Gjest trassasa Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Hei. Jeg vet selv at jeg kan være ganske manipulerende. Har stort sett vært ganske flink til å få det som jeg vil. Takler det mildt sagt dårlig når folk gjennomskuer meg og ikke faller for det lenger. Men det har bare skjedd et par ganger. Min ekskjæreste sier at jeg sikkert tvinner psykiateren rundt lillefingeren også. Og det fikk meg til å tenke litt. Jeg ønsker jo ikke å "lure" psykiateren. Men siden det å manipulere folk rundt meg er en viktig del av måten jeg forholder meg til andre mennesker, så kan det jo hende at jeg gjør det ubevisst! Prøver å være så ærlig som mulig under behandling, men noen ting har jeg tatt meg selv i å "pynte på". Også har jeg vel en tendens til å overdramatisere og overdrive. Så er mitt spørsmål: Kan en psykiater/psykolog gjennomskue dette? Egentlig håper jeg det, for jeg kunne aldri, hvertfall ikke foreløpig, innrømmet dette. Superduper søndag til alle som leser dette! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165597-ufrivillig-manipulerende/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
thinkerbell Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Ja. En erfaren behandler vil kjenne dette igjen ganske raskt (og har du gått dit over tid, vil det selvsagt også være til hjelp). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165597-ufrivillig-manipulerende/#findComment-1077941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snurre_spretten Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Jeg hater også å ikke få det slik JEG vil, men ser ikke på meg selv som manipulerende. Jeg er bare veldig tenkende og utspekulert, og det er sjelden jeg ikke får det som JEG vil =) Kanskje er jeg for intelligent for omverdenen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165597-ufrivillig-manipulerende/#findComment-1078107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Det er noe med overskriften din som skurrer. Ufrivillig. At du manipulerer uten å være deg bevisst at det er det du holder på med, kan jeg være med på. Men at du gjør det ufrivillig? Tror i så fall du kanskje tillegger deg selv for liten grad av valgmuligheter. Gvinsten ved å slutte å manipulere er bedre og mer langvarige relasjoner, og mindre kaos i ditt eget liv. Ofte blir man også mye tryggere. Få så mye mindre å holde styr på og forsvare. Prisen er at du ikke får viljen din hele tiden. Ofte må du faktisk gi deg uten slag. Dessuten må du nok slafse i deg anseelige posjoner stolthet. Vil utfordre deg til å skrive ut innlegget ditt her og levere det til behandleren din. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165597-ufrivillig-manipulerende/#findComment-1078116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trassasa Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Det er noe med overskriften din som skurrer. Ufrivillig. At du manipulerer uten å være deg bevisst at det er det du holder på med, kan jeg være med på. Men at du gjør det ufrivillig? Tror i så fall du kanskje tillegger deg selv for liten grad av valgmuligheter. Gvinsten ved å slutte å manipulere er bedre og mer langvarige relasjoner, og mindre kaos i ditt eget liv. Ofte blir man også mye tryggere. Få så mye mindre å holde styr på og forsvare. Prisen er at du ikke får viljen din hele tiden. Ofte må du faktisk gi deg uten slag. Dessuten må du nok slafse i deg anseelige posjoner stolthet. Vil utfordre deg til å skrive ut innlegget ditt her og levere det til behandleren din. mvh Ser ditt poeng. overskriften er en selvmotsigelse, men det er litt sånn benhandlingssituasjonen føles også. Vil ha hjelp, men tør ikke innrømme de mørkeste sidene som helt sikkert trenger mest behandling. Det er sikkert ikke et uvanlig problem. Er ikke slem-manipulerende. Folk oppfatter meg som snill og uskyldig, men så gjør jeg jo også alt for at denne oppfatningen ikke endres. Også overfor de 3 psykiaterne, fastlegen og psykologen som jeg har vært hos det siste året. :-) Skal ta utfordringen i betraktning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165597-ufrivillig-manipulerende/#findComment-1078565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Ser ditt poeng. overskriften er en selvmotsigelse, men det er litt sånn benhandlingssituasjonen føles også. Vil ha hjelp, men tør ikke innrømme de mørkeste sidene som helt sikkert trenger mest behandling. Det er sikkert ikke et uvanlig problem. Er ikke slem-manipulerende. Folk oppfatter meg som snill og uskyldig, men så gjør jeg jo også alt for at denne oppfatningen ikke endres. Også overfor de 3 psykiaterne, fastlegen og psykologen som jeg har vært hos det siste året. :-) Skal ta utfordringen i betraktning. Hva er forskjellen på snill(?) manipulerende og slem manipulerende? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165597-ufrivillig-manipulerende/#findComment-1078573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
