soleil Skrevet 24. november 2004 Skrevet 24. november 2004 Lurer på hva slags kort man må ha i pc'n for å få trådløst internett til å funke. (Nettverkskort?) Trenger man kun en trådløs router og en slik sak og så er man på nett? Hvor mye koster det med et slikt kort? Er det dyrere til en bærbar pc kontra en stasjonær? 0 Siter
citoyen Skrevet 24. november 2004 Skrevet 24. november 2004 "Lurer på hva slags kort man må ha i pc'n for å få trådløst internett til å funke. (Nettverkskort?)" Trådløst nettverkskort som støtter den samme standarden som den trådløse ruteren/aksesspunktet. Det finnes i praksis to å velge mellom - 802.11b og 802.11g. g er raskere, men dyrere. De fleste som støtter g støtter også b. "Trenger man kun en trådløs router og en slik sak og så er man på nett?" Ja - forutsatt at man har nettforbindelsen selvsagt. Hvis du kjøper et aksesspunkt plugger du dette inn i den eksisterende ruteren. Hvis du kjøper en ruter bytter du ut den du fikk fra adsl-leverandøren med den nye. Du må i så fall passe på at ruteren du kjøper støtter protokollen nettleverandøren din kjører. Om du kjøper en med støtte for PPPoE skal den fungere med alle adsl-leverandører i Norge. Telenor bruker PPPoE, de fleste andre bruker standard PPPoA som alle disse ruterne støtter. "Hvor mye koster det med et slikt kort?" Du kan få en pakke med 11g-ruter og kort til under tusenlappen. "Er det dyrere til en bærbar pc kontra en stasjonær?" Nei. 0 Siter
flisa Skrevet 9. desember 2004 Skrevet 9. desember 2004 "Lurer på hva slags kort man må ha i pc'n for å få trådløst internett til å funke. (Nettverkskort?)" Trådløst nettverkskort som støtter den samme standarden som den trådløse ruteren/aksesspunktet. Det finnes i praksis to å velge mellom - 802.11b og 802.11g. g er raskere, men dyrere. De fleste som støtter g støtter også b. "Trenger man kun en trådløs router og en slik sak og så er man på nett?" Ja - forutsatt at man har nettforbindelsen selvsagt. Hvis du kjøper et aksesspunkt plugger du dette inn i den eksisterende ruteren. Hvis du kjøper en ruter bytter du ut den du fikk fra adsl-leverandøren med den nye. Du må i så fall passe på at ruteren du kjøper støtter protokollen nettleverandøren din kjører. Om du kjøper en med støtte for PPPoE skal den fungere med alle adsl-leverandører i Norge. Telenor bruker PPPoE, de fleste andre bruker standard PPPoA som alle disse ruterne støtter. "Hvor mye koster det med et slikt kort?" Du kan få en pakke med 11g-ruter og kort til under tusenlappen. "Er det dyrere til en bærbar pc kontra en stasjonær?" Nei. Hællæ! Vi fikk ADSL i går,.,,,,,og gubben har en svær stasjonær pc - og jeg går og lurer på hva jeg skal ha - stasjonær eller laptop - - vel, nok om det - hva skal jeg se etter - for vi også skal ha slik trådløs router i huset - etterhvert skal jentene også på den, så det må være plass til 4. Er det idioti og kjøpe sånne "Elkjøp-pakke" pc'er? ser de inneholder noe med bredbånd-kort-greier - men vet ikke hva jeg skal se etter! VIL DOLE PÅ KVELDEN! :-) 0 Siter
Gemini Skrevet 9. desember 2004 Skrevet 9. desember 2004 Hællæ! Vi fikk ADSL i går,.,,,,,og gubben har en svær stasjonær pc - og jeg går og lurer på hva jeg skal ha - stasjonær eller laptop - - vel, nok om det - hva skal jeg se etter - for vi også skal ha slik trådløs router i huset - etterhvert skal jentene også på den, så det må være plass til 4. Er det idioti og kjøpe sånne "Elkjøp-pakke" pc'er? ser de inneholder noe med bredbånd-kort-greier - men vet ikke hva jeg skal se etter! VIL DOLE PÅ KVELDEN! :-) Jeg ville kjøpt meg en bærbar. Fortrinnsvis ikke på Elkjøp, de er jo ikke akkurat kjent for bra service. Hva med å kikke på dell.no? Les også på dinside.no (datasidene), de har kanskje anbefalinger av bærbare pc-er til private, også med tips om hvem som forhandler de. 0 Siter
