favn Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Det interessante ville jo forresten vært hvis du (favn) hadde opplevd det å slutte å røyke som et blodslit. Altså at det virkelig hadde vært så ille som du fryktet på forhånd. Hvilke strategier ville du tatt i bruk for å "holde ut" da ? Ville viljen vært nok ? I lengden, dag etter dag, i måneder og kanskje år ? Det er jo en slik situasjon alkoholikere, pillemisbrukere, alvorlig røykavhengige og spiseforstyrrede må forholde seg til.Og det er neppe for ingenting at rusmisbrukere fokuserer så sterkt på "en dag om gangen". De fleste overvektige har forsøkt å slanke seg, de fleste røykere har forsøkt å slutte. Jeg kjenner ingen som vil være overvektige eller vil røyke. Men jeg kjenner mange som har problemer med å leve uten den "funksjonen" røyk og overvekt fyller i livet deres. Og hvordan endre det ? Ellers oppsummerer Dorthe, og temaet må vel kunne sies å være utdebattert. Enige blir vi ikke. Jeg tror rett og slett vi snakker om helt forskjellige ting. For å si det med Kuhn: Din 'vilje' er i et annet paradigme enn min 'vilje. Men ikke begriper jeg hvordan folk ordner seg fra a til b uten at de vil det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165408-hvordan-slutte-med-tr%C3%B8stespising/page/5/#findComment-1089977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Bra for deg at avhengigheten din til røyk ikke stakk dypere enn at det bare var å la være å røyke. Jeg har aldri røkt, men kjenner faktisk mennesker som ikke har klart å la være å røyke selv om de har ligget på dødsleiet pga lungekreft med spredning til skjelettet. (Jobbet på sykehjem en periode). Høres nok dramatsik ut, og det var det definitivt også. Selvfølgelig ville og ønsket disse menneskene slutte å røyke - ikke på dødsleiet, antagelig, men etter at de ble syke, og kanskje før det også. Men de klarte det ikke likevel. Hva mener du er årsaken til sånt, da ? Svak vilje ? Det er en altfor enkel forklaring. Vennninnen min veier 15 kilo for mye, og røkte til for inntil tre år siden. Hun sluttet å røyke på dagen, men har ennå ikke kvittet seg med kiloene. Hvorfor ikke det, da ? Svak vilje, igjen ? Hun hadde jo vilje nok til å slutte å røyke. -ott har oppsummert litt av mitt poeng. Vilje er en nødvendig forutsetning for enhver forandring, og jeg håper vi ikke har brukt spalteplassen til å bli enige om det. For det har vi ikke vært uenige om. Jeg tror derimot at vilje ikke er en tilstrekkelig forutsetning for at gjennomgripende forandringer i et menneskes liv kan skje. Det tror jeg vi er ravende uenige om, og det kommer vi nok til å forbli uenige om også. 'Jeg tror derimot at vilje ikke er en tilstrekkelig forutsetning for at gjennomgripende forandringer i et menneskes liv kan skje. Det tror jeg vi er ravende uenige om, og det kommer vi nok til å forbli uenige om også.' Dette har jeg aldri sagt eller ment. I all verden... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165408-hvordan-slutte-med-tr%C3%B8stespising/page/5/#findComment-1089988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.