Gjest Dame55 Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Hva synes dere? Gjorde istand ukeskrinet med piller for en slektning igår. 9 forskjellige piller om morgenen, 3 om ettermiddagen. Det jeg reagerte på var: 1 Zoloft morgen, 1 Yanor morgen og en kveld, 1 Sobril morgen og 1 kveld. Kan dette være riktig? Damen er 83 år. Foruten disse, piller for: stoffskiftet, astma, angina, sykdom i spiserøret, høyt blodtrykk og høyt kolestreol + et par til jeg ikke husker. Listen jeg fant fram pillene fra var skrevet av fastlegen i 2001. Kan dette være bra? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166986-mange-piller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Det går vel ikke an å mene så mye om dette uten å vite hva personen sliter med - eller hva som har vært bakgrunnen for medisineringen? (Det er vel egentlig meningsløst å "telle piller", du må i det minste vite hvilken styrke de ulike har for å kunne diskutere det med noen) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166986-mange-piller/#findComment-1089600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dame55 Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Rettelse i forige innlegg: Ikke yanor, men xanor skal det være 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166986-mange-piller/#findComment-1089657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dame55 Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 frosken skrev (På 6.12.2004 den 15.03): Det går vel ikke an å mene så mye om dette uten å vite hva personen sliter med - eller hva som har vært bakgrunnen for medisineringen? (Det er vel egentlig meningsløst å "telle piller", du må i det minste vite hvilken styrke de ulike har for å kunne diskutere det med noen) Det er sant, men som jeg skrev var jeg mest opptatt av blandingen av både Zoloft, Sobril og Xanor. Bakgrunnen har jeg vel skrevet. Høyt blodtrykk, høyt kolestreol, sykdom i spiserøret, stoffskiftet, astma, angina, angst og depresjon. Hva som er normale doser for de forskjellige vet jeg ikke, det er jo selvsagt også individuelt. Tenker også på at henne med det dårlige synet absolutt skal legge i skrinet sitt selv. Når man blir eldre og sliter med både det ene og det andre er det vel normalt å må ta mange forskjellige piller sikkert. Skulle jo tro legen vet hva han gjør, men lista var fra 2001 så mye kan jo ha forandret seg med helsa hennes også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166986-mange-piller/#findComment-1089659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Dame55 skrev (På 6.12.2004 den 16.23): Det er sant, men som jeg skrev var jeg mest opptatt av blandingen av både Zoloft, Sobril og Xanor. Bakgrunnen har jeg vel skrevet. Høyt blodtrykk, høyt kolestreol, sykdom i spiserøret, stoffskiftet, astma, angina, angst og depresjon. Hva som er normale doser for de forskjellige vet jeg ikke, det er jo selvsagt også individuelt. Tenker også på at henne med det dårlige synet absolutt skal legge i skrinet sitt selv. Når man blir eldre og sliter med både det ene og det andre er det vel normalt å må ta mange forskjellige piller sikkert. Skulle jo tro legen vet hva han gjør, men lista var fra 2001 så mye kan jo ha forandret seg med helsa hennes også. Kanskje en ide å få hjemmesykepleien til å legge i dosetten hennes dersom synet er dårlig. Hun kan enten selv kontakte hjemmetjenestene for å få hjelp til dette, eller pårørende kan gjøre det. Skjønner godt at du vil sjekke ut hvorvidt kombinasjonen av medikamenter er fornuftig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166986-mange-piller/#findComment-1089678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dame55 Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 frosken skrev (På 6.12.2004 den 17.00): Kanskje en ide å få hjemmesykepleien til å legge i dosetten hennes dersom synet er dårlig. Hun kan enten selv kontakte hjemmetjenestene for å få hjelp til dette, eller pårørende kan gjøre det. Skjønner godt at du vil sjekke ut hvorvidt kombinasjonen av medikamenter er fornuftig. Hun sier hjemmehjelpen kan gjøre det, men at hun ikke vil. Trodde det er hjemmesykepleien som gjør sånt jeg, kanskje hun blander. Jeg får prøve å få til så hun får hjelp til dette for ikke bra å rote med alle disse pillene. Takk for svar frosken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166986-mange-piller/#findComment-1089724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Har hun vært hos lege siden listen ble satt opp i 2001? Hvis ikke er det kanskje på tide med en kontroll. Uansett går det jo an å ta en telfon til legen for å høre om medisinlisten er oopdatert. Kanskje går det an å redusere antallet piller? En type hun tar to av, kan kanskje slåes sammen til en (da med dobbel styrke, selvfølgelig). Med alle de pillene kan det bli mye å holde styr på, også for yngre mennesker. Personlig tror jeg det ville være en god idé å få hjelp av hjemmesykepleien, men du kan jo ikke akkurat tvinge henne. Når det gjelder beroligende medisiner/sovemedisiner til eldre