Gå til innhold

Innleggelse på BUP

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Ikke sikker jeg heller
  thinkerbell skrev (På 22.11.2004 den 17.13):

Det er nok ønskelig at du informerer dine foresatte selv. Jeg tror taushetspli. gjelder siden det er snakk om frivillig og du er over 16, men nå ble jeg sannelig usikker gitt.

Hva om personen på 16 bor hjemme hos sine foreldre? Han/hun kan da ikke bare bli borte i noen dager/uker uten at foreldre/foresatte blir informert. De har da tross alt ansvaret frem til personen blir 18.

Ikke sikker jeg heller skrev (På 23.11.2004 den 21.47):

Hva om personen på 16 bor hjemme hos sine foreldre? Han/hun kan da ikke bare bli borte i noen dager/uker uten at foreldre/foresatte blir informert. De har da tross alt ansvaret frem til personen blir 18.

Personen som skal legges inn må oppgi navn/adr til "pårørende". Men Personalet kan ikke ta kontakt med disse da taushetsplikten gjelder. Men jeg vet at i `flere` tilfeller tilbys pårørendesamtaler/ informasjonssamtaler, spesielt dersom pasienten er såpass ung. Men alt avhenger om vedk selv ønsker dette.

En person, uansett alder, vil stort sett alltid oppfordres til å la noen vite hvor han/hun befinner seg.

Annonse

Gjest Ikke sikker jeg heller
  thinkerbell skrev (På 23.11.2004 den 22.07):

Personen som skal legges inn må oppgi navn/adr til "pårørende". Men Personalet kan ikke ta kontakt med disse da taushetsplikten gjelder. Men jeg vet at i `flere` tilfeller tilbys pårørendesamtaler/ informasjonssamtaler, spesielt dersom pasienten er såpass ung. Men alt avhenger om vedk selv ønsker dette.

En person, uansett alder, vil stort sett alltid oppfordres til å la noen vite hvor han/hun befinner seg.

Ok, men hvis pasienten ikke ønsker at noen skal vite det uansett. Hva da?

Hvis det var mitt barn som plutselig forsvant, ville jeg jo ha kontaktet politiet og etterlyst min sønn/datter.

Jeg tror at de har plikt til å underette foresatte om hvor han/hun befinner seg, så lenge personen er under 18 år.

Men, det er mulig jeg tar feil.

Ikke sikker jeg heller skrev (På 23.11.2004 den 23.00):

Ok, men hvis pasienten ikke ønsker at noen skal vite det uansett. Hva da?

Hvis det var mitt barn som plutselig forsvant, ville jeg jo ha kontaktet politiet og etterlyst min sønn/datter.

Jeg tror at de har plikt til å underette foresatte om hvor han/hun befinner seg, så lenge personen er under 18 år.

Men, det er mulig jeg tar feil.

http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showQA&url_topic=0&DocumentId=31124767

http://www.shdir.no/pasientrettigheter/kap5.html

thinkerbell skrev (På 23.11.2004 den 23.16):

Sakset fra Helsenytt.no:

"Helsepersonell skal informere foreldre til barn som er inntil 18 år hvis det er nødvendig, slik at foreldrene kan ivareta sitt omsorgsansvar for barna"

Villmarka skrev (På 23.11.2004 den 23.26):

Sakset fra Helsenytt.no:

"Helsepersonell skal informere foreldre til barn som er inntil 18 år hvis det er nødvendig, slik at foreldrene kan ivareta sitt omsorgsansvar for barna"

"hvis det er nødvendig".

Ja.. det var den linken jeg la ut (?)

thinkerbell skrev (På 23.11.2004 den 23.39):

"hvis det er nødvendig".

Ja.. det var den linken jeg la ut (?)

Ja, det var fra linken du la ut.

Det jeg leser ut av dette, er at hvis 16åringen bor hjemme hos sine foreldre og er under deres ansvar, så har de plikt til å informere foreldrene om hvor 16åringen befinner seg. Men de har ikke rett til å informere foreldrene om hvorfor 16åringen er innlagt, hvis ikke han/hun selv ønsker det.

Villmarka skrev (På 24.11.2004 den 1.42):

Ja, det var fra linken du la ut.

Det jeg leser ut av dette, er at hvis 16åringen bor hjemme hos sine foreldre og er under deres ansvar, så har de plikt til å informere foreldrene om hvor 16åringen befinner seg. Men de har ikke rett til å informere foreldrene om hvorfor 16åringen er innlagt, hvis ikke han/hun selv ønsker det.

ja enig, det var det jeg også fikk ut av den artikkelen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...