funtex Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Kanskje litt rart spørsmål dette her, men jeg prøver. Jeg er veldig redd for at psykologen og jeg ikke har rett kjemi, og at jeg derfor ikke skal få tilstrekkelig hjelp til å bli frisk fra min depresjon og spiseforstyrrelse. Jeg har hatt depresjon (SSRI har ikke hjulpet meg, tror jeg) så lenge, og jeg er så motløs fordi jeg ikke ser noen ende på depresjonen. SFen går noe bedre nå. Har gått i terapi i 1 år, siste halvåret på psykehus. Har erfaring fra 2 psykologer og en psykiater. Jeg blir så sliten og redd av å tenke på om de i det hele tatt hjelper meg noe. Jeg har aldri noen a-ha-opplevelser, ting faller aldri på plass, jeg føler meg mer motløs når timen er over. Slik har det vært med alle 3 terapeutene. I det siste halvåret, sier alle at jeg er merkbart mindre deprimert, og SFen bedre. Men jeg opplever ingen endring i livslyst. Jeg tror det er forbigående med endring i SF pga. rammene ved psykehuset. Disse endres tilbake til det gamle ved utskrivelse. Noen kommentarer eller råd? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16640-nhdhvordan-vite-om-terapien-virkerlangt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Ofte må en se på andre ting enn den subjektive opplevelsen når en vurderer om terapien virker. Jeg mener en bør sette opp også noen konkrete mål for behandlingen. Det kan være lettere å evaluere fremgangen på grunnlag av disse kriteriene. Jeg setter alltid opp slike mål i samarbeid med pasienten. Slike konkrete mål kan være: Ta eksamen til riktig tid. Drikke seg full dagen etter eksamen i stedet for dagen før. Ikke bli innlagt pga. overdose. Ikke rote seg bort i typer det ikke lurt å være sammen med. osv osv. Det er en god indikasjon på bedring at andre opplever deg som bedret. Forestillinger om at ting plutselig skal falle på plass og en skal "se lyset" er vanlig, men særdeles sjelden i det virkelige liv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16640-nhdhvordan-vite-om-terapien-virkerlangt/#findComment-76872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.