Gjest Takker for svar Skrevet 1. desember 2004 Del Skrevet 1. desember 2004 Jeg ønsker å bli gravid, men har fått beskjed om, pga fare for blodpropp, at jeg må sette sprøyter på meg selv under svangerskapet.(jeg har en sykdom som gjør meg mer disponibel for blodpropp) Det er OK for min del å måtte sette disse sprøytene, men jeg er så innmari redd for at blodfortynnende sprøyter kan skade et lite foster. Er det noen som vet noe om dette - elller som har vært gjennom dette selv? Setter stor pris på tilbakemeldinger og tips. På forhånd, tusen takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166564-fragminspr%C3%B8yter-og-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjerringskinn Skrevet 1. desember 2004 Del Skrevet 1. desember 2004 Skjønner godt din bekymring, men jeg synes ikke du skal bekymre deg! Brukte Fragmin selv fra 3.-9. mnd under svangerskap for 8 år siden og babyen var frisk og fin. Du får sprøytekurs på sykehuset og sprøytene (engangs, ferdig fylt og klar til bruk) på blå resept. Å sette sprøytene blir fort en vane og det gjør ikke vondt. Pass på at du får oppfølging rett etter svangerskapet også, for faren for blodpropp er ikke over før etter en tid. Lykke til, og om du lurer på noe mer så bare spør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166564-fragminspr%C3%B8yter-og-graviditet/#findComment-1085621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Takker for svar Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Skjønner godt din bekymring, men jeg synes ikke du skal bekymre deg! Brukte Fragmin selv fra 3.-9. mnd under svangerskap for 8 år siden og babyen var frisk og fin. Du får sprøytekurs på sykehuset og sprøytene (engangs, ferdig fylt og klar til bruk) på blå resept. Å sette sprøytene blir fort en vane og det gjør ikke vondt. Pass på at du får oppfølging rett etter svangerskapet også, for faren for blodpropp er ikke over før etter en tid. Lykke til, og om du lurer på noe mer så bare spør. Så glad jeg ble for å høre fra deg! Tusen takk for svar. Jeg lurer på hvor mange sprøyter du måtte ta? Legen min sier jeg må ta 1, kanskje 2 per dag. Videre sier han at jeg må begynne på sprøytene idet jeg planlegger å bli gravid. Mens jeg har lest at mange ikke begynner på sprøyter før etter 3 mnd. Jeg blir litt "forvirret" når han ikke er helt sikker, og blir nok litt ekstra bekymret over det. Min bekymring går på at jeg er så redd for at Fragminbehandlingen kan skade mitt lille foster/barn. Jeg vet jo ennå ikke så mye om Fragmin, annet enn at det tynner ut blodet. Så da tenker jeg at det lille barnet inni meg vil jo ha mitt blod, og få tynt blod. Det er sikkert bare jeg som er veldig bekymret - og jeg er ikke bekymret for meg selv, men barnet. Kan jeg få spørre - har du Leiden Mutasjon? Det er nemlig det jeg har, og som gjør at jeg må ta Fragmin. Hvor måtte du sette sprøytene? (jeg måtte sette Fragmin i armen i sommer når jeg var ute på flytur - og da fikk jeg et blåmerke på størrelse med bunnen av en cola-flaske. Dette blåmerket varte i ca 12 dager.) Ikke at det er så viktig, men hvordan kommer man til å se ut etter 6 mnd med sprøyter (kanskje 2 ganger for dagen?) Er det bare jeg som reagerer sånn på disse sprøytene? (som sagt, hvordan jeg ser ut er ikke så viktig) Igjen - tusen takk for at du tar deg tid til å svare. Det er så fint å kunne spørre noen som selv har erfaring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166564-fragminspr%C3%B8yter-og-graviditet/#findComment-1085970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjerringskinn Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Så glad jeg ble for å høre fra deg! Tusen takk for svar. Jeg lurer på hvor mange sprøyter du måtte ta? Legen min sier jeg må ta 1, kanskje 2 per dag. Videre