Klette Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Hei Per Jeg har en datter som er enebarn og fyller 6 år i Januar, jeg er også eneforsørger. Hun er for øyeblikket i barnehagen og starter skolen til høsten 2005. Min datter har store problemer med å få sove om kvelden. Hun har fast leggetid kl 8 og det er ingen problemer med å få henne i seng, men hun kan gjerne ligge våken til både 11 og 12 om kvelden, hun bruker å si at mamma jeg får ikke til å sove. Vi står opp kl halv 8 om morgenen og jeg mener dette er alt for lite søvn for en 6 åring. Hun prater i ett sett til og med i søvne. Når hun sover er hun meget urolig og kan våkne opp et par ganger om natten i angst? Jeg vet ikke om det er ting hun drømmer ettersom i mine øyne har hun ikke noe å være engstelig for. Hun har det trygt og godt hjemme. Hun er glad i å se på TV men sitter ikke rolig, hun har også problemer med å konsentrere seg om en oppgave eller et gjøremål hvis det skulle være noe annet som foregår i huset på samme tid. Hun har dårlig finmotorikk og når hun fargelegger klarer hun ikke for eksempel å fargelegge kun innenfor en sirkel men det går gjerne ut over hele arket. Jeg har forstått at barn med ADHD er aggresive og dette stemmer jo ikke med min datter, hun er blid og glad hele tiden. Hun er lydhørt og gjør alltid det hun blir bedt om. Hun er også tålmodig hvis det er noe hun ønsker å gjøre eller ønsker seg og jeg sier at dette kan ikke skje før om to eller tre dager så slår hun seg til ro med det og maser ikke mer. Hun har også en fantastik hukommelse når det gjelder situasjoner og detaljer, hun husker navn steder og hendelser fra hun var i 3 års alderen. Hun har også god mat lyst. Hun leker godt med de andre barna i barnehagen men gjerne med de som er litt yngre enn henne. Vi har dyr hjemmer 2 katter og et marsvin som hun behandler med omsorg og kjærlighet, hun viser også empati hvis jeg skulle være syk med forkjølelse eller hodepine. Jeg leste en undersøkelse i USA der man mente at man kunne hurtig finne ut om barn hadde ADHD ved å se hvordan pannelappen var utviklet. De sa at barn eller voksne med ADHD ville ha en pannelapp som var underutviklet, dette ville variere etter graden av ADHD personen hadde. Ville ikke dette være en hurtigere måte og stille en diagnose på istedenfor å utsette sitt barn for en masse undersøkelser av tre eller fire forskjellige bedrevitere? Skulle hun bli diagnosert med ADHD hvordan skal jeg forholde meg til medisinering? som jeg i utgangspunktet er motstander av, unngår selv alle medisiner så langt det er mulig. Takknemlig for svar Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166966-adhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en som vil det beste for hele familien Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Dette spørsmålet burde du sende til forumet som heter bokstavbarna. et barn som har ADHD behøver ikke å være agressiv eller hyperaktiv. Uten hyperaktivitet settes ofte diagnosen ADD. oppmerksomhets og konsentrasjonssvikt er vel det som kjennetegner ADD diagnose. Med tanke på lite søvn og urolig søvn ville jeg nok ha kontaktet lege eller helsesøster for eventuelt å henvise videre. det at hun leker med yngre barn (helst skjønte jeg) kan være fordi hun er mer umoden enn jevnaldre barn. dette følger også ofte med ulike utviklingsforstyrrelser (som ADHD, tourettes syndrom og aspergers syndrom for eksempel. dersom du er bekymret bør du diskutere med en fagperson. Husk dersom hun virkelig skulle ha en eller annen diagnose så er det viktig at det settes inn tiltak i skolen så tidlig som mulig. slike tiltak er på mange steder vanskelig å få gjennomslag for uten diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166966-adhd/#findComment-1089798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.