Gå til innhold

Hvilket yrke har du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva går det ut på?

Ansvar for intern og ekstern kommunikasjon og informasjon der jeg jobber.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• kyrillo

4

• Dorthe

4

• IngenLurerDenneGutten

4

• Gyda

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kunne du sagt hvilket forlag? Er det et lite eller stort? Er det spennende??

Det vel det største av de mellomstore, og veldig interessant.

Har jobba her i fjaksen år - og har ingen planer om å skifte beite.

Skrevet

Autorisert leiemorder.

Men jeg tar korrespondansekurs for å bli gledespike, slik at jeg får flere ben å stå på. Best liker jeg å stå på alle fire.

Prøv å ikke blande jobbene da.....

Kjedelig om du ender opp med å ha sex med de du skal drepe, eller drepe de du skal ha sex med.

Skrevet

Jasså, noen fra Patentstyret her? :P

Det er jo mulig, men det er ikke meg....

Skrevet

Konsertarrangør.

Da har vi kanskje snakket, jeg jobber på billettservice :o)

Skrevet

Ansvar for intern og ekstern kommunikasjon og informasjon der jeg jobber.

Det er jeg også, men har litt annen tittel da...

Skrevet

Hvis du gidder svare, sida du er i bransjen, noen sa at kunstnere, som i praksis blir å behandle som privat næringsdrivende mht. honorar o.l., kunne få tre års utsettelse på å betale inn skatten. Stemmer det?

Og hvor strenge er dere på det som føres opp som fradrag. Hvis f.eks. en forfatter kjøper et digitalkamera for å bruke til reasearch, er det ok? Hva om han kjøper speilrefleks til 20 000?

Og et siste spørsmål: er dere mildere stemt til folk som tjener 500 000 og gjør det samme?

Spørsmål nr 1 om kunstnere:

Næringsdrivende kunstnere skal levere næringsoppgave, skjema for beregning av personinntekt

og eventuelt andre pliktige tilleggsskjemaer.

Hovedregel

Kunstnere som har full regnskapsplikt etter regnskapsloven, skal følge regnskapsprinsippet i den utstrekning det ikke er særregler

i skatteloven som gjelder for dem,

Dette gjelder for de fleste kunstnere:

(Tidfestning= når skal inntekten tas inn i regnskapet og hvilket år skal den beskattes)

Kunstnere som har begrenset regnskapsplikt etter regnskapsloven, skal ved tidfestingen følge realisasjonsprinsippet i den utstrekning det ikke er særregler i skatteloven som gjelder for dem.

Hovedregelen for tidfesting etter realisasjonsprinsippet er at:

– inntekt, herunder gevinst, skal skattlegges i det år skattyteren har fått en ubetinget

rett til beløpet eller ytelsen, uavhengig av når ytelsen etter avtalen skal betales

– kostnader fradras det år den skattepliktige har pådratt seg en ubetinget forpliktelse

til å dekke dem, uavhengig av når ytelsen etter avtalen skal betales

– tap fradras når det er realisert/endelig konstatert.

Den 3-års fordelingen som du spør om:

Om fordeling over flere år av personinntekt av åndsverk:

Opphavsmannen til åndsverk og/eller patentert oppfinnelse kan på visse vilkår kreve å

få sin samlede personinntekt fordelt over tre år dersom det fører til lavere toppskatt.

Fordelingen omfatter alle arter av personinntekt, men gis bare virkning for toppskatt og

ikke for trygdeavgift og pensjonspoeng. Det er en forutsetning for fordeling at skattyteren

har personinntekt av åndsverk eller patentert oppfinnelse i det samme inntektsåret

som krav om fordeling fremsettes for. Det er ikke krav om at skattyteren har hatt slik

inntekt i de to foregående år.

Alminnelig inntekt fordeles ikke.

-----------------

Spørsmål nr 2 om speilreflekskamera osv.

Hvis kameraet er anskaffet som driftsmiddel i næringsvirksomheten, så er det greit. Det må være nødvendig/næringstilknyttet, da er ikke prisen viktig. Kostprisen kommer til fradrag ved avskrivninger hvis det koster mer enn 15000 og er ment å vare minst 3 år.

----------------------

Spørsmål nr. 3 om et par øl og reaksjoner på det:

Et par øl til middagen er greit så lenge kostnadene ikke overstiger kr 300 pr person når det er representasjon. Koster det kr 301, så er ingen del av det fradragsberettiget. Bevertningen må ikke inneholde vin eller brennevin, men det står ingenting om et par øl.

På f.eks. felles julebord for de ansatte i bedriften, er et par øl også greit. Da er det ikke noen 300 kroners grense, men det er "innen rimelighetens grenser" . Dvs. man ser på hva som er vanlig i samfunnet, og kostnadene totalt i året i forhold til lønn osv. Har det en bitte liten verdi totalt sett, så aksepteres det stort sett at bedriften fører fradrag og den ansatte ikke fordelsbeskattes. Det er strenge regler for hva som kommer inn under velferdstiltak. Det er viktig at det gjelder en stor andel av de ansatte.

