Gå til innhold

NHD, Kan en føle lykkerus og dyp depresjon samtidig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest anouschka78

Det er en tilstand innen det bipolare spekter som heter "mixed state". Tror det heter "blandet episode" på norsk.

Så ja, det er mulig, men må være veldig forvirrende!

Har du en bipolar-diagnose? Bruker du medisiner?

Hei, takk for ditt svar!

Jeg var i ungdomstiden deprimert lengre av gangen enn nå. Alt svinger ekstremt fort. Særlig etter at jeg begynte på lamictal (litt for lav dose) og AD. Har fått diagnosen bipolar depresjon nylig. Sliter med ADHD i tillegg. Er dette et tegn på bipolar lidelse? Tenkte kanskje at en av diagnosene var feil i og med at det kan være vanskelig å skille mellom disse to.

Er det noen andre medisiner man kan prøve?

Mvh meg :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, det er mulig. Det finnes både "mixed state" som inneholder begge stemningskvaliteter og "ultra rapid cycling" hvor en kan skifte ekstremt raskt fra den ene til den andre.

Når du har fått opp Lamictal til terapeutisk område, vil det forhåpentligvis avta.

Hei, takk for ditt svar!

Jeg var i ungdomstiden deprimert lengre av gangen enn nå. Alt svinger ekstremt fort. Særlig etter at jeg begynte på lamictal (litt for lav dose) og AD. Har fått diagnosen bipolar depresjon nylig. Sliter med ADHD i tillegg. Er dette et tegn på bipolar lidelse? Tenkte kanskje at en av diagnosene var feil i og med at det kan være vanskelig å skille mellom disse to.

Er det noen andre medisiner man kan prøve?

Mvh meg :-)

jeg er kanskje litt utenfor men.. jeg kan også føle meg veldig deprimert dersom jeg begynner å tenke på at jeg har det bra å folk liker meg osv,

Kan du beskrive litt mer hvordan dette arter seg tror du? Er det en slags ekstrem variant?

Jeg kan kjenne igjen uttrykket du bruker her, men jeg har da tydeligvis ikke helt det samme, for jeg synes ikke det er grusomt. For min del er det slik at om jeg har en periode på 2-3 dager eller noe sånn hvor verden er mildt sagt slitsom, så har jeg samtidig enn følelse av indre lykke over hvor heldig jeg er i noen aspekter av livet. Det blir dynamisk, ikke flatt, og det synes jeg er godt.

Annonse

Gjest hilsen bipolar

Det er sånn jeg føler meg hvis jeg har en "mixed state". Både deprimert og litt manisk samtidig.

Ps. etter hva jeg har lest, er det visst endel som føler at det svinger mer i opptrappingsfasen på lamictal enn ellers. Jeg har ikke opplevd dette selv, men har lest om det flere steder på nettet.

Gjest anouschka78

Kan du beskrive litt mer hvordan dette arter seg tror du? Er det en slags ekstrem variant?

Jeg kan kjenne igjen uttrykket du bruker her, men jeg har da tydeligvis ikke helt det samme, for jeg synes ikke det er grusomt. For min del er det slik at om jeg har en periode på 2-3 dager eller noe sånn hvor verden er mildt sagt slitsom, så har jeg samtidig enn følelse av indre lykke over hvor heldig jeg er i noen aspekter av livet. Det blir dynamisk, ikke flatt, og det synes jeg er godt.

Hei!

Jeg synes denne varianten er spesielt slitsom fordi selvmordstankene føles i tillegg svært impulsive. Begge disse tilstandene opptrer samtidig, eller så svinger det i svært hurtig tempo (som ultra rapid cycling.)

Takk, for svar alle sammen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...