tuppemamma Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 For ca. 4 uker siden skulle jeg gjøre en selvundersøkelse av brystene igjen. (Tok mammografi for ca. 1,5 år siden – ok). Dette resulterte i trykking og klemming, spesielt på det ene brystet i flere dager, med det resultat at det ble skikkelig ømt. For 2 uker siden begynte jeg å studere selve brystvortene, og fant da ut at den ene (på det ømme brystet) var spesielt rød i midten (de små ”blemmene” som brystvorten består av er rødere enn de rundt). Selve brystvorten er i tillegg generelt mørkere, tykkere og hardere (blodfylt) enn den andre. Ved et lett trykk så blir den ”blek” og det røde forsvinner et kort øyeblikk. Jeg har aldri tidligere studert brystvortene, slik at jeg vet ikke om dette er en endring eller om den alltid har vært slik. I tillegg har jeg den siste uken kjent prikking/ stikking/ nærmest spreng i begge brystene. Kan dette være forårsaket psykisk pga mitt sterke fokus? Er enormt bekymret for at noe skal være galt. Jeg har for øvrig ammet to barn (7 og 3 år gml.) på det andre brystet, da ingen ville ha dette brystet. Det kom veldig lite når jeg forsøkte å pumpe. Dette kan vel tyde på ulikheter i utgangspunktet. En brystvorte som har ammet blir kanskje også annerledes enn en som ikke er ”herdet” på samme måte? Er veldig takknemlig for et raskt svar da jeg er så redd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166952-endring-i-brystvorte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Brystene er vanligvis noe ulike og det er ikke usannsynlig at barnas favorittbryst er anderledes med hensyn til brystvotras utseende. Min holdning til mammografi er at terskelen skal være lav for en ny undersøkelse og jeg vil derfor anbefale deg å ta kontakt med legen din om dette. Et mammografi vil også virke beroligende siden du tenker mye på dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166952-endring-i-brystvorte/#findComment-1089736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.