citoyen Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 Hællæ! Vi fikk ADSL i går,.,,,,,og gubben har en svær stasjonær pc - og jeg går og lurer på hva jeg skal ha - stasjonær eller laptop - - vel, nok om det - hva skal jeg se etter - for vi også skal ha slik trådløs router i huset - etterhvert skal jentene også på den, så det må være plass til 4. Er det idioti og kjøpe sånne "Elkjøp-pakke" pc'er? ser de inneholder noe med bredbånd-kort-greier - men vet ikke hva jeg skal se etter! VIL DOLE PÅ KVELDEN! :-) Du vil ha PCer med trådløskort. De "bredbåndskortene" som Elkjøp fabler om er som regel helt vanlige nettverkskort med kabel. Ikke kjøp PC på Elkjøp, de har ikke kompetanse til å hjelpe deg hvis noe går galt i ettertid. Kjøp f.eks fra Dell og pass på å kjøpe serviceavtale også, så kommer de og fikser ting for deg på stedet. 0 Siter
flisa Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 Du vil ha PCer med trådløskort. De "bredbåndskortene" som Elkjøp fabler om er som regel helt vanlige nettverkskort med kabel. Ikke kjøp PC på Elkjøp, de har ikke kompetanse til å hjelpe deg hvis noe går galt i ettertid. Kjøp f.eks fra Dell og pass på å kjøpe serviceavtale også, så kommer de og fikser ting for deg på stedet. Ja, de sier så her på jobben også - at DELL er bra, men jeg syns det er litt skummelt å handle såpass dyre ting over internett.... 0 Siter
citoyen Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 Ja, de sier så her på jobben også - at DELL er bra, men jeg syns det er litt skummelt å handle såpass dyre ting over internett.... Ingenting å bekymre seg over. Det er helt trygt 0 Siter
flisa Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 Ingenting å bekymre seg over. Det er helt trygt Takk! Da skal jeg kjøpe meg julepresang! 0 Siter
flisa Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 Ingenting å bekymre seg over. Det er helt trygt men forresten.... http://commerce.euro.dell.com/dellstore/config/frameset.asp?oc=N1202&qmc=ONL&b=49682&cu=nodhs&rbc=N1202&s=nodhs&sbc=nodhsftdppnotebook3&v=d dette skjønner jo ikke jeg en dritt av! 0 Siter
citoyen Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 men forresten.... http://commerce.euro.dell.com/dellstore/config/frameset.asp?oc=N1202&qmc=ONL&b=49682&cu=nodhs&rbc=N1202&s=nodhs&sbc=nodhsftdppnotebook3&v=d dette skjønner jo ikke jeg en dritt av! Hva spesifikt er det du ikke forstår? Standardvalgene ser greie ut til normalt bruk. Du må krysse av for at du vil ha trådløst nettverk (hvilken av de to typene spiller ikke så stor rolle), men trådløs ruter kan du like gjerne kjøpe separat. De andre valgene kan du ignorere. Hvis du ikke har bruk for printer kan du jo velge en annen "desembergave". 0 Siter
flisa Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 Hva spesifikt er det du ikke forstår? Standardvalgene ser greie ut til normalt bruk. Du må krysse av for at du vil ha trådløst nettverk (hvilken av de to typene spiller ikke så stor rolle), men trådløs ruter kan du like gjerne kjøpe separat. De andre valgene kan du ignorere. Hvis du ikke har bruk for printer kan du jo velge en annen "desembergave". OKI! - - 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.