Gå til innhold

Oppskrift på julemanna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg med oppskrift på julemanna? De som noen kaller "hvite pepperkaker"...

Fortsetter under...

Skrevet

Julemanna:

2,5 dl (sur) melk

2,5 dl sukker

600 g hvetemel

2 ss hjortetakksalt

smør (som et egg)/1 kopp smelta margarin

2-3 dråper mandelessens

Melk, sukker og hjortetakksalt vispes sammen. Tilsett mel og smør. Utkjevles ikke for tynt.

200 grader, 8-10 min.

Disse holder seg myke i tett boks, om du vil ha dem hardere må de ligge på rist en god stund etter steking.

Skrevet

Hvite kakkemenn heter denne oppskriften og kommer fra Trøndelag. Jeg dobler oppskriften.

100gr. meierismør

3 dl. sukker

2 dl. melk

1 ts. hornsalt

1 l. hv.mel

Ev. pynt: melisglasur og konditorfarge

Smelt smør og avkjøl med melken. Røres sammen m/sukker, halvparten av melet blandet med hornsalt. Tilsett resten. (evt. noe mindre) av melet til den er grei å kjevle. Dekk deigen med plast og sett i kjøleskapet til neste dag. Kjevle deigen ca. 1/2 cm. tykk og trykk ut figurene.

175 g. midt i ovnen i ca. 7 min.

Lykke til! (Om du vil prøve denne)

Skrevet

Julemanna? Er det lov å si manna, da? "Hei, se der kommer manna'en", var noe som ble sagt da jeg var liten. ALtså en som ikke var helt som vanlig. Trodde ikke det var PK å si lenger.

Men når jeg leser nedover, så er det kakemenn du mener, altså?

Manna=menner?

Skrevet

Julemanna? Er det lov å si manna, da? "Hei, se der kommer manna'en", var noe som ble sagt da jeg var liten. ALtså en som ikke var helt som vanlig. Trodde ikke det var PK å si lenger.

Manna=menner?

Manna, er det ikke en slags meltype da sånn egentlig? Jf bibelen og manna'en man lagde brød av i ørkenen ellernoe sånt da de var ute med moses ellerno...eh..eller er jeg helt ute på viddene nå :)

Annonse

Skrevet

Manna, er det ikke en slags meltype da sånn egentlig? Jf bibelen og manna'en man lagde brød av i ørkenen ellernoe sånt da de var ute med moses ellerno...eh..eller er jeg helt ute på viddene nå :)

Jo, du kan ha rett i det. Kanskje det er derfra det kommer?

Skrevet

Manna=menner?

Det er klart det heter julemanna. I de mest oppegående deler av landet da!

Det er en dialektisk måte å si menn på: en mann, flere mannar, og så faller r-en bort i talemålet.

"Det kom to manna bortover veien" - (Det kom to menn bortover veien).

Helt kurant - og lurulf har sitt på det tørre. Oppskrift har jeg ikke nå, dessverre - men det står jo under her.

Og så er det så godt!!

Skrevet

Jo, du kan ha rett i det. Kanskje det er derfra det kommer?

Her jeg bor er det ganske vanlig å si "manna" når vi skal si "mann" i flertall - altså: "flere menn"="mange manna/fleire manna".

Julemanna er forøvrig et "must" i julen her i møre og romsdal :o)

Skrevet

Julemanna, den var ny. Kakemenn sier jeg :)

Kakemenn er vel en østlandsk varaiant av navnet. Mine aner kommer fra Sunnmøre, og det er der jeg kjenner julemanna fra.

Skrevet

Julemanna:

2,5 dl (sur) melk

2,5 dl sukker

600 g hvetemel

2 ss hjortetakksalt

2-3 dråper mandelessens

Melk, sukker og hjortetakksalt vispes sammen. Tilsett mel og smør. Utkjevles ikke for tynt.

200 grader, 8-10 min.

Disse holder seg myke i tett boks, om du vil ha dem hardere må de ligge på rist en god stund etter steking.

Takk til deg og Dame55 :-)

Skrevet

Hvite kakkemenn heter denne oppskriften og kommer fra Trøndelag. Jeg dobler oppskriften.

100gr. meierismør

3 dl. sukker

2 dl. melk

1 ts. hornsalt

1 l. hv.mel

Smelt smør og avkjøl med melken. Røres sammen m/sukker, halvparten av melet blandet med hornsalt. Tilsett resten. (evt. noe mindre) av melet til den er grei å kjevle. Dekk deigen med plast og sett i kjøleskapet til neste dag. Kjevle deigen ca. 1/2 cm. tykk og trykk ut figurene.

Takk til deg og monsina :-)

Skrevet

Her jeg bor er det ganske vanlig å si "manna" når vi skal si "mann" i flertall - altså: "flere menn"="mange manna/fleire manna".

Julemanna er forøvrig et "must" i julen her i møre og romsdal :o)

Skjønner. :)

Annonse

Skrevet

100gr. meierismør

3 dl. sukker

2 dl. melk

1 ts. hornsalt

1 l. hv.mel

Hvorfor må de stå i kjøleskapet til neste dag? Lyst til å prøve, men vil ikke vente :(

Skrevet

Hvorfor må de stå i kjøleskapet til neste dag? Lyst til å prøve, men vil ikke vente :(

Det står ofte det i oppskrifter på slike deiger. Er vel for at deigen skal "sette seg", den blir lettere å arbeide med.

Skrevet

Julemanna:

2,5 dl (sur) melk

2,5 dl sukker

600 g hvetemel

2 ss hjortetakksalt

2-3 dråper mandelessens

200 grader, 8-10 min.

De nederste linjene dine likte jeg....., ifjor lot jeg dem sikkert ligge for lenge på rist for ble så harde. Liker dem best myke.

Skrevet

Kakemenn er vel en østlandsk varaiant av navnet. Mine aner kommer fra Sunnmøre, og det er der jeg kjenner julemanna fra.

Jeg er fra Stavanger og her vet alle hva kakemann er. Bakeriene selger store kakemenn hele året.

Her på Østlandet som jeg bor nå, har ingen hørt om kakemenn... Til og med ikke når jeg sier at det ser ut som hvite pepperkaker bare at de er mykere og bedre :) Merkelig det der. Her vet de ikke hva jødekaker er heller. Det som er sååå godt!

Skrevet

Jeg er fra Stavanger og her vet alle hva kakemann er. Bakeriene selger store kakemenn hele året.

Her på Østlandet som jeg bor nå, har ingen hørt om kakemenn... Til og med ikke når jeg sier at det ser ut som hvite pepperkaker bare at de er mykere og bedre :) Merkelig det der. Her vet de ikke hva jødekaker er heller. Det som er sååå godt!

Jeg er fra Østlandet men er nå bosatt i Bergen. Plutselig en dag så jeg en stor eske med masse små hvite pepperkakemenn i butikken, har lenge lurt på hva i all verden det er, men nå vet jeg det :0) Det er godt altså? hmm kanskje jeg skal prøve det imorgen.. har vært litt skeptisk;)

fei1365380229
Skrevet

Hvor på østlandet bor du da? Her hvor jeg bor selges de i hver eneste butikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...