er det en del leger som er mer "slepphendte" enn de er i forhold til yngre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166986-mange-piller/#findComment-1089799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Dame55 skrev (På 6.12.2004 den 17.31): Hun sier hjemmehjelpen kan gjøre det, men at hun ikke vil. Trodde det er hjemmesykepleien som gjør sånt jeg, kanskje hun blander. Jeg får prøve å få til så hun får hjelp til dette for ikke bra å rote med alle disse pillene. Takk for svar frosken. En løsning kan kanskje være at en hjemmesykepleier (ikke hjemmehjelpen!)kontrollerer dosetten etter at hun selv har lagt i medisinene. Å nekte henne helt å styre medisinene selv kan virke nedbrytende på selvfølelsen; det gir mestringsfølelse å gjøre ting selv. Kanskje en av de pårørende kunne delta på et møte med henne og en representant fra hjemmetjenesten hvor den pårørende kan uttrykke sin bekymring. Ved å gjøre det på denne måten blir hun ikke "umyndiggjort" - noe det kan høre ut som om hun ikke ønsker. I vår kommune har de egne saksbehandlere som foretar vurderingsbesøk i hjemmet, og hvor man åpent drøfter hva man ideelt sett kunne trenge hjelp til og hva kommunen har mulighet til å tilby. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166986-mange-piller/#findComment-1089814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Jeg kan bare svare for psykiatrien i dette. Zoloft er mot depresjon og evt angst. Depresjoner øker med alderen, og sannsynligvis behandles for få av de eldre med moderne antidepressiva. Xanor og Sobril er begge benzodiazepiner. Det er intet godt rasjonale for å bruke 2 ulike benzo fremfor å øke dosen av det ene og fjerne det andre. Det høres fornuftig ut å be hjemmesykepleien legge opp medisiner i ukedosett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166986-mange-piller/#findComment-1089823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dame55 Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Orio skrev (På 6.12.2004 den 18.23): Har hun vært hos lege siden listen ble satt opp i 2001? Hvis ikke er det kanskje på tide med en kontroll. Uansett går det jo an å ta en telfon til legen for å høre om medisinlisten er oopdatert. Kanskje går det an å redusere antallet piller? En type hun tar to av, kan kanskje slåes sammen til en (da med dobbel styrke, selvfølgelig). Med alle de pillene kan det bli mye å holde styr på, også for yngre mennesker. Personlig tror jeg det ville være en god idé å få hjelp av hjemmesykepleien, men du kan jo ikke akkurat tvinge henne. Når det gjelder beroligende medisiner/sovemedisiner til eldre er det en del leger som er mer "slepphendte" enn de er i forhold til yngre. Ja, vært hos legen flere ganger, en utlending hun synes det er vanskelig å forstå hva sier. Hun har spurt flere ganger om alle disse pillene og legen svarer at det er bare å fortsette. Søsteren hennes følger henne til legen. Kan hjemmesykepleien komme hjem kun for å ordne pillene, noen som vet det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166986-mange-piller/#findComment-1089877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dame55 Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 frosken skrev (På 6.12.2004 den 18.32): En løsning kan kanskje være at en hjemmesykepleier (ikke hjemmehjelpen!)kontrollerer dosetten etter at hun selv har lagt i medisinene. Å nekte henne helt å styre medisinene selv kan virke nedbrytende på selvfølelsen; det gir mestringsfølelse å gjøre ting selv. Kanskje en av de pårørende kunne delta på et møte med henne og en representant fra hjemmetjenesten hvor den pårørende kan uttrykke sin bekymring. Ved å gjøre det på denne måten blir hun ikke "umyndiggjort" - noe det kan høre ut som om hun ikke ønsker. I vår kommune har de egne saksbehandlere som foretar vurderingsbesøk i hjemmet, og hvor man åpent drøfter hva man ideelt sett kunne trenge hjelp til og hva kommunen har mulighet til å tilby. Har hatt besøk angående det rullerende oppholdet på bo og servicesenteret som hun har fått innvilget. Det er trygt og godt de ukene hun er der, desto verre når hun kommer hjem. Har ikke hørt hun har noe oppfølging da. Sikkert ikke greit å flytte fram og tilbake slik heller, merker hun blir urolig av dette. Tusen takk for dine innspill, frosken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166986-mange-piller/#findComment-1089886 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dame55 Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 6.12.2004 den 18.38): Jeg kan bare svare for psykiatrien i dette. Zoloft er mot depresjon og evt angst. Depresjoner øker med alderen, og sannsynligvis behandles for få av de eldre med moderne antidepressiva. Xanor og Sobril er begge benzodiazepiner. Det er intet godt rasjonale for å bruke 2 ulike benzo fremfor å øke dosen av det ene og fjerne det andre. Det høres fornuftig ut å be hjemmesykepleien legge opp medisiner i ukedosett. Tusen takk for svar NHD. Det var det jeg tenkte på med hensyn til to typer benzo istedet for å øke dosen på den