----------

Spørsmål nr 4 om det er forskjell på far og katten eller noe.. NEI, der ser jeg ingen forskjell. Det som kan få meg til å stusse litt, er om en som tjener lite, foretar store investeringer og har store driftskostnader, mens den andre har lave kostnader. Da lurer jeg på om den som tjener lite kan ha glemt å føre opp noe inntekt.. hihi.

Håper dette var en hjelp, ellers får du bare si ifra.

blitz1365380771
Skrevet

Billettservice, ja da har vi garantert snakket mange ganger. Så gøy!!

;-)

Skrevet

Billettservice, ja da har vi garantert snakket mange ganger. Så gøy!!

;-)

Javisst...nå er jeg nyskjerrig på åssen konserter du arrangerer da...hihi

Skrevet

Jeg også:-)

Jeg er en annen
Skrevet

Spørsmål nr 1 om kunstnere:

Næringsdrivende kunstnere skal levere næringsoppgave, skjema for beregning av personinntekt

og eventuelt andre pliktige tilleggsskjemaer.

Hovedregel

Kunstnere som har full regnskapsplikt etter regnskapsloven, skal følge regnskapsprinsippet i den utstrekning det ikke er særregler

i skatteloven som gjelder for dem,

Dette gjelder for de fleste kunstnere:

(Tidfestning= når skal inntekten tas inn i regnskapet og hvilket år skal den beskattes)

Kunstnere som har begrenset regnskapsplikt etter regnskapsloven, skal ved tidfestingen følge realisasjonsprinsippet i den utstrekning det ikke er særregler i skatteloven som gjelder for dem.

Hovedregelen for tidfesting etter realisasjonsprinsippet er at:

– inntekt, herunder gevinst, skal skattlegges i det år skattyteren har fått en ubetinget

rett til beløpet eller ytelsen, uavhengig av når ytelsen etter avtalen skal betales

– kostnader fradras det år den skattepliktige har pådratt seg en ubetinget forpliktelse

til å dekke dem, uavhengig av når ytelsen etter avtalen skal betales

– tap fradras når det er realisert/endelig konstatert.

Den 3-års fordelingen som du spør om:

Om fordeling over flere år av personinntekt av åndsverk:

Opphavsmannen til åndsverk og/eller patentert oppfinnelse kan på visse vilkår kreve å

få sin samlede personinntekt fordelt over tre år dersom det fører til lavere toppskatt.

Fordelingen omfatter alle arter av personinntekt, men gis bare virkning for toppskatt og

ikke for trygdeavgift og pensjonspoeng. Det er en forutsetning for fordeling at skattyteren

har personinntekt av åndsverk eller patentert oppfinnelse i det samme inntektsåret

som krav om fordeling fremsettes for. Det er ikke krav om at skattyteren har hatt slik

inntekt i de to foregående år.

Alminnelig inntekt fordeles ikke.

-----------------

Spørsmål nr 2 om speilreflekskamera osv.

Hvis kameraet er anskaffet som driftsmiddel i næringsvirksomheten, så er det greit. Det må være nødvendig/næringstilknyttet, da er ikke prisen viktig. Kostprisen kommer til fradrag ved avskrivninger hvis det koster mer enn 15000 og er ment å vare minst 3 år.

----------------------

Spørsmål nr. 3 om et par øl og reaksjoner på det:

Et par øl til middagen er greit så lenge kostnadene ikke overstiger kr 300 pr person når det er representasjon. Koster det kr 301, så er ingen del av det fradragsberettiget. Bevertningen må ikke inneholde vin eller brennevin, men det står ingenting om et par øl.

På f.eks. felles julebord for de ansatte i bedriften, er et par øl også greit. Da er det ikke noen 300 kroners grense, men det er "innen rimelighetens grenser" . Dvs. man ser på hva som er vanlig i samfunnet, og kostnadene totalt i året i forhold til lønn osv. Har det en bitte liten verdi totalt sett, så aksepteres det stort sett at bedriften fører fradrag og den ansatte ikke fordelsbeskattes. Det er strenge regler for hva som kommer inn under velferdstiltak. Det er viktig at det gjelder en stor andel av de ansatte.

----------

Spørsmål nr 4 om det er forskjell på far og katten eller noe.. NEI, der ser jeg ingen forskjell. Det som kan få meg til å stusse litt, er om en som tjener lite, foretar store investeringer og har store driftskostnader, mens den andre har lave kostnader. Da lurer jeg på om den som tjener lite kan ha glemt å føre opp noe inntekt.. hihi.

Håper dette var en hjelp, ellers får du bare si ifra.

Tusen takk for et virkelig grundig svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...