Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva slags kort man må ha i pc'n for å få trådløst internett til å funke. (Nettverkskort?)

Trenger man kun en trådløs router og en slik sak og så er man på nett?

Hvor mye koster det med et slikt kort?

Er det dyrere til en bærbar pc kontra en stasjonær?

Skrevet

"Lurer på hva slags kort man må ha i pc'n for å få trådløst internett til å funke. (Nettverkskort?)"

Trådløst nettverkskort som støtter den samme standarden som den trådløse ruteren/aksesspunktet. Det finnes i praksis to å velge mellom - 802.11b og 802.11g. g er raskere, men dyrere. De fleste som støtter g støtter også b.

"Trenger man kun en trådløs router og en slik sak og så er man på nett?"

Ja - forutsatt at man har nettforbindelsen selvsagt. Hvis du kjøper et aksesspunkt plugger du dette inn i den eksisterende ruteren. Hvis du kjøper en ruter bytter du ut den du fikk fra adsl-leverandøren med den nye. Du må i så fall passe på at ruteren du kjøper støtter protokollen nettleverandøren din kjører. Om du kjøper en med støtte for PPPoE skal den fungere med alle adsl-leverandører i Norge. Telenor bruker PPPoE, de fleste andre bruker standard PPPoA som alle disse ruterne støtter.

"Hvor mye koster det med et slikt kort?"

Du kan få en pakke med 11g-ruter og kort til under tusenlappen.

"Er det dyrere til en bærbar pc kontra en stasjonær?"

Nei.

• 3 uker senere...
Skrevet

"Lurer på hva slags kort man må ha i pc'n for å få trådløst internett til å funke. (Nettverkskort?)"

Trådløst nettverkskort som støtter den samme standarden som den trådløse ruteren/aksesspunktet. Det finnes i praksis to å velge mellom - 802.11b og 802.11g. g er raskere, men dyrere. De fleste som støtter g støtter også b.

"Trenger man kun en trådløs router og en slik sak og så er man på nett?"

Ja - forutsatt at man har nettforbindelsen selvsagt. Hvis du kjøper et aksesspunkt plugger du dette inn i den eksisterende ruteren. Hvis du kjøper en ruter bytter du ut den du fikk fra adsl-leverandøren med den nye. Du må i så fall passe på at ruteren du kjøper støtter protokollen nettleverandøren din kjører. Om du kjøper en med støtte for PPPoE skal den fungere med alle adsl-leverandører i Norge. Telenor bruker PPPoE, de fleste andre bruker standard PPPoA som alle disse ruterne støtter.

"Hvor mye koster det med et slikt kort?"

Du kan få en pakke med 11g-ruter og kort til under tusenlappen.

"Er det dyrere til en bærbar pc kontra en stasjonær?"

Nei.

Hællæ!

Vi fikk ADSL i går,.,,,,,og gubben har en svær stasjonær pc - og jeg går og lurer på hva jeg skal ha - stasjonær eller laptop - - vel, nok om det - hva skal jeg se etter - for vi også skal ha slik trådløs router i huset - etterhvert skal jentene også på den, så det må være plass til 4. Er det idioti og kjøpe sånne "Elkjøp-pakke" pc'er? ser de inneholder noe med bredbånd-kort-greier - men vet ikke hva jeg skal se etter!

VIL DOLE PÅ KVELDEN! :-)

Skrevet

Hællæ!

Vi fikk ADSL i går,.,,,,,og gubben har en svær stasjonær pc - og jeg går og lurer på hva jeg skal ha - stasjonær eller laptop - - vel, nok om det - hva skal jeg se etter - for vi også skal ha slik trådløs router i huset - etterhvert skal jentene også på den, så det må være plass til 4. Er det idioti og kjøpe sånne "Elkjøp-pakke" pc'er? ser de inneholder noe med bredbånd-kort-greier - men vet ikke hva jeg skal se etter!

Jeg ville kjøpt meg en bærbar. Fortrinnsvis ikke på Elkjøp, de er jo ikke akkurat kjent for bra service. Hva med å kikke på dell.no?

Les også på dinside.no (datasidene), de har kanskje anbefalinger av bærbare pc-er til private, også med tips om hvem som forhandler de.

Skrevet

Hællæ!

Du vil ha PCer med trådløskort. De "bredbåndskortene" som Elkjøp fabler om er som regel helt vanlige nettverkskort med kabel.

Ikke kjøp PC på Elkjøp, de har ikke kompetanse til å hjelpe deg hvis noe går galt i ettertid. Kjøp f.eks fra Dell og pass på å kjøpe serviceavtale også, så kommer de og fikser ting for deg på stedet.

Skrevet

Du vil ha PCer med trådløskort. De "bredbåndskortene" som Elkjøp fabler om er som regel helt vanlige nettverkskort med kabel.

Ikke kjøp PC på Elkjøp, de har ikke kompetanse til å hjelpe deg hvis noe går galt i ettertid. Kjøp f.eks fra Dell og pass på å kjøpe serviceavtale også, så kommer de og fikser ting for deg på stedet.

Ja, de sier så her på jobben også - at DELL er bra, men jeg syns det er litt skummelt å handle såpass dyre ting over internett....

Skrevet

Ja, de sier så her på jobben også - at DELL er bra, men jeg syns det er litt skummelt å handle såpass dyre ting over internett....

Ingenting å bekymre seg over. Det er helt trygt :)

Skrevet

Ingenting å bekymre seg over. Det er helt trygt :)

Takk!

Da skal jeg kjøpe meg julepresang! :)

Skrevet

Hva spesifikt er det du ikke forstår?

Standardvalgene ser greie ut til normalt bruk. Du må krysse av for at du vil ha trådløst nettverk (hvilken av de to typene spiller ikke så stor rolle), men trådløs ruter kan du like gjerne kjøpe separat. De andre valgene kan du ignorere. Hvis du ikke har bruk for printer kan du jo velge en annen "desembergave".

Skrevet

Hva spesifikt er det du ikke forstår?

Standardvalgene ser greie ut til normalt bruk. Du må krysse av for at du vil ha trådløst nettverk (hvilken av de to typene spiller ikke så stor rolle), men trådløs ruter kan du like gjerne kjøpe separat. De andre valgene kan du ignorere. Hvis du ikke har bruk for printer kan du jo velge en annen "desembergave".

OKI! :) - -

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...