sier han at jeg må begynne på sprøytene idet jeg planlegger å bli gravid. Mens jeg har lest at mange ikke begynner på sprøyter før etter 3 mnd. Jeg blir litt "forvirret" når han ikke er helt sikker, og blir nok litt ekstra bekymret over det. Min bekymring går på at jeg er så redd for at Fragminbehandlingen kan skade mitt lille foster/barn. Jeg vet jo ennå ikke så mye om Fragmin, annet enn at det tynner ut blodet. Så da tenker jeg at det lille barnet inni meg vil jo ha mitt blod, og få tynt blod. Det er sikkert bare jeg som er veldig bekymret - og jeg er ikke bekymret for meg selv, men barnet. Kan jeg få spørre - har du Leiden Mutasjon? Det er nemlig det jeg har, og som gjør at jeg må ta Fragmin. Hvor måtte du sette sprøytene? (jeg måtte sette Fragmin i armen i sommer når jeg var ute på flytur - og da fikk jeg et blåmerke på størrelse med bunnen av en cola-flaske. Dette blåmerket varte i ca 12 dager.) Ikke at det er så viktig, men hvordan kommer man til å se ut etter 6 mnd med sprøyter (kanskje 2 ganger for dagen?) Er det bare jeg som reagerer sånn på disse sprøytene? (som sagt, hvordan jeg ser ut er ikke så viktig) Igjen - tusen takk for at du tar deg tid til å svare. Det er så fint å kunne spørre noen som selv har erfaring. Jeg brukte Fragmin fra andre trimester, altså 4. mnd. En sprøyte i magen hver dag. Fra 7. mnd ble dosen økt til det dobbelte, dvs fortsatt en sprøyte men dobbelt styrke. Vet ikke hvor du holder til, men jeg var på stikkekurs på Aker sykehus i Oslo. Der var de veldig flinke og beroliget en bekymret gravid med at verken innholdet eller nålen på sprøytene gjorde skade på fosteret. Derimot kan blodpropp hos mor skade fosteret. Du må passe på å sette sprøytene på forskjellig sted hver dag, men fortvil ikke...det blir stadig større område å stikke på etter hvert som hybelboeren vokser ;-) Jeg fikk blodfortynnende fordi jeg har hatt blodpropp i lungen. Antakelig skyldtes den røykong og p-piller. Få legen din til å henvise deg et sted de har spesialkompetanse. Såvidt jeg husker er det krav til at man får instruksjon før man får sette sprøyter selv. Og som sagt: bare spør om du lurer på noe mer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166564-fragminspr%C3%B8yter-og-graviditet/#findComment-1086422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Takker for svar Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Jeg brukte Fragmin fra andre trimester, altså 4. mnd. En sprøyte i magen hver dag. Fra 7. mnd ble dosen økt til det dobbelte, dvs fortsatt en sprøyte men dobbelt styrke. Vet ikke hvor du holder til, men jeg var på stikkekurs på Aker sykehus i Oslo. Der var de veldig flinke og beroliget en bekymret gravid med at verken innholdet eller nålen på sprøytene gjorde skade på fosteret. Derimot kan blodpropp hos mor skade fosteret. Du må passe på å sette sprøytene på forskjellig sted hver dag, men fortvil ikke...det blir stadig større område å stikke på etter hvert som hybelboeren vokser ;-) Jeg fikk blodfortynnende fordi jeg har hatt blodpropp i lungen. Antakelig skyldtes den røykong og p-piller. Få legen din til å henvise deg et sted de har spesialkompetanse. Såvidt jeg husker er det krav til at man får instruksjon før man får sette sprøyter selv. Og som sagt: bare spør om du lurer på noe mer! Takk igjen. Jeg har fått legen min til å sende brev til Aker Sykehus, vi sendte det for noen uker siden. Så jeg venter på en innkalling fra dem... Det er utrolig godt for meg å høre fra andre som har erfaring fra dette. Det beroliger meg - for jeg vet at legene er flinke med teorie. Men når jeg samtidig får informasjon fra deg, som har praktisert dette, så føler jeg meg tryggere. Jeg kommer helt sikkert til å lure på mer etterhvert. Er det noe du kan komme på som jeg kanskje