Gå til innhold

Hvordan slutte med trøstespising?

Anbefalte innlegg

terningkast6 skrev (På 22.11.2004 den 19.30):

Vil ikke kalle henne perfekt når hun påstår at trøstespising handler om viljestyrke og ta seg selv i nakken. Men at hun liker å fremstå som perfekt uten problemer, og at dette blir lettere når hun gjør andres problemer om til å handle om viljestyrke. Noen mennesker vokser på å dytte andre ned i søla.

Det var litt av en beskyldning du.

Tror ikke frosken forsøker å være perfekt men hun har kanskje greie på det hun snakker om fra en mer profesjonell måte enn vi vet. Jeg vet ikke bakgrunnen hennes men hun virker fornuftig nok for meg.

Nå har ikke jeg greie på trøstespising heller så det er ikke det jeg uttaler meg om.

Fortsetter under...

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

15

• favn

13

• thinkerbell

6

• namenick

4

Mest aktive i denne tråden

namenick skrev (På 21.11.2004 den 12.30):

Noe av det såreste en kan kommentere til noen som sliter psykisk, uansett lidelse, er å antyde at det kun eller kankje står på viljen.

Du har kaskje ikke ment det slik, men det kan oppfattes slik, etter min mening.

På en annen side så skal man heller ikke dulle med folk som sliter.

Det er vanskelig å balansere akkurat det der.

Jeg var bare uenig med deg, ikke noe verre :-)

Vet ikke om det er meg noen av dere sikter til.

Jeg har ikke kommet med en eneste påstand her.

Kun stilt et spørsmål eller to.

..."Perfekt" var brukt for å provosere litt.

Noen har visst følt seg truffet på Froskens vegne ??

Men uansett så var det ikke meningen å påstå at noen tror at de er perfekte.

Legger meg PADDEflat for det :-)

namenick skrev (På 22.11.2004 den 23.15):

Vet ikke om det er meg noen av dere sikter til.

Jeg har ikke kommet med en eneste påstand her.

Kun stilt et spørsmål eller to.

..."Perfekt" var brukt for å provosere litt.

Noen har visst følt seg truffet på Froskens vegne ??

Men uansett så var det ikke meningen å påstå at noen tror at de er perfekte.

Legger meg PADDEflat for det :-)

"Men uansett så var det ikke meningen å påstå at noen tror at de er perfekte."

Hør på Inger Hagerup:

Mauren

Liten?

Jeg?

Langtifra.

Jeg er akkurat stor nok.

Fyller meg selv helt

på langs og på tvers

fra øverst til nederst.

Er du større enn deg selv kanskje?

Vil ikke kalle henne perfekt når hun påstår at trøstespising handler om viljestyrke og ta seg selv i nakken. Men at hun liker å fremstå som perfekt uten problemer, og at dette blir lettere når hun gjør andres problemer om til å handle om viljestyrke. Noen mennesker vokser på å dytte andre ned i søla.

Fy, så stygt av deg. Bærtur.

blitz1365380771

Den kommentaren får du teringkast 1 for

Oj, ser du fikk mye pes her... Jeg har ikke vært her så lenge, men har ennå til gode å lese noen innlegg som er skrevet for å dytte andre ned i søla.

MEN; av og til kan det sikkert føles slik, om det kommer et svar man ikke forstår/irriterer seg over osv.

Man er her for å få støtte/råd/svar, og det er ufaglærte som svarer. Da blir det mange forskjellige råd/tanker. Det synes jeg er positivt, selv om man ikke alltid blir like klok. Man kan bare hoppe videre til neste svar om man mener personen er helt på jordet.

Så at NHD svarte her, og han syntes det ble mye sort/hvitt ang viljestyrke, men skrev at det også måtte til. Så da fikk vi et "profft" svar på dette, det var jo ok!

Jeg tror ingen har til hensikt å såre andre her, men kanskje flere skal ta til seg akkurat det med sort/hvitt og se nyansene bedre?

:o)

Annonse

frosken skrev (På 21.11.2004 den 11.28):

Er det nødvendig å ha aktuelle problemer for å kunne skrive innlegg her?

Skjønner ikke helt kommentaren din; er det å fremheve viljens betydning i et menneskes hverdag det samme som å antyde at en selv er perfekt?

Hvis jeg er enig med deg?

Trenger litt perfeksjonisme i dag.

mvh

Gjest Mer erfaring på området enn du har, tydeligvis
  frosken skrev (På 21.11.2004 den 0.50):

For de fleste som spiser mer enn de bør, er viljestyrke det eneste som kan løse problemet. Man må foreta valg, og ta konsekvensene av sine handlinger.

Med all mulig respekt - du aner tydeligvis ikke hva du snakker om. Viljestyrke kan ikke løse trøstespising/tvangsspising og et komplisert forhold til mat av den typen som spiseforstyrrelsen tvangsspising(trøstespising) omfatter.

