Gå til innhold

Hvordan slutte med trøstespising?

Anbefalte innlegg

Er det nødvendig å ha aktuelle problemer for å kunne skrive innlegg her?

Skjønner ikke helt kommentaren din; er det å fremheve viljens betydning i et menneskes hverdag det samme som å antyde at en selv er perfekt?

herregud da menneske. Kaller noen deg perfekt skal du lene deg godt tilbake og si takk! så vet du det..

;)

Fortsetter under...

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

15

• favn

13

• thinkerbell

6

• namenick

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest trøstern

Jeg mener slett ikke at en passivt skal vente på at en løsning daler ned i fanget.

Jeg uttaler meg bare om hvilken løsning en skal "satse" på hvis en driver med trøstespising. Viljestyrke alene er ikke nok. Det skal noe til å motstå trangen 24 timer i døgnet, 7 dager i uka. Det tror jeg ikke en gang du har nok viljestyrke til å klare.

Hvis en greier å få litt innblikk i hvilke behov trøstespisingen dekker, og prøver å finne andre måter å dekke disse behovene på, er en mye nærmere å finne en varig løsning. Og fremfor alt er det en løsning som ikke avler nederlagsfølelse og ødelegger selvtilliten enda mer.

Helt enig. Vet at trøstespisingen min ikke bare handler om viljestyrke, da hadde det faktisk vært lett å slutte! Skal prøve å jobbe med det underliggende problemet og det tror jeg er ensomhet.

Der var du jo :-) Har vingene dine blitt noe lengre i det siste?

Jeg har aldri hatt vinger.

Jeg er derimot utstyrt med en propell og den svikter nesten aldri! :)

Men nå har jeg pakket vesken og flydd over havet til et varmere klima.

hvordan går det med deg frida?

(vi ødelegger en tråd nå, men det driter vi i, ja?)

Jeg har aldri hatt vinger.

Jeg er derimot utstyrt med en propell og den svikter nesten aldri! :)

Men nå har jeg pakket vesken og flydd over havet til et varmere klima.

hvordan går det med deg frida?

(vi ødelegger en tråd nå, men det driter vi i, ja?)

Du lovet meg en mail, så den ene rotoren på propellen din er blitt svart :-(

Skriv en dag da vel! [email protected]

Helt enig. Vet at trøstespisingen min ikke bare handler om viljestyrke, da hadde det faktisk vært lett å slutte! Skal prøve å jobbe med det underliggende problemet og det tror jeg er ensomhet.

Jeg tror det er viktig å være i stand til å erkjenne hvilke behov man har som ikke tilfredsstilles og innse at f.eks. mat kan bli brukt som en erstatning for noe annet.

For de fleste vil slik erkjennelse hjelpe, men så må man i tillegg oppøve noen vaner som sannsynliggjør at trøstespisingen reduseres.

Det er sjelden snakk om bare viljestyrke eller bare psykologisk bearbeidelse for å løse problemer av et visst omfang.

Annonse

Nei, tenk om det alltid kun var viljestyrke det gikk på! Da hadde denne Tussa tusset rundt som et mye mer lykkelig menneske ihvertfall, helt uten piller av noe slag ;o)

Når det gjelder å jobbe med problemene dine virker det som om du er på god vei allerede, flott!!! Husk at det er god hjelp å få også dersom du trenger det.

Lykke til :oD

Tror du er kommet et godt stykke på vei, nå som du har "identifisert" det egentlige problemet.

Det er to ting du kan gjøre nå: meld deg inn i foreninger, begynn å trene, begynn på kurs eller noe annet som gjør at du kommer i kontakt med andre mennesker.

Det andre er å finne nye måter å takle ensomhetsfølelsen. For den vil nok komme, du vil nok få stunder hvor du føler deg helt alene, at ingen forstår deg etc. Det tror jeg vi alle har fra tid til annen. En ting du kan gjøre, er jo å bruke dette forumet.

Lykke til. Du er allerede i gang, så dette tror jeg ordner seg.

Leser ofte "frosken" sine innlegg med stor interesse.

Han/hun er ofte saklig med gode poenger.

Men dette kan kanskje også leses på en annen måte;

og det er om "frosken" er nærmest perfekt uten noen problemer?

Ja, frosken er tett opp mot perfekt.

Leser ofte "frosken" sine innlegg med stor interesse.

Han/hun er ofte saklig med gode poenger.

Men dette kan kanskje også leses på en annen måte;

og det er om "frosken" er nærmest perfekt uten noen problemer?

Vil ikke kalle henne perfekt når hun påstår at trøstespising handler om viljestyrke og ta seg selv i nakken. Men at hun liker å fremstå som perfekt uten problemer, og at dette blir lettere når hun gjør andres problemer om til å handle om viljestyrke. Noen mennesker vokser på å dytte andre ned i søla.

Annonse

Vil ikke kalle henne perfekt når hun påstår at trøstespising handler om viljestyrke og ta seg selv i nakken. Men at hun liker å fremstå som perfekt uten problemer, og at dette blir lettere når hun gjør andres problemer om til å handle om viljestyrke. Noen mennesker vokser på å dytte andre ned i søla.

Kjenner du frosken godt, siden du har så bestemte meninger om dette?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det blir for enkelt å snakke om viljestyrke på en enten/eller-måte.

Uansett hva en skal oppnå, selv om en har den beste behandleren, må det motivasjon og viljestyrke til for å nå vanskelige mål.

Det ser jeg daglig i mitt arbeide: De som ikke legger viljestyrken til, kommer seg aldri fremover.

Motivasjon inneholder blant annet evnen og viljen til å ta på seg et ubehag i dag for å oppnå en fordel i morgen.

Er det nødvendig å ha aktuelle problemer for å kunne skrive innlegg her?

Skjønner ikke helt kommentaren din; er det å fremheve viljens betydning i et menneskes hverdag det samme som å antyde at en selv er perfekt?

Noe så dumt, diskutere et nick... og så den åndssvake overskriften :-/

Ikke bry deg om det, frosken!

For øvrig er det innlysende at vår vilje med nødvendighet spiller inn når det gjelder en mengde 'livsstilssykdommer'. Det sier seg selv at den totalt viljeløse, kan det ikke være mye håp for.

Jeg er altså enig med deg, og derfor helt, helt sikkert perfekt.

Nei, dette var ufortjent. Og rent bullshit.

Er du klar over hvor mange vedk faktisk hjelper her inne?

Viljestyrke _må_ til, slik er det bare .. og selvsagt er det ikke et enten eller. Men for mange er det litt vel enkelt å skylde på "det er en sykdom" istedet for å face harde fakta og innse at _mye_ kan man gjøre noe med selv.

Hei,

Jeg kan ikke engang begynne å forstå hvor du har det fra at frosken skulle "dytte andre ned i søla"???

Isåfall leser du frosken verre enn jeg leser bibelen! :D

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...