de som er tungt deprimerte og er innlagt på en lukket akuttavdeling. Nå jobber jeg for det meste på natta, men også en del på dagtid. De gangene jeg jobber dag, så prøver jeg å få pasientene med ut på tur. Ikke de lengste gåturene i begynnelsen, men i hvertfall en liten runde. Mange av de har ikke beveget seg utenfor sofan på veldig lenge. Og det hjelper. Overhørte to pasienter for ikke så lenge siden på en ettermiddagsvakt. Den ene sa at hun skulle spørre om en eventuell med. Da svarte den andre at da burde hun ta på seg skoa, for det er "navn" som er på vakt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165159-snakk-om-problemene/#findComment-1074018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Efexoria Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Takk for svaret. Bra det er noen som er enig med meg..Uten at jeg vil såre noen, så virker det på meg som at deprimerte folk bare ligger der og tror at ting blir bra av det!..og selvfølgelig med piller..men det er ikke så sinnsykt enkelt å få deppa folk i aktivitet heller da..men jeg tror fortsatt ikke på piller! Deprimerte personer vil helst ha rullgardinen nede og bare ligge i senga. Selvfølgelig så er det en begynnelse å ta opp rullgardinen sånn at de får dagslys inn. Da lever de ihvertfall ikke i et konstant mørke. Og hvis de ikke vil være aktive så kan man sette dem på verandaen med et pledd rundt seg, sånn at de får frisk luft. Dette pluss å snakke med noen tror jeg er det eneste som hjelper.. det blir for mye pille snakk..det er ikke det som gjør en frisk! Nå har jeg aldri vært spesielt deprimert, men jeg kjenner noen som har vært det. Og du er fryktelig naiv. En alvorlig depresjon er ikke noe en bare kan snakke seg ut av sånn uten videre, og i alle fall ikke med hvem som helst. Når man våkner opp i et sort hull hver morgen, og man verken ser noen framtid eller en nåtid som er til å holde ut, så er det ikke himla lett å "trekke fra gardinene". Noen ganger - ofte - er også medikamenter helt nødvendig for i det hele tatt å gjøre noen mottakelig for behandling i det hele tatt. Dessuten - det er ikke alltid en depresjon har sin årsak i konkrete "problemer" som man kan snakke om. Ofte er årsaken til angst og depresjoner skjult for den som er i det. Det er jo det som gjør det så vanskelig ! Dessuten - min erfaring er at folk flest ikke er så opptatt av medisiner. De jeg kjenner som har vært i kontakt med psykisk helsevesen, har stort sett ønsket å klare seg uten. Her inne virker det som om "alle" tar medisiner, men det er jo ikke så rart at det er mye snakk om dette på et psykiatri-forum. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165159-snakk-om-problemene/#findComment-1074019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rota Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Den dagen mennesker har tid til hverandre, og bryr seg om å hjelpe hverandre mer enn det vi gjør i dag, så kan depresjoner kureres med prating, empati og omsorg osv. Inntil da må vi putte i oss piller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165159-snakk-om-problemene/#findComment-1074021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
the mask Skrevet 16. november 2004 Forfatter Del Skrevet 16. november 2004 Nå har jeg aldri vært spesielt deprimert, men jeg kjenner noen som har vært det. Og du er fryktelig naiv. En alvorlig depresjon er ikke noe en bare kan snakke seg ut av sånn uten videre, og i alle fall ikke med hvem som helst. Når man våkner opp i et sort hull hver morgen, og man verken ser noen framtid eller en nåtid som er til å holde ut, så er det ikke himla lett å "trekke fra gardinene". Noen ganger - ofte - er også medikamenter helt nødvendig for i det hele tatt å gjøre noen mottakelig for behandling i det hele tatt. Dessuten - det er ikke alltid en depresjon har sin årsak i konkrete "problemer" som man kan snakke om. Ofte er årsaken til angst og depresjoner skjult for den som er i det. Det er jo det som gjør det så vanskelig ! Dessuten - min erfaring er at folk flest ikke er så opptatt av medisiner. De jeg kjenner som har vært i kontakt med psykisk helsevesen, har stort sett ønsket å klare seg uten. Her inne virker det som om "alle" tar medisiner, men det er jo ikke så rart at det er mye snakk om dette på et psykiatri-forum. Jeg er ikke naiv i det hele tatt(selv om det kan kanskje virke sånn!) Jeg hadde ikke skrevet det jeg har skrivd hvis jeg ikke hadde vært borti det. Greit at det blir mye skriveri om medisiner her, men jeg mener det er mye snakk om det ellers og..jeg skjønner bare ikke at det skal piller til for å hjelpe en ut av situasjonen.