Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiser man pinnekjøtt eller noe som likner veldig, i Sverige? Hva heter det, i så fall?

(Jeg skal ikke på grensehandel, jeg skal lage noe opplegg rundt et restaurantbesøk i nabolandet.)

Skrevet

Kunne ikke dy meg:

*nam!!*

:)

Ellers aner jeg ikke, men Sverige er da vel ikke så langt unna at matretter er noe særlig annerledes? Så ville tro de har noe lignende..kanskje ikke i samme sammenhengen, men..

Skrevet

Har aldri hørt om noe lignende i Sverige, og har alltid sett på pinnekjøtt som noe veldig norsk. Men er ingen ekspert på dette.

Skrevet

Har aldri hørt om noe lignende i Sverige, og har alltid sett på pinnekjøtt som noe veldig norsk. Men er ingen ekspert på dette.

Enig. Det er derfor jeg lurer. Kanskje det kommer en svenske til unnsetning.

Skrevet

Enig. Det er derfor jeg lurer. Kanskje det kommer en svenske til unnsetning.

Har gått innpå google og ikke funnet en eneste oppskrift på svensk. Pinnekjøtt er vestlandsk og det ligger langt fra Sverige. Island har ingenting som kan sammenlignes med pinnekjøtt selvom lam og sau blir brukt i mange varianter.

Skrevet

Har gått innpå google og ikke funnet en eneste oppskrift på svensk. Pinnekjøtt er vestlandsk og det ligger langt fra Sverige. Island har ingenting som kan sammenlignes med pinnekjøtt selvom lam og sau blir brukt i mange varianter.

OK, takk. Forsåvidt ikke overraskende. Det virker veldig norsk på meg også.

Skrevet

Høres rart ut. Islendingene spiser jo sau / lam i alle mulige varianter.

Kizza1365380506
Skrevet

Prøvte du å søke på lammeribbe. Pinnekjøtt må jo være veldig norsk i navnet iallefall. :o)

Mvh

Skrevet

Høres rart ut. Islendingene spiser jo sau / lam i alle mulige varianter.

Det er ikke noe rart at mattradisjonene har utviklet seg forskjellig. Jeg slutter aldri å forundre meg over at nordmenn tror at islendinger er så 'norske'.

Skrevet

Prøvte du å søke på lammeribbe. Pinnekjøtt må jo være veldig norsk i navnet iallefall. :o)

Mvh

Jeg prøvde å søke på forskjellige ord med lam.

Kizza1365380506
Skrevet

Jeg prøvde å søke på forskjellige ord med lam.

Heter det ikke får på svensk. Men det er jo umulig å søke på det... En trillion treff, hehe Kanskje det enkelt og greit heter ribben av får. :o)

Mvh

Skrevet

Heter det ikke får på svensk. Men det er jo umulig å søke på det... En trillion treff, hehe Kanskje det enkelt og greit heter ribben av får. :o)

Mvh

Hvorfor skulle svenskene ha pinnekjøtt?

Kizza1365380506
Skrevet

Hvorfor skulle svenskene ha pinnekjøtt?

Det er jo tørket lamme ribbe så hvorfor ikke. Men de kaller det vel noe annet. Selve navnet pinnekjøtt er vel vestlandsk eller tar jeg feil?

Skrevet

Det er jo tørket lamme ribbe så hvorfor ikke. Men de kaller det vel noe annet. Selve navnet pinnekjøtt er vel vestlandsk eller tar jeg feil?

Navnet og metoden er vestlandsk, dvs. denne metoden ble utviklet på vestlandet av de menneskene som bodde der og hadde tilgang til lammeribbe og bjørkeved. Islendinger f.eks. røykte lammekjøtt ved å tenne på tørket saueskitt. Det fantes ingen bjørkeved der. Sure saueballer er også en delikatesse på Island, burde kunne vært det på vestlandet siden det finnes saueballer der.

Skrevet

Navnet og metoden er vestlandsk, dvs. denne metoden ble utviklet på vestlandet av de menneskene som bodde der og hadde tilgang til lammeribbe og bjørkeved. Islendinger f.eks. røykte lammekjøtt ved å tenne på tørket saueskitt. Det fantes ingen bjørkeved der. Sure saueballer er også en delikatesse på Island, burde kunne vært det på vestlandet siden det finnes saueballer der.

Urgh! Ikke røkt sau på Island m.a.o?! ;-)

Kizza1365380506
Skrevet

Jeg kjenner ingen sure saueballer. De må befinne seg på landet :o)

Nåja, de har nok pinnekjøtt i Sverige og, kanskje med annet navn og røykt på annen måte eller tørket kanskje. Norsk pinnekjøttet idag er jo dessverre ikke røkt skikkelig med mindre du kjøper eldhusrøykt fra Voss.

Akk ja, vi får ta til takke med det vi får eller røyke det selv.

God jul

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Urgh! Ikke røkt sau på Island m.a.o?! ;-)

Pinnekjøttet er vel saltet og tørket?

Kizza1365380506
Skrevet

Pinnekjøttet er vel saltet og tørket?

Og røykt på vestlandet. Ti ganger bedre.Men det er på den gamle måten. Nå sprøyter de bare røykesmaken inn i kjøttet som de gjør med all annen røykt mat, røykeknoker f.eks.

Men eldhusrøykt fra Voss det er godt det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...