Gå til innhold

Borderline og fremtid?

Anbefalte innlegg

Hvilke fordeler og ulemper er det i forhold til å behandle borderline med individualterapi? Er det mer gunstig med gruppeterapi? Hva mener NHD om en kombinasjon av individualterapi og gruppe? Jeg har lest at antidepressiva kan være uheldig for personer med personlighetsforstyrrelser. Hva mener NHD? Finnes det gode behandlingsmuligheter for borderlinepasienter? Hvordan ser fremtiden ut?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166117-borderline-og-fremtid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har diagnosen emosjonell ustabil pers.forstyrrelse- borderline og har prøvd"alt" av antidepressiv medisin.. Ingen ting har fungert på meg. Har kutta ut medisiner og lurer også på fremtiden min!!

Har gått til psykiater en gang i uka i snart 3 år. syns ikke fremtiden ser så lys ut akkurat..

Vet ikke hva slags terapi som er best for oss med borderline diagnose.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg finner ingen vitenskapelige studier som sammenligner effekten av individualterapi vs gruppeterapi.

Det er mange studier som beskriver effekten av individualterapi og av gruppeterapi, men ingen hvor pasientene blir randomisert (tilfeldig fordelt) til de to terapiformene og deretter sammenlignet.

Dagavdelingsnettverket i Norge (sentral person: Karterud) har publisert lovende data på gruppebehandling av borderline. Det var ingen forskjell i utfall på de sentrene som hadde minst intens (færrest timer per uke) behandling og de som hadde mer intense intervensjoner. Det var heller ingen forskjell mellom dagavdelinger på universitetssykehus og avdelinger på lokalsykehus.

Jeg fant en artikkel om kombinasjonsbehandling og hva som kreves for at dette skal fungere:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=10390944

Det er aldeles ikke korrekt at antidepressiva er skadelig eller uheldig for personer med pf.

Det finnes gode behandlingsalternativer. Behandlingen er lang og krevende. Ingen pasienter krever mer kvalifiserte og psykisk friske terapeuter.

Bruk av nye antipsykotika som Zyprexa virker lovende som tilleggsbehandling. Effekten kommer raskt. Allerede etter 4 uker kan en i studier finne signifikante forskjeller i forhold til dem som får identisk behandling, men uten Zyprexa.

Har diagnosen emosjonell ustabil pers.forstyrrelse- borderline og har prøvd"alt" av antidepressiv medisin.. Ingen ting har fungert på meg. Har kutta ut medisiner og lurer også på fremtiden min!!

Har gått til psykiater en gang i uka i snart 3 år. syns ikke fremtiden ser så lys ut akkurat..

Vet ikke hva slags terapi som er best for oss med borderline diagnose.

Jeg har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse impulsiv type og har hørt fra flere behandlere at både borderline og impulsiv type er noe man kan komme seg ut av. Med riktig og langvarig stabil behandling blir man frisk. Jeg er på god vei allerede :-)

Gjest et spørsmål

Jeg finner ingen vitenskapelige studier som sammenligner effekten av individualterapi vs gruppeterapi.

Det er mange studier som beskriver effekten av individualterapi og av gruppeterapi, men ingen hvor pasientene blir randomisert (tilfeldig fordelt) til de to terapiformene og deretter sammenlignet.

Dagavdelingsnettverket i Norge (sentral person: Karterud) har publisert lovende data på gruppebehandling av borderline. Det var ingen forskjell i utfall på de sentrene som hadde minst intens (færrest timer per uke) behandling og de som hadde mer intense intervensjoner. Det var heller ingen forskjell mellom dagavdelinger på universitetssykehus og avdelinger på lokalsykehus.

Jeg fant en artikkel om kombinasjonsbehandling og hva som kreves for at dette skal fungere:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=10390944

Det er aldeles ikke korrekt at antidepressiva er skadelig eller uheldig for personer med pf.

Det finnes gode behandlingsalternativer. Behandlingen er lang og krevende. Ingen pasienter krever mer kvalifiserte og psykisk friske terapeuter.

Bruk av nye antipsykotika som Zyprexa virker lovende som tilleggsbehandling. Effekten kommer raskt. Allerede etter 4 uker kan en i studier finne signifikante forskjeller i forhold til dem som får identisk behandling, men uten Zyprexa.

har brukt zyprexa for lidelsen, men jeg merket ingen forandring bortsett fra at jeg var trøtt...

Humøret svingte like mye for det...

Er det da riktig medikament da?

Annonse

Dialektisk atferdsterapi benyttes ved borderline. Det er en kombinasjon av individual- og gruppeterapi.

http://mentalhelp.net/poc/view_doc.php?type=doc&id=1020&cn=8&clnt%3Dclnt00001&

Takk for raskt og greit svar. Jeg gleder meg til å lese artikkelen. Jeg har aldri hørt om dialektisk atferdsterapi, så her er det "von i hengende snøre"!

Jeg har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse impulsiv type og har hørt fra flere behandlere at både borderline og impulsiv type er noe man kan komme seg ut av. Med riktig og langvarig stabil behandling blir man frisk. Jeg er på god vei allerede :-)

Det var optimistisk å høre fra deg! Det gir håp! Jeg er allikevel litt nysgjerrig på å få vite hva langvarig og stabil behandling innebærerer. Kan jeg være så frimodig å spørre deg om hva slags behandling du har fått. Lykke til videre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...