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165159-snakk-om-problemene/#findComment-1074029 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest policy Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Det er ikke så lett å få deprimerte personer ut i aktivitet nei. Men, nå jobber jeg med de som er tungt deprimerte og er innlagt på en lukket akuttavdeling. Nå jobber jeg for det meste på natta, men også en del på dagtid. De gangene jeg jobber dag, så prøver jeg å få pasientene med ut på tur. Ikke de lengste gåturene i begynnelsen, men i hvertfall en liten runde. Mange av de har ikke beveget seg utenfor sofan på veldig lenge. Og det hjelper. Overhørte to pasienter for ikke så lenge siden på en ettermiddagsvakt. Den ene sa at hun skulle spørre om en eventuell med. Da svarte den andre at da burde hun ta på seg skoa, for det er "navn" som er på vakt. Hei Jeg er enig med deg i at mosjon og fysisk aktivitet er bra for den psykiske helsen. Forskningsprosjekter viser det. Men til og jobbe i psykiatrien synes jeg du generaliserer i meste laget. Det er ikke sånn at det som er rett for en person er rett for alle. Det finnes mange forskjellige grunner til at mennesker blir deprimerte, mange depresjoner skyldes biologiske forstyrrelser. Når du skriver om pasienter som ikke ser vitsen i å be om evt. medisin når du er på vakt, så vitner vel det egentlig om at du ikke har maktet og formidle budskapet ditt på en slik måte at det er blitt forstått. Du må ikke la pas. sine behov styres av prinnsipper, men av faglige vurderinger. Det innebærer at du bl.a kan faglig begrunne dine avgjørelser og journalføre de slik at evt. kan etterprøves. Hvilken behandling synes du er mest riktig for bipolare affektive lidelser? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165159-snakk-om-problemene/#findComment-1074063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest policy Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Takk for svaret. Bra det er noen som er enig med meg..Uten at jeg vil såre noen, så virker det på meg som at deprimerte folk bare ligger der og tror at ting blir bra av det!..og selvfølgelig med piller..men det er ikke så sinnsykt enkelt å få deppa folk i aktivitet heller da..men jeg tror fortsatt ikke på piller! Deprimerte personer vil helst ha rullgardinen nede og bare ligge i senga. Selvfølgelig så er det en begynnelse å ta opp rullgardinen sånn at de får dagslys inn. Da lever de ihvertfall ikke i et konstant mørke. Og hvis de ikke vil være aktive så kan man sette dem på verandaen med et pledd rundt seg, sånn at de får frisk luft. Dette pluss å snakke med noen tror jeg er det eneste som hjelper.. det blir for mye pille snakk..det er ikke det som gjør en frisk! Dette er en svært krenkende uttalelse :-( Man må kunne forvente at man i 2004 behandler syke mennesker med respekt og integritet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165159-snakk-om-problemene/#findComment-1074072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Hvem mener du man skal snakke med da? Det er ikke meningen man skal ta livet av vennene sine heller og psykolog/psykiater er det jo kav umulig å få time hos. Så derfor får folk medisiner i steden. For ordens skyld, jeg spiser ikke medisiner for depresjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165159-snakk-om-problemene/#findComment-1074084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
the mask Skrevet 16. november 2004 Forfatter Del Skrevet 16. november 2004 Dette er en svært krenkende uttalelse :-( Man må kunne forvente at man i 2004 behandler syke mennesker med respekt og integritet. For det første så jobber jeg ikke i psykiatrien. For det andre så var det ikke ment krenkende. Jeg skjønner at jeg kanskje må ordlegge meg litt anderledes..men du jobber i psykiatrien eller? Har du noen gang opplevd at noen av dine nærmeste har fått problemer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165159-snakk-om-problemene/#findComment-1074089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest policy Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 For det første så jobber jeg ikke i psykiatrien. For det andre så var det ikke ment krenkende. Jeg skjønner at jeg kanskje må ordlegge meg litt anderledes..men du jobber i psykiatrien eller? Har du noen gang opplevd at noen av dine nærmeste har fått problemer? Jeg trodde ikke du jobbet i psykiatrien. Når jeg brukte ordet behandle tenkte jeg ikke spes. på annsatte i psykiatrien, men generelt hvordan samfunnet ser på syke menneskers behov for verdighet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165159-snakk-om-problemene/#findComment-1074099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
the mask Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 Jeg trodde ikke du jobbet i psykiatrien. Når jeg brukte ordet behandle tenkte jeg ikke spes. på annsatte i psykiatrien, men generelt hvordan samfunnet ser på syke menneskers behov for verdighet. Ok..jeg skal slutte å ta folk generelt. Men hadde du opplevd det jeg har så hadde du kanskje skjønt meg bedre. Når man har opplevd både en deprimert person og en med nerveproblemer, og begge bruker medisiner for å holde seg i sjakk! Trodde kanskje bare at pillene skulle funke den første tiden..Åssen bilde får en ut av det? Jo at man må ta seg en pille hver gang livet går imot en.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165159-snakk-om-problemene/#findComment-1074102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest policy Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Ok..jeg skal slutte å ta folk generelt. Men hadde du opplevd det jeg har så hadde du kanskje skjønt meg bedre. Når man har opplevd både en deprimert person og en med nerveproblemer, og begge bruker medisiner for å holde seg i sjakk! Trodde kanskje bare at pillene skulle funke den første tiden..Åssen bilde får en ut av det? Jo at man må ta seg en pille hver gang livet går imot en.. Fint du ikke vil generalisere :-) Du har selvsagt rett i at jeg ikke kjenner din bakgrunn, på samme måte som du ikke kjenner min. Håper det ordner seg for deg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165159-snakk-om-problemene/#findComment-1074108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