Motivasjon og vilje til å tåle ubehag, ja - viljestyrke, nei !

Etter mange år med lidelsen, vet jeg hva jeg snakker om. Jeg er på vei ut av det nå, men det er ikke fordi jeg har fått større viljestyrke. Hadde det vært så lett....

Mer erfaring på området enn du har, tydeligvis skrev (På 23.11.2004 den 23.32):

Med all mulig respekt - du aner tydeligvis ikke hva du snakker om. Viljestyrke kan ikke løse trøstespising/tvangsspising og et komplisert forhold til mat av den typen som spiseforstyrrelsen tvangsspising(trøstespising) omfatter.

Etter mange år med lidelsen, vet jeg hva jeg snakker om. Jeg er på vei ut av det nå, men det er ikke fordi jeg har fått større viljestyrke. Hadde det vært så lett....

"Trøstespising" er et begrep som blant folk flest rommer mye mer enn det "tvangsspising" gjør. Min kommentar var i forhold til det svært vanlige fenomenet som trøstespising er, ikke i forhold til den mer ekstreme "tvangsspising".

Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 22.11.2004 den 19.36):

Det blir for enkelt å snakke om viljestyrke på en enten/eller-måte.

Uansett hva en skal oppnå, selv om en har den beste behandleren, må det motivasjon og viljestyrke til for å nå vanskelige mål.

Det ser jeg daglig i mitt arbeide: De som ikke legger viljestyrken til, kommer seg aldri fremover.

Motivasjon inneholder blant annet evnen og viljen til å ta på seg et ubehag i dag for å oppnå en fordel i morgen.

Hva med de som ikke har mer viljestyrke?

Tussa! skrev (På 20.11.2004 den 18.07):

En burde ta dette alvorlig og innse at det er et stort problem for mange, som kan "forklares" med psykiske problemer, blant annet depresjon. "Trøstespising" og "tvangsspising" er forresten begge betegnelsen for det samme, men grader av det kan helt sikkert diskuteres. Ordet "overspising" blir også brukt.

Du har helt rett i at "et hvert overforbruk av mat" ikke kan betegnes som en spiseforstyrrelse, det skrev jeg da heller ikke?? Jeg går bare ut fra at personen som startet tråden har et alvorlig problem, og har gått ut fra dette når jeg har skrevet mine innlegg. (Hvor alvorlig/i hvilken grad vet jeg jo ikke, men når en først oppsøker dette forumet er det gjerne grunner for det...)

At trøstespising er en spiseforstyrrelse er ikke noe jeg fant på altså! ;o) Jeg lette litt på nett. Her er noen linker: http://www.skoletorget.no/abb/nat/spfrst/spiseforst.html http://www.iks.no/sf.htm http://www.daria.no/skole/?tekst=2337 Du finner mange flere selv om du søker litt.

MEN; Noe som står skrevet om og om igjen er dette med at det ikke handler om mangel på viljestyrke. Les&lær! Jeg lærte ihvertfall en hel del (Blant annet at spising øker serotonin-nivået, samme stoff som finnes i mange "lykkepiller")

Jeg skjønner bare ikke hvordan man kan tenker seg at man ekskluderer vilje og det vi kaller viljestyrke vekk fra (her) spiseproblematikk?

Mat må vi ha, flere ganger hver dag. Voksne mennesker har selv og helt alene ansvar for å tilføre kropp og sinn de næringsstoffer man trenger. Man må kort sagt ordne og styre dette selv. Unntaket er barn, enkelte psykisk utviklingshemmede og demente som ikke er i stand til å håndtere mat på egen hånd.

Det er ikke lov å tvangsfore frie og selvbestemte mennesker (mulige unntak ved seriøse sultestreiker) eller frata mennesker tilgang på mat.

Hvordan mener i grunnen folk med spiseforstyrrelser at det skal gå an å bli frisk hvis de ikke vil bli frisk og ikke vil gjøre det som må til for å bli frisk?

favn skrev (På 24.11.2004 den 8.12):

Jeg skjønner bare ikke hvordan man kan tenker seg at man ekskluderer vilje og det vi kaller viljestyrke vekk fra (her) spiseproblematikk?

Mat må vi ha, flere ganger hver dag. Voksne mennesker har selv og helt alene ansvar for å tilføre kropp og sinn de næringsstoffer man trenger. Man må kort sagt ordne og styre dette selv. Unntaket er barn, enkelte psykisk utviklingshemmede og demente som ikke er i stand til å håndtere mat på egen hånd.

Det er ikke lov å tvangsfore frie og selvbestemte mennesker (mulige unntak ved seriøse sultestreiker) eller frata mennesker tilgang på mat.

Hvordan mener i grunnen folk med spiseforstyrrelser at det skal gå an å bli frisk hvis de ikke vil bli frisk og ikke vil gjøre det som må til for å bli frisk?

