Gå til innhold

Når katten tisser rundt om kring....Til katte-eksperter!

Anbefalte innlegg

Gjest Katteeier

Fikk en liten pusekatt for noen uker siden. Den første uken har hun vært så renslig og flink, men så hadde hun et "uhell" i en stol.

Etter dette ser det ut til at hun tror den stolen er den nye doen hennes!!! Hun går stadig oppi der, enda jeg har vasket og skrubbet, og begynner da å skrape med poten for å gjøre seg klar for doen...

jeg tar henne og løper bort til kattedoen...Det pleier gå bra!

Men hva kommer det av at hun ikke lenger løper til kattedoen nå da? Og de gangene hun gjør det (går bort til kattedoen) så mjauer og piper hun litt...?! Emda jeg gjør rent kjempefort og den er helt ok, den.

Kan det være at doen står for nærme maten? Det er ca to meter mellom bare....

Noen eksperter her?TAKK!

Fortsetter under...

lalala1365380457

pass på hvilket vaskemiddel du bruker når du vasker stolen, og generellt når du vasker hjemme og har ny katt. Ikke bruk salmiakk f.eks, for det minner kattene om kattetiss lukt, og du risikerer at de tisser der.

Hva med å sette kattedoen i nerheten av den stolen? Små katter klarer ofte ikke å holde seg så lenge (i hvertfall gjorde ikke vår det), så når den først hadde funnet en plastikkpose på kjøkkengulvet så tisset den der og på kattedoen i gangen, så vi satte en liten eske med kattesand på kjøkkenet også.

Gjest Karikruskakli.

Dette er en av grunnene til at jeg aldri skal ha katt, enda så dyrekjær jeg er.

De tisser i garasjen vår, på trappa vår, og ungenes uteklær lukter kattepiss, etter å ha lekt i snøen.

Fytti katta, sier jeg bare.

Gjest katteeier

Sett den unna maten, ville du likt å hatt doskåla ved matbordet? Bytt kattesand? Sett stolen på loftet en stund.

Lurt...

Doen må nok flyttes litt tror jeg - evt flytte maten. Og neitakk, jeg hadde ikke likt å hatt maten oppi doen, nei..*rekker tunge*

Stolen står for tiden opp ned, til kattens fortvilelse....

Jeg var i grunnen ute etter årsak til dette fenomenet, jeg. Litt kjipt bare....også lurer jeg så på hvorfor den lille sutrer og piper ved kattedoen sin. Sanden er fantastisk bra og doen likeså-. Alt er kjøpt i dyrebutikk (dyrt!)...men jeg skal følge rådene, jeg :)

Lurt...

Doen må nok flyttes litt tror jeg - evt flytte maten. Og neitakk, jeg hadde ikke likt å hatt maten oppi doen, nei..*rekker tunge*

Stolen står for tiden opp ned, til kattens fortvilelse....

Jeg var i grunnen ute etter årsak til dette fenomenet, jeg. Litt kjipt bare....også lurer jeg så på hvorfor den lille sutrer og piper ved kattedoen sin. Sanden er fantastisk bra og doen likeså-. Alt er kjøpt i dyrebutikk (dyrt!)...men jeg skal følge rådene, jeg :)

Sett deg ned og forklar dette til katta di du :)

Neida, husker ikke helt, lenge siden jeg har hatt katt men husker vi vente henne av med å tisse ved å gni snuten hennes i tisset hennes om hun hadde gjort fra seg andre steder enn i kattekassa (sammen med fy fy stemme)...og deretter bære henne over til sandkassa og prøve å forklare at der skal en tisse... husker jeg synes det virket veldig brutalt (stakkars katte) men såvidt jeg og husker så trengte vi ikke gjøre det veldig mange ganger før hun forstod hva vi ville/mente..

Aner ikke om denne "metoden" er anbefalt/vennlig/whatever, men iallefall det vi fikk råd om når det gjaldt tissing...

Annonse

Neida, husker ikke helt, lenge siden jeg har hatt katt men husker vi vente henne av med å tisse ved å gni snuten hennes i tisset hennes om hun hadde gjort fra seg andre steder enn i kattekassa (sammen med fy fy stemme)...og deretter bære henne over til sandkassa og prøve å forklare at der skal en tisse... husker jeg synes det virket veldig brutalt (stakkars katte) men såvidt jeg og husker så trengte vi ikke gjøre det veldig mange ganger før hun forstod hva vi ville/mente..

Aner ikke om denne "metoden" er anbefalt/vennlig/whatever, men iallefall det vi fikk råd om når det gjaldt tissing...

Metoden anbefales overhode ikke etter det jeg har hørt i alle de år.

Først og fremst ville jeg flyttet maten. Min katt er utrolig sær nå det gjelder kattedo, og får hun det ikke som hun vil så finner hun andre egnede plasser. Vi har et overbygd do med dør, og den bruker katten til urin. Så har vi et åpent kattedo (plasteske med veldig høye kanter) som hun bruker til avføring. Hun kan ikke gjøre dette andre plasser.

Kvaliteten på sanden er også spesielt for katten min. Den vil ikke ha kattesand fra dyrebutikk som klumper seg selv og dem vil ikke ha kattesand med lukt. Eneste som duger er billigvarianten fra rimi. Heter Euro-et-eller-anna.

Kattesanden skal heller ikke være plasert hvor som helst.Langt fra maten, og langt bort fra oss. Hun liker ikke at vi ser på (helt seriøst). Derfor er kattedoene plassert i en bortgjømt krå i gangen og endelig er alle fornøyde.

Tror ikke alle har så sær katt som min og det tok laang tid å finne ut hva katten akkurat ville. Eneste jeg kan anbefale er å prøve deg frem.

Det skal man absolutt ikke gjøre!

Viss du virkelig må straffe katten, så ha en vannflaske tilgjengelig å ta en liten dusj over katten i det den gjør noe galt, eller blåse litt luft i ansiktet.

Trykke et dyr ned i sin eien urin/avføring er ikke anbefalt og er fryktelig groteskt gjordt. Ville du likt å fått annsiktet ditt dradd ned i urinen din viss du hadde gjordt noe galt?

Det skal man absolutt ikke gjøre!

Viss du virkelig må straffe katten, så ha en vannflaske tilgjengelig å ta en liten dusj over katten i det den gjør noe galt, eller blåse litt luft i ansiktet.

Trykke et dyr ned i sin eien urin/avføring er ikke anbefalt og er fryktelig groteskt gjordt. Ville du likt å fått annsiktet ditt dradd ned i urinen din viss du hadde gjordt noe galt?

Tenkte meg det ja, dette er som sagt år og dag siden, noe sånt som for 15-17 år siden da jeg var lita jente så gjort er gjort og det funka iallefall :P

Tenkte meg det ja, dette er som sagt år og dag siden, noe sånt som for 15-17 år siden da jeg var lita jente så gjort er gjort og det funka iallefall :P

oki.. Det var bra :)

Moren min gjorde det på katten min da jeg var lita. Satt å gråt med kattungen på fanget etter hver gang. Har derfor litt bismak for sånn straff.

Tror heldigvis ikke det er så mange oppegående mennesker som sgjør slikt..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...