trenger å vite, men som jeg ikke spør om - så gi gjerne beskjed. Jeg hadde også blodpropp i lungen - en kombinasjon av min sykdom (Leiden Mutasjon og langvarig bruk av p-piller, Diane og Marvelon) Håper du er å treffe her på doktoronline fremover:=) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166564-fragminspr%C3%B8yter-og-graviditet/#findComment-1086738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaupe Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Hei! Jeg har også brukt Fragmin under svangerskapet. Har en frisk og rask gutt på 13 mnd som resultat av dette. Startet opp med Fragmin ettter positiv graviditetstest og fortsatte helt fram til dagen før fødselen (ble født med keisersnitt). Satte sprøytene i magen, litt forskjellige steder hver gang. Fikk vel noen blåmerker, men det var ingen store problemer. (Jeg brukte i tillegg Albyl-E 75 mg tabletter fram til 36. sv.skaps uke) Graviditeten var resultat av IVF forsøk. Og grunnen til at jeg brukte blodfortynnende var at det ble tatt en blodprøve av meg som viste forhøyet risiko for blodpropp (husker ikke helt hva prøven het)- har aldri hatt blodpropp, men hadde vært igjennom flere spontanaborter. Resultatet er ihvertfall helt perfekt:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166564-fragminspr%C3%B8yter-og-graviditet/#findComment-1091406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Takker for svar Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Hei! Jeg har også brukt Fragmin under svangerskapet. Har en frisk og rask gutt på 13 mnd som resultat av dette. Startet opp med Fragmin ettter positiv graviditetstest og fortsatte helt fram til dagen før fødselen (ble født med keisersnitt). Satte sprøytene i magen, litt forskjellige steder hver gang. Fikk vel noen blåmerker, men det var ingen store problemer. (Jeg brukte i tillegg Albyl-E 75 mg tabletter fram til 36. sv.skaps uke) Graviditeten var resultat av IVF forsøk. Og grunnen til at jeg brukte blodfortynnende var at det ble tatt en blodprøve av meg som viste forhøyet risiko for blodpropp (husker ikke helt hva prøven het)- har aldri hatt blodpropp, men hadde vært igjennom flere spontanaborter. Resultatet er ihvertfall helt perfekt:-) Blir så glad over å høre positive erfaringer:=) Jeg vet ikke hva IVF er for noe - jeg kjenner i hvertfall ikke til den forkortelsen... (vil svært gjerne høre hva det er, om du vil fortelle meg) Ellers så har jeg faktisk hørt at dersom man er disponibel for blodpropp, så får man lettere blodpropp - så det var nok veldig bra at du fikk blodfortynnende. Jeg har vært skeptisk til all bruk av medisiner under svangerskap, men skjønner at noen ganger må man bruke medisin, og at det er tryggere enn å la være. Gratulerer med den lille:=) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166564-fragminspr%C3%B8yter-og-graviditet/#findComment-1091918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaupe Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Blir så glad over å høre positive erfaringer:=) Jeg vet ikke hva IVF er for noe - jeg kjenner i hvertfall ikke til den forkortelsen... (vil svært gjerne høre hva det er, om du vil fortelle meg) Ellers så har jeg faktisk hørt at dersom man er disponibel for blodpropp, så får man lettere blodpropp - så det var nok veldig bra at du fikk blodfortynnende. Jeg har vært skeptisk til all bruk av medisiner under svangerskap, men skjønner at noen ganger må man bruke medisin, og at det er tryggere enn å la være. Gratulerer med den lille:=) Hei. IVF = In Vitro Fertilisering. Prøverørsbehandling eller assistert befruktning på norsk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166564-fragminspr%C3%B8yter-og-graviditet/#findComment-1096020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.