Gå til innhold

Oppskrift på julemanna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fra Stavanger og her vet alle hva kakemann er. Bakeriene selger store kakemenn hele året.

Her på Østlandet som jeg bor nå, har ingen hørt om kakemenn... Til og med ikke når jeg sier at det ser ut som hvite pepperkaker bare at de er mykere og bedre :) Merkelig det der. Her vet de ikke hva jødekaker er heller. Det som er sååå godt!

Jødekake??? Det var nytt for meg også.

Er det også en julekake? Kan du gi en kort beskrivelse, det er alltid moro å lære noe nytt :-)

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg er fra Østlandet men er nå bosatt i Bergen. Plutselig en dag så jeg en stor eske med masse små hvite pepperkakemenn i butikken, har lenge lurt på hva i all verden det er, men nå vet jeg det :0) Det er godt altså? hmm kanskje jeg skal prøve det imorgen.. har vært litt skeptisk;)

Det høres ut som kakemenn, og jeg synes iallefall det er kjempegodt. Bakte sånne med niesen min nå i helgen faktisk :)

Skrevet

Hvor på østlandet bor du da? Her hvor jeg bor selges de i hver eneste butikk.

Jeg bor i Oslo.

Skrevet

Jødekake??? Det var nytt for meg også.

Er det også en julekake? Kan du gi en kort beskrivelse, det er alltid moro å lære noe nytt :-)

http://www.sevaldsen.no/?sct_id=50&id=310

Bilde av jødekaker. Søte og gode, kan minne litt om kakemenn i smaken, men likevel ikke helt det samme. Liker jødekakene bedre! :)

Er ofte grovkornet sukker på toppen.

Skrevet

Er du Sunnmøring lurulf?

Nesten, moren min er sunnmøring :-)

Og du da?

Annonse

Skrevet

http://www.sevaldsen.no/?sct_id=50&id=310

Bilde av jødekaker. Søte og gode, kan minne litt om kakemenn i smaken, men likevel ikke helt det samme. Liker jødekakene bedre! :)

Er ofte grovkornet sukker på toppen.

Skal prøve dem om jeg kommer over dem engang, men de eksisterer kanskje bare i Bergen?

Skrevet

Skal prøve dem om jeg kommer over dem engang, men de eksisterer kanskje bare i Bergen?

Ikke aner jeg om de har jødekaker i Bergen... Men i Stavanger har de vel på de fleste bakerier, og i noen dagligvarebutikker. Og kan ikke tro at Stavanger er den eneste byen som har dem, så du får bare lete rundt :)

Skrevet

Hvite kakkemenn heter denne oppskriften og kommer fra Trøndelag. Jeg dobler oppskriften.

100gr. meierismør

3 dl. sukker

2 dl. melk

1 ts. hornsalt

1 l. hv.mel

Ev. pynt: melisglasur og konditorfarge

Smelt smør og avkjøl med melken. Røres sammen m/sukker, halvparten av melet blandet med hornsalt. Tilsett resten. (evt. noe mindre) av melet til den er grei å kjevle. Dekk deigen med plast og sett i kjøleskapet til neste dag. Kjevle deigen ca. 1/2 cm. tykk og trykk ut figurene.

175 g. midt i ovnen i ca. 7 min.

Lykke til! (Om du vil prøve denne)

Nå har jeg akkurat smakt på de første kakene fra denne oppskriften. De smakte akkurat som de skulle :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...