ene som du nevner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166986-mange-piller/#findComment-1089887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Dame55 skrev (På 6.12.2004 den 19.17): Har hatt besøk angående det rullerende oppholdet på bo og servicesenteret som hun har fått innvilget. Det er trygt og godt de ukene hun er der, desto verre når hun kommer hjem. Har ikke hørt hun har noe oppfølging da. Sikkert ikke greit å flytte fram og tilbake slik heller, merker hun blir urolig av dette. Tusen takk for dine innspill, frosken. Jeg tror at innspill fra de pårørende til hjemmetjenestene kan være avgjørende for hvilken oppfølgning folk får. Det blir ulogisk at hun skal klare alt selv når hun er hjemme, samtidig som hun anses av å være i behov for hyggige døgnopphold. Vi har god erfaring med å gi tilbakespill til kommunen vedr. bekymringer over ting som ikke fungerer. Det er sannsynligvis store forskjeller fra sted til sted, men det er i allefall verd et forsøk. Kanskje må dere bruke en del tid på å diskutere disse temaene med din tante på forhånd, da man ikke kan overstyre henne så lenge hun er relativt kompetent til å ta vare på seg selv. Fortell om den bekymring dere rundt henne har, og forsøk å få tillatelse fra henne til å be om ting på hennes vegne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166986-mange-piller/#findComment-1090163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dame55 Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 frosken skrev (På 6.12.2004 den 23.17): Jeg tror at innspill fra de pårørende til hjemmetjenestene kan være avgjørende for hvilken oppfølgning folk får. Det blir ulogisk at hun skal klare alt selv når hun er hjemme, samtidig som hun anses av å være i behov for hyggige døgnopphold. Vi har god erfaring med å gi tilbakespill til kommunen vedr. bekymringer over ting som ikke fungerer. Det er sannsynligvis store forskjeller fra sted til sted, men det er i allefall verd et forsøk. Kanskje må dere bruke en del tid på å diskutere disse temaene med din tante på forhånd, da man ikke kan overstyre henne så lenge hun er relativt kompetent til å ta vare på seg selv. Fortell om den bekymring dere rundt henne har, og forsøk å få tillatelse fra henne til å be om ting på hennes vegne. Nå skal vi ringe dagsenteret der hun er. Snakke med lederen der, hun ser jo tante 4 dager i uke. Skal prøve om hun kan få kontakt med hjemmetjenesten så de kan komme og ordne pillene. Hvis hun roter med å ta disse pillene kan hun jo bli rotete i hodet av det. Har inntrykk av at ei pille er ei pille for henne, ikke så nøye med hva hun tar til de forskjellige tider og dette går jo ikke. Søndag snakket hun bare om mannen og datteren sin som døde for 12 år siden, at de snakket til henne, men da hun skulle svare dem var de borte sa hun. Jeg snakket med henne imorges og da var hun klar og fin igjen. Mener å ha erfaring fra min bestemor levde at hun også rotet slik, at legen sa det kom av pillene blant annet. Sant det, hun er jo syk nok til å få tre ukers døgnopphold og skal deretter helt klare seg hjemme i seks uker, hj.hjelp for å handle er da eneste hjelp, pluss en telefon pr. dag fra et eller annen kontor. Hun ser kjempedårlig og er så ustø, veldig deprimert og full av angst. Ingen matlyst hjemme heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166986-mange-piller/#findComment-1090434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Dame55 skrev (På 7.12.2004 den 11.46): Nå skal vi ringe dagsenteret der hun er. Snakke med lederen der, hun ser jo tante 4 dager i uke. Skal prøve om hun kan få kontakt med hjemmetjenesten så de kan komme og ordne pillene. Hvis hun roter med å ta disse pillene kan hun jo bli rotete i hodet av det. Har inntrykk av at ei pille er ei pille for henne, ikke så nøye med hva hun tar til de forskjellige tider og dette går jo ikke. Søndag snakket hun bare om mannen og datteren sin som døde for 12 år siden, at de snakket til henne, men da hun skulle svare dem var de borte sa hun. Jeg snakket med henne imorges og da var hun klar og fin igjen. Mener å ha erfaring fra min bestemor levde at hun også rotet slik, at legen sa det kom av pillene blant annet. Sant det, hun er jo syk nok til å få tre ukers døgnopphold og skal deretter helt klare seg hjemme i seks uker, hj.hjelp for å handle er da eneste hjelp, pluss en telefon pr. dag fra et eller annen kontor. Hun ser kjempedårlig og er så ustø, veldig deprimert og full av angst. Ingen matlyst hjemme heller. Jeg synes det er godt å høre at dere bryr dere! Dersom hun har en sløv lege, så kan hun godt være overmedisinert (i tillegg til at hun selv evt. roter), og det kan medføre både forvirring, sløvhet og andre kognitive vansker. Min erfaring er at hjemmetjenestene er hjelpsomme - men at de ofte må gjøres uttrykkelig oppmerksom på behovet for hjelp (de vet å lukke øynene når de har mye å gjøre...) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166986-mange-piller/#findComment-1090484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.