ulva Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Har vært deprimert i mer enn to år, uten å reagere på verken terapi eller medisiner. Har prøvd Seroxat, Tolvon, Efexor, Trilafon, Risperdal, Zyprexa, Truxal og Vival - og skal nå få prøve Seroquel. P.g.a. dette har psykiateren min nevnt elektrosjokk-terapi som et mulig alternativ dersom jeg heller ikke blir bedre av Efexor snart. Skårer fortsatt høyt på MADRS - 37 - etter flere uker med Efexor. Kvalifiserer jeg virkelig til så drastisk behandling? Og er det farlig? Har hørt at man kan få både hukommelsestap og utløst maniske episoder (dersom man er disponert for det). Dessuten er det jo ikke alle som reagerer positivt - kan man bli verre? Og til slutt: Virkningen avtar jo etterhvert. Og hva gjør man da? Jeg har vanskelig for å tro at dette ikke er både spekulativt, gammeldags og farlig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16620-ect-skadelig-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Med en MADRS på 37 har du fortsatt en alvorlig depresjon. Mange blir innlagt med en slik alvorlighetsgrad. Etter to år med behandling som ikke virker, hørest det fornuftig ut å tenke på ECT. Dette er den beste behandling for alvorlige depresjoner. Det er verken umoderne, farlig eller spekulativt. Det er riktig at du kan få noe hukommelsestap for selve behandlingsdagen. Jeg kan ikke se at det er noen ulempe. det får en ofte også ved andre behandlinger som gjøres i narkose. Selv om disponerte _kan_ få utløst mani, har jeg aldri sett det gjennom de 18 år jeg har jobbet i psykiatrien. En kan ikke bli verre, og det er særdeles liten risiko for at behandlingen skal bli mindre virksom etterhvert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16620-ect-skadelig-nhd/#findComment-76858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.