Bra skrevet!

Jeg ekskluderer ikke viljestyrke, jeg har bare skrevet om en del av det jeg fant på området når jeg søkte på trøstespising.. (Ellers skrev "sjefen" om at viljestyrke må til, og han er vel fasiten vår ;o)

Jeg tror som deg at man må ville det (sa meg enig i det i et annet innlegg du skrev husker jeg). Enkelte trenger nok mer verktøy enn andre, og hjelp til andre problemer/ev årsaker i tillegg. Det kan heller ikke ekskluderes.

Jeg har andre typer problemer, og opplevde at MED profesjonell hjelp kom viljestyrken min fram. (men det er klart at jeg da VILLE ha hjelp, så det er jo tosidig) Det er nok veldig individuelt hva som funker for hver enkelt.

Annonse

Tussa! skrev (På 24.11.2004 den 9.05):

Bra skrevet!

Jeg ekskluderer ikke viljestyrke, jeg har bare skrevet om en del av det jeg fant på området når jeg søkte på trøstespising.. (Ellers skrev "sjefen" om at viljestyrke må til, og han er vel fasiten vår ;o)

Jeg tror som deg at man må ville det (sa meg enig i det i et annet innlegg du skrev husker jeg). Enkelte trenger nok mer verktøy enn andre, og hjelp til andre problemer/ev årsaker i tillegg. Det kan heller ikke ekskluderes.

Jeg har andre typer problemer, og opplevde at MED profesjonell hjelp kom viljestyrken min fram. (men det er klart at jeg da VILLE ha hjelp, så det er jo tosidig) Det er nok veldig individuelt hva som funker for hver enkelt.

Heisan - og takk selv for godt innlegg.

Det jeg påenmåtekandusi mener, er at det spiller ingen rolle om man får all verdens hjelp, støtte, veiledning, programmer, medikamenter, terapi, hvasomhelst gratis og i fanget dersom man ikke vil. Viljen er nøkkelen.

Det du sier mellom linjene om at viljestyrken hadde du ikke der innledningsvis, men at dette var noe som så å si ble lirket fram etter hvert, hørtes jammen meg fint ut. Det måtte vært / er en god opplevelse, å vokse seg sterkere og tryggere og kjenne at du, Tussa, har rett på en skikkelig plass i verden!

Mer erfaring på området enn du har, tydeligvis skrev (På 23.11.2004 den 23.32):

Hvordan skiller du mellom "motivasjon og vilje til å tåle ubehag" på den ene siden og "viljestyrke" på den andre?

For meg handler dette om det samme. Man forsøker etter beste evne å ta det ansvar man kan i sitt eget liv og man forsøker å holde fast ved sine beslutninger selv om det i øyeblikket kan medføre ubehag.

frosken skrev (På 23.11.2004 den 23.39):

"Trøstespising" er et begrep som blant folk flest rommer mye mer enn det "tvangsspising" gjør. Min kommentar var i forhold til det svært vanlige fenomenet som trøstespising er, ikke i forhold til den mer ekstreme "tvangsspising".

Tror muligens jeg misforstod noen av dine innlegg, og tror egentlig vi er ganske enige(?). Jeg skrev om de "ekstreme" tilfellene, og klarer å se forskjeller jeg og altså! ;o)

Det er bare det at betegnelsene går under det samme, kanskje det burde være et klarere skille også når det gjelder all informasjonen om spiseforstyrrelsen?

Forresten helt vanvittig dustete med den tråden om deg... Jeg synes du skriver veldig saklig og bra, og forskjellige meninger/synspunkter er en GOD ting!

favn skrev (På 24.11.2004 den 9.12):

Heisan - og takk selv for godt innlegg.

Det jeg påenmåtekandusi mener, er at det spiller ingen rolle om man får all verdens hjelp, støtte, veiledning, programmer, medikamenter, terapi, hvasomhelst gratis og i fanget dersom man ikke vil. Viljen er nøkkelen.

Det du sier mellom linjene om at viljestyrken hadde du ikke der innledningsvis, men at dette var noe som så å si ble lirket fram etter hvert, hørtes jammen meg fint ut. Det måtte vært / er en god opplevelse, å vokse seg sterkere og tryggere og kjenne at du, Tussa, har rett på en skikkelig plass i verden!

Ser ut som om vi er helt enige.

Tusen takk for det du skrev(smelt forresten..), liker at det er plass til meg jeg, og det er faensågodt å "høre" det av og til også!

Klem :o)

frosken skrev (På 24.11.2004 den 17.55):

Hvis du ikke har cherrox på noen av ungene dine i dag, så er nok du også perfekt!

Fillern!!! )-:

Og jeg som trodde det viktige var at ungene hadde det bra ute og var tørre og varme på beina.

Er visst helt på jordet. Naiv rett og slett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...