marlenexxx27 Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Jeg hater også å ikke få det slik JEG vil, men ser ikke på meg selv som manipulerende. Jeg er bare veldig tenkende og utspekulert, og det er sjelden jeg ikke får det som JEG vil =) Kanskje er jeg for intelligent for omverdenen? Ja du er nok for intelligent for denne verden! HA HA! HA HA HA HA ! HA HA HA HA! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165597-ufrivillig-manipulerende/#findComment-1079454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trassasa Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Hva er forskjellen på snill(?) manipulerende og slem manipulerende? mvh Det spørs vel hva man manipulerer folk til å gjøre...? Hensikten? Måten man gjør det på? Mulig jeg er litt ute å kjøre her, men det er ikke noe nytt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165597-ufrivillig-manipulerende/#findComment-1079833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Det spørs vel hva man manipulerer folk til å gjøre...? Hensikten? Måten man gjør det på? Mulig jeg er litt ute å kjøre her, men det er ikke noe nytt. Er vel ikke helt enig med deg. Å manipulere er å få folk til å gjøre ting, bli med på ting som de egentlig ikke vil, eller ut fra falske forutsetninger. Det er ALDRI snilt. Det er mange måter å manipulere på. Man kan spille på medfølelse, skyldfølelse, takknemlighetsgjeld, plikt, frykt, trusler. Man kan også spille på å være grenseløst snill. Målet er å presse/lure folk til å gjøre noe de ellers ikke vil ha gjort. Det er alltid slemt, men noe er slemmere enn annet. Gleden over å gjøre noe man normalt liker, kan bli ødelagt om man kjenner seg presset og manipulert. Sjeldent eller aldri sitter noen igjen med en god følelse etter å ha gjort noe de har blitt manipulert til. Målet helliger ikke middelet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165597-ufrivillig-manipulerende/#findComment-1080079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trassasa Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Er vel ikke helt enig med deg. Å manipulere er å få folk til å gjøre ting, bli med på ting som de egentlig ikke vil, eller ut fra falske forutsetninger. Det er ALDRI snilt. Det er mange måter å manipulere på. Man kan spille på medfølelse, skyldfølelse, takknemlighetsgjeld, plikt, frykt, trusler. Man kan også spille på å være grenseløst snill. Målet er å presse/lure folk til å gjøre noe de ellers ikke vil ha gjort. Det er alltid slemt, men noe er slemmere enn annet. Gleden over å gjøre noe man normalt liker, kan bli ødelagt om man kjenner seg presset og manipulert. Sjeldent eller aldri sitter noen igjen med en god følelse etter å ha gjort noe de har blitt manipulert til. Målet helliger ikke middelet. mvh Dette blir vel egentlig en begrepsdiskusjon. Jeg legger visst noe annet i ordet "manipulere" enn det du gjør. Det du snakker om er det jeg betegner som "slem manipulering". I den forstand anser jeg ikke meg selv som manipulerende i det hele tatt. Jeg tenker aldri over at jeg prøver å påvirke omgivelsene til fordel for meg selv,- altså slik at jeg møter minst mulig motstand. Det er først i ettertid at jeg kan se et mønster, og det gjerne etter at noen har påpekt det. Og jeg har jo selvsagt lyst til å slutte med det! Men det blir sikkert ubehagelig og ... huff. Skal sies at jeg er kjent for å bruke vide definisjoner sånn generelt. Ha en superduper onsdagskveld! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165597-ufrivillig-manipulerende/#findComment-1080670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Dette blir vel egentlig en begrepsdiskusjon. Jeg legger visst noe annet i ordet "manipulere" enn det du gjør. Det du snakker om er det jeg betegner som "slem manipulering". I den forstand anser jeg ikke meg selv som manipulerende i det hele tatt. Jeg tenker aldri over at jeg prøver å påvirke omgivelsene til fordel for meg selv,- altså slik at jeg møter minst mulig motstand. Det er først i ettertid at jeg kan se et mønster, og det gjerne etter at noen har påpekt det. Og jeg har jo selvsagt lyst til å slutte med det! Men det blir sikkert ubehagelig og ... huff. Skal sies at jeg er kjent for å bruke vide definisjoner sånn generelt. Ha en superduper onsdagskveld! For den som blir utsatt for manipulasjon er et revnende likegyldig om det gjøres bevisst eller ubevisst. Like ubehagelig uansett. Hvis du ønsker å bryte et slikt mønster, er det viktig at du blir bevisst på hvilke situasjoner du lett tyr til slike "løsninger". Neste gang en typisk situasjon oppstår, må du stoppe deg selv og velge å takle det ikke manipulerende. Du har et godt utgangspunkt i og med at du ønsker forandring. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165597-ufrivillig-manipulerende/#findComment-1080699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trassasa Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 For den som blir utsatt for manipulasjon er et revnende likegyldig om det gjøres bevisst eller ubevisst. Like ubehagelig uansett. Hvis du ønsker å bryte et slikt mønster, er det viktig at du blir bevisst på hvilke situasjoner du lett tyr til slike "løsninger". Neste gang en typisk situasjon oppstår, må du stoppe deg selv og velge å takle det ikke manipulerende. Du har et godt utgangspunkt i og med at du ønsker forandring. mvh De merker det jo ikke. Bare ekskjæresten og en eksvenn som gjennomskuer meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165597-ufrivillig-manipulerende/#findComment-1083975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 De merker det jo ikke. Bare ekskjæresten og en eksvenn som gjennomskuer meg. Tror nok flere merker det enn du kanskje tenker. Ikke alle orker å si noe om det. Noen merker kanskje en eller annen form for ubehag, frustrasjon eller at ting virker siltsomme, uten at de helt klarer å sette fingeren på det. Noen vil trekke seg stille og rolig unna, eller holde en viss distanse. Hvordan man enn snur og vrir og vender på det blir det aldri snilt gjort å manipulere. Ikke snillere enn å svindel noen uten at de merker det. Hvis man har gjort det til en vane å manipulere, vil det før eller siden slå tilbake på en selv. Ofte slår det hardest i nære relasjoner og arbeidsforhold. Det er vel verdt å jobbe med seg selv for å finne bedre måter å omgås sine medmennesker på. (Jeg tror ikke at det eneste du holder på med er å manipulere, men skriver kun om det siden det var temaet her.) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165597-ufrivillig-manipulerende/#findComment-1084175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trassasa Skrevet 1. desember 2004 Del Skrevet 1. desember 2004 Tror nok flere merker det enn du kanskje tenker. Ikke alle orker å si noe om det. Noen merker kanskje en eller annen form for ubehag, frustrasjon eller at ting virker siltsomme, uten at de helt klarer å sette fingeren på det. Noen vil trekke seg stille og rolig unna, eller holde en viss distanse. Hvordan man enn snur og vrir og vender på det blir det aldri snilt gjort å manipulere. Ikke snillere enn å svindel noen uten at de merker det. Hvis man har gjort det til en vane å manipulere, vil det før eller siden slå tilbake på en selv. Ofte slår det hardest i nære relasjoner og arbeidsforhold. Det er vel verdt å jobbe med seg selv for å finne bedre måter å omgås sine medmennesker på. (Jeg tror ikke at det eneste du holder på med er å manipulere, men skriver kun om det siden det var temaet her.) mvh Skjønner hva du mener og er i grunnen ganske enig. Angrer kanskje litt på at jeg brukte ordet "manipulere" fordi det gir åpenbare negative assosiasjoner. Alle mennesker kan manipulere sine omgivelser fysisk sett, det er bla. det som skiller oss fra dyrene. Tror ikke jeg har fått noen til å gjøre noe de ikke vil. Har bare gitt dem en grunn til å gjøre det jeg vil. Det jeg mener er at man kan være ekstra hyggelig mot en person (som man er hyggelig mot fra før) for å få personen til å gjøre/ikke gjøre noe. Men i vennskap er det jo om å gjøre å gi og ta. Det er kanskje graden som skiller.. Eller forteller halve sannheten for å unngå en negativ konsekvens. Eller bruke språket aktivt for å skape assosiasjoner hos en person uten å faktisk si det man mener. Dessuten er jeg veldig god på å finne på unnskyldninger. Det er nok dette siste som er problemet i behandlingssituasjonen. Min kjære eks kalte det ikke "manipulerende". han brukte ordet "smart".(haha!) Det sier forresten vennene mine at jeg er også, men det handler vel bare om å holde kjeft om det man ikke kan. Har vel kanskje manipulert dem til å tro at jeg kan masse. ;-) Takk for gode råd. Ha en fortreffelig kveld! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165597-ufrivillig-manipulerende/#findComment-1085590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. desember 2004 Del Skrevet 1. desember 2004 Skjønner hva du mener og er i grunnen ganske enig. Angrer kanskje litt på at jeg brukte ordet "manipulere" fordi det gir åpenbare negative assosiasjoner. Alle mennesker kan manipulere sine omgivelser fysisk sett, det er bla. det som skiller oss fra dyrene. Tror ikke jeg har fått noen til å gjøre noe de ikke vil. Har bare gitt dem en grunn til å gjøre det jeg vil. Det jeg mener er at man kan være ekstra hyggelig mot en person (som man er hyggelig mot fra før) for å få personen til å gjøre/ikke gjøre noe. Men i vennskap er det jo om å gjøre å gi og ta. Det er kanskje graden som skiller.. Eller forteller halve sannheten for å unngå en negativ konsekvens. Eller bruke språket aktivt for å skape assosiasjoner hos en person uten å faktisk si det man mener. Dessuten er jeg veldig god på å finne på unnskyldninger. Det er nok dette siste som er problemet i behandlingssituasjonen. Min kjære eks kalte det ikke "manipulerende". han brukte ordet "smart".(haha!) Det sier forresten vennene mine at jeg er også, men det handler vel bare om å holde kjeft om det man ikke kan. Har vel kanskje manipulert dem til å tro at jeg kan masse. ;-) Takk for gode råd. Ha en fortreffelig kveld! Det du beskriver her kaller også jeg for manipulasjon. Noe av det virker ganske så gjennomtenkt på grensen til utspekulert. Men jeg tror du lurer deg selv når du tror at folk ikke merker det. Du lurer også deg selv når du uskyldiggjør det hele. Man må være litt smart for å klare å manipulere. Det er sant. Men det kreves enda større inteligens og mot for å navigere gjennom livet uten å gripe til slike billige og skitne triks. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165597-ufrivillig-manipulerende/#findComment-1085600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.