HelgeM Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Jeg går ut fra at artikkelen det vises til begrunner koblingen til sædkvalitet bedre enn artikkelen på forsiden her. Jeg vil likevel påpeke et par andre åpenbare muligheter. Er det mulig at menn som ikke blir fedre før fylte 30 har personlige egenskaper som kan arves? (Selv om arv i forbindelse med schizofreni fortsatt er nokså uklart) Er det mulig at menn som ikke blir fedre før fylte 30 ikke har evne til å støtte den jeg-utviklingen som er viktig i de første leveårene tilstrekkelig? Eller kan det være aldersforskjellen som hindrer barn å utvikle et såpass godt symbiotisk forhold til far at det utvikler en tilstrekkelig sterk og hel psyke? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166476-schizofreni-settes-i-sammenheng-med-fars-alder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Det har lenge vært kjent at det er en liten, men statistisk signifikant sammenheng mellom fars alder og utviklingen av schizofreni. Ved schizofreni er arv overveiende sannsynlig en nødvendig, men ikke tilstrekkelig faktor for utviklingen av sykdommen. Dette ser en blant annet ved at konkordansraten for sykdommen hos eneggede tvillinger ikke er større enn ca 35 dvs det samme som en finner ved sosial fobi. Schizofreni er overveiende sannsynlig en hjerneskadesykdom oppstått i svangerskapet og/eller i forbindelse med fødsel. Betydningen av miljøfaktorer etter noen få måneders alder er sannsynligvis minimal. Dette ser en av studier hvor barn av schizofrene har blitt bortadoptert like etter fødsel. Barna blir like ofte/sjelden schizofrene enten de er bortadoptert til friske foreldre eller vokser opp med sine schizofrene foreldre. Konklusjon: Sammenhengen mellom fars alder og forekomsten av schizofreni er overveiende sannsynlig av biologisk natur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166476-schizofreni-settes-i-sammenheng-med-fars-alder/#findComment-1085025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
HelgeM Skrevet 2. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2004 Det har lenge vært kjent at det er en liten, men statistisk signifikant sammenheng mellom fars alder og utviklingen av schizofreni. Ved schizofreni er arv overveiende sannsynlig en nødvendig, men ikke tilstrekkelig faktor for utviklingen av sykdommen. Dette ser en blant annet ved at konkordansraten for sykdommen hos eneggede tvillinger ikke er større enn ca 35 dvs det samme som en finner ved sosial fobi. Schizofreni er overveiende sannsynlig en hjerneskadesykdom oppstått i svangerskapet og/eller i forbindelse med fødsel. Betydningen av miljøfaktorer etter noen få måneders alder er sannsynligvis minimal. Dette ser en av studier hvor barn av schizofrene har blitt bortadoptert like etter fødsel. Barna blir like ofte/sjelden schizofrene enten de er bortadoptert til friske foreldre eller vokser opp med sine schizofrene foreldre. Konklusjon: Sammenhengen mellom fars alder og forekomsten av schizofreni er overveiende sannsynlig av biologisk natur. ...overveiende sannsynlig av biologisk natur... Schizotypiske personlighetstrekk kan tydelig arves, men når den eller de biologiske mekanismene bak schizofreni er ukjent blir det litt problematisk å peke på sædkvalitet som avgjørende faktor. Som jeg sa i mitt første innlegg: jeg går ut fra at den nevnte artikkelen begrunner en eventuell sammenheng bedre enn artikkelen her på DOL. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166476-schizofreni-settes-i-sammenheng-med-fars-alder/#findComment-1086011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 ...overveiende sannsynlig av biologisk natur... Schizotypiske personlighetstrekk kan tydelig arves, men når den eller de biologiske mekanismene bak schizofreni er ukjent blir det litt problematisk å peke på sædkvalitet som avgjørende faktor. Som jeg sa i mitt første innlegg: jeg går ut fra at den nevnte artikkelen begrunner en eventuell sammenheng bedre enn artikkelen her på DOL. Det er vel ingen seriøse som har sagt at sædkvalitet er en _avgjørende_ faktor. Den forklarer muligens en liten del av forekomsten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166476-schizofreni-settes-i-sammenheng-med-fars-alder/#findComment-1086208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.