Gå til innhold

Bekymret for spisevaner/matinntak/metthetsfølelse - Hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Jeg hadde problemer i forhold til mat og spiste veldig lite et par måneder, men har nå den siste måneden, begynt å spise "normalt".

Men hva er normalt?

Det virker som om jeg har mistet metthetsfølelsen, for jeg kan spise kjempemye uten å bli mett.

Hver dag spiser jeg:

- Frokost: 1 gryte havregrøt m/syltetøy + frukt

- Mellommåltid: Frukt

- Lunsj: 3-4 tynne/medium skiver grovbrød + frukt

- Mellommåltid: Et par tynne skiver grovbrød e.l. + frukt

- Middag: Normal/stor porsjon middag.

- Mellommåltid: Frukt

- Kvelds: Et par tynne skiver grovbrød + frukt

Er dette veldig mye/for mye for en dag for meg? Jeg er en jente på 16 år og trener regelmessig.

Bekymrer med at jeg ikke lenger føler at jeg er mett.. Vil jeg få tilbake metthetsfølelsen? I tilfelle, når? Som nevnt tidligere har jeg nå spist "normalt" (eller unormalt...) den siste måneden, kanskje litt lenger.

Spiser jeg passe eller sykt mye? Hjelp meg!

Mvh.

Fortsetter under...

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære i! Det er ikke så lett å svare på spørsmålet ditt ang. om du spiser for mye/for lite? Det kan se ut som om du får i deg nok mat, men det er selvsagt avhengig av hvordan maten er sammensatt- at du får i deg de riktige næringsstoffene. Metthetsfølelsen kan utebli dersom kosten ikke er riktig sammensatt, det kan være psykisk årsak eller somatisk (kroppslig) som bl.a svingende blodsukker som ved sukkersyke. Jeg vil råde deg til å ta opp spørsmålet under forumet for ernæring eller ta direkte kontakt med en ernæringsfysiolog som kan sette opp en kostplan tilpasset deg og ditt behov.Dersom det mot formodning likevel vedvarer råder jeg deg til å kontakte lege for videre hjelp, lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...