the mask Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 Fint du ikke vil generalisere :-) Du har selvsagt rett i at jeg ikke kjenner din bakgrunn, på samme måte som du ikke kjenner min. Håper det ordner seg for deg. mvh Takker. Men det er ikke jeg som har problemer..uten at det skal være frekt ment. Men man kan jo håpe på at en vakker dag så vil de jeg kjenner klare seg uten piller. (og uten at noe annet skjer når de ikke bruker piller..) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165159-snakk-om-problemene/#findComment-1074110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Her tar du dessverre feil. Det er vist i utallige vitenskapelige undersøkelser. Enkelte depresjoner skyldes betydelige livsvansker og/eller konflikter. Her hjelper ikke medisiner alene, og samtaler er nødvendig og bra. Andre depresjoner kommer på mer biologisk basis uten at det foreligger særlige ytre faktorer som kan forklare depresjonen. Her vil det i de aller fleste tilfeller være helt nødvendig med medisiner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165159-snakk-om-problemene/#findComment-1074135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
the mask Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 Her tar du dessverre feil. Det er vist i utallige vitenskapelige undersøkelser. Enkelte depresjoner skyldes betydelige livsvansker og/eller konflikter. Her hjelper ikke medisiner alene, og samtaler er nødvendig og bra. Andre depresjoner kommer på mer biologisk basis uten at det foreligger særlige ytre faktorer som kan forklare depresjonen. Her vil det i de aller fleste tilfeller være helt nødvendig med medisiner. Men hvis det er livs situasjonen som har fått en syk, og man har gått til psykolog lenge. Skulle det ikke da gå an å få en frisk? Selv en med nerveproblemer? Men den har fått problemene pga åssen ting har vært i hjemmet.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165159-snakk-om-problemene/#findComment-1074260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvd mye Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Jeg er ikke enig her. Etter å ha prøvd alt annet uten medisiner over lang tid så er selvfølgelig drahjelp av medisiner også nødvendig for å kunne ha et nogenlunde fullverdig liv. Jeg vet hvordan det er å gå og slite, oppleve livet redusert på alle måter. Ikke orke og ikke tøre...kronisk urolig. Dette er ikke noe liv. Tenk hvor mange krefter vi bruker på dette slitet. Sove dårlig også. Med hjelp av medisiner sammen med samtaler og trening "lever" jeg for første gang på årevis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165159-snakk-om-problemene/#findComment-1074338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vil gjerne Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Takk for svaret. Bra det er noen som er enig med meg..Uten at jeg vil såre noen, så virker det på meg som at deprimerte folk bare ligger der og tror at ting blir bra av det!..og selvfølgelig med piller..men det er ikke så sinnsykt enkelt å få deppa folk i aktivitet heller da..men jeg tror fortsatt ikke på piller! Deprimerte personer vil helst ha rullgardinen nede og bare ligge i senga. Selvfølgelig så er det en begynnelse å ta opp rullgardinen sånn at de får dagslys inn. Da lever de ihvertfall ikke i et konstant mørke. Og hvis de ikke vil være aktive så kan man sette dem på verandaen med et pledd rundt seg, sånn at de får frisk luft. Dette pluss å snakke med noen tror jeg er det eneste som hjelper.. det blir for mye pille snakk..det er ikke det som gjør en frisk! Deprimerte mennesker vil helst ha rullegardina nede og bare ligge i senga. ....skriver du. For noe tull. Har alltid VILLE noe jeg, men ikke alltid man får det til. Det jeg sist har villet er ihvertfall å ligge i senga med rullegardina nede. Ikke alt kan styres skjønner du, det kan være langt mellom det man VIL og det man klarer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165159-snakk-om-problemene/#findComment-1074343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
the mask Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 Deprimerte mennesker vil helst ha rullegardina nede og bare ligge i senga. ....skriver du. For noe tull. Har alltid VILLE noe jeg, men ikke alltid man får det til. Det jeg sist har villet er ihvertfall å ligge i senga med rullegardina nede. Ikke alt kan styres skjønner du, det kan være langt mellom det man VIL og det man klarer. Kan hende dere har det anderledes enn de jeg har vært borti. Jeg har også skrevet, hvis dere leser alt, at det ikke er meningen å generalisere! Men hvis dere hadde vært den som observerer og ikke har det selv, så hadde kanskje dere skjønt meg bedre.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165159-snakk-om-problemene/#findComment-1074358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.