Gå til innhold

kristen formålsparagraf, har vi det da?

Anbefalte innlegg

Gjest Det mener nå jeg.

I barnehagen vår lærer ungene bare om nisser nå før jul. De synger de julesangene som handler om nissen og enebærbusker, og så lager de nisser.

Selv savner jeg at de lærer et par av de kristne julesangene også. Og nissene har lite med julen å gjøre slik VI feirer det hos oss.

Men hvis jeg forsiktig spør om dette, får jeg høre at de ikke vil påvirke/forkynne for barna.

Men så lenge vi faktisk HAR en kristen formålsparagraf da??

Hvis den blir endret, håper jeg de også nedlegger veto mot å påvirke barna med hedenske skikker som nisser. For min del kan de heller lage stjerner og hjerter, men ellers la all religion (og hedensk tro) være.

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

17

• Scholar

14

• favn

5

• SoriaMoria

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest overbeskytte

"Men hvis jeg forsiktig spør om dette, får jeg høre at de ikke vil påvirke/forkynne for barna."

Det er bra at de ikke vil påvirke barna. Påvirkningen bør i tilfelle komme hjemmefra.

påvirker ikke akkurat ved at man synger julesanger og sånt. herregud for et land vi lever i. jeg er ikke kristen men ungene mine får da synge julesanger om annet enn nissen for det.

Gjest Det mener nå jeg.

"Men hvis jeg forsiktig spør om dette, får jeg høre at de ikke vil påvirke/forkynne for barna."

Det er bra at de ikke vil påvirke barna. Påvirkningen bør i tilfelle komme hjemmefra.

Det er jo det jeg mener!

De PÅVIRKER barna i en bestemt retning, nemlig når det gjelder nissetradisjonene. Dette har jeg som forelder hmye imot. Jeg ville heller ha enten en kristen påvirkning i julen (altså om Jesusbarnet) eller ingen påvirkning.

Det er jo det jeg mener!

De PÅVIRKER barna i en bestemt retning, nemlig når det gjelder nissetradisjonene. Dette har jeg som forelder hmye imot. Jeg ville heller ha enten en kristen påvirkning i julen (altså om Jesusbarnet) eller ingen påvirkning.

Det kommer kanskje som en overraskelse for deg, men det er få voksne mennesker som faktisk tror på nissen!

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Det mener nå jeg

Det kommer kanskje som en overraskelse for deg, men det er få voksne mennesker som faktisk tror på nissen!

Med vennlig hilsen

Det er ikke det som er poenget. Hvis foreldrene syns det strir imot deres religion å blande alle disse nissene inn i julefeiringen, burde ikke barnehagene slutte med det da?

Gjest M.Angelica

Det er ikke det som er poenget. Hvis foreldrene syns det strir imot deres religion å blande alle disse nissene inn i julefeiringen, burde ikke barnehagene slutte med det da?

Hvis kun foreldrene til et barn mener det, så kan man ikke avskaffe nisse på avdeling/barnehage pga det.

Det er tross alt en stor barnegruppe å ta hensyn til. Man kan ikke oppfylle alle foreldrens ønsker.

Gjest baremei

Med vennlig hilsen

Hallooo? Måtte bare blande meg inn...

Negativ påvirkning dreier seg visst kun om tro ifølge deg. Andre legger kanskje litt mer i dette. F.eks kan noen mene at Barbie-dokker påvirker småjenter i negativ retning(mht kropp/selvbilde), at voldelige dataspill påvirker barn negativt, at reklame kan påvirke vårt verdensbilde etc. Skjønner??

Negativ påvirkning dreier seg visst kun om tro ifølge deg. Andre legger kanskje litt mer i dette. F.eks kan noen mene at Barbie-dokker påvirker småjenter i negativ retning(mht kropp/selvbilde), at voldelige dataspill påvirker barn negativt, at reklame kan påvirke vårt verdensbilde etc. Skjønner??

Nå sporer du av, her.

Dette dreier seg jo om religiøs påvirkning. Det er noe helt annet enn det du nevner.

Annonse

Hei,

Du blander hummer, kanari og kaniner!

Det er "Det mener nå jeg." som fremstiller nisser som om de representerer en religion.

Med vennlig hilsen

Hva hvis foreldrene mener at det "strider mot deres religion" at svarte og hvite barn leker sammen? Skal vi ta hensyn til det? (Og nei, det er ikke tull - jeg har bodd i Sør Afrika.)

Staten bør selvsagt ikke forfekte noen religion, men nisser er faktisk ikke en religion.

Med vennlig hilsen

Gjest baremei

Skal vi legge ned veto mot å undervise i Darwin/ utviklingslæren i grunnskolen også da, siden skolen jo tross alt har kristen formålsparagraf den også?

Bere en opplysning: De fleste kristne jeg kjenner, og meg inkl. aksepterer da utviklingslæren. Det går an å tro på at livet på jorden har utviklet seg, samtidig som man tror at noen har satt i gang(og styrt) det hele! Bibelen inneholder mange bilder, og skapelsesberetningen er,slik jeg ser det, et slikt.

Skal vi legge ned veto mot å undervise i Darwin/ utviklingslæren i grunnskolen også da, siden skolen jo tross alt har kristen formålsparagraf den også?

Hei,

Godt poeng, selv om det ryktes at Paven nå skal ha annerkjent prinsippet bak evolusjonsteorien (men sannsynligvis kun for dyr).

Med vennlig hilsen

Bere en opplysning: De fleste kristne jeg kjenner, og meg inkl. aksepterer da utviklingslæren. Det går an å tro på at livet på jorden har utviklet seg, samtidig som man tror at noen har satt i gang(og styrt) det hele! Bibelen inneholder mange bilder, og skapelsesberetningen er,slik jeg ser det, et slikt.

Utviklingslæren (at vi har felles forfedre med apene) strider mot den jødiske/kristne/muslimske idéen om Adam og Eva som de første menneskene på jorden.

Det er heller intet som tilsier at noe som helst innen evolusjon er "styrt".

Med vennlig hilsen

En annen opplysning: De færreste tror juleniussen er ekte selv om man pynter med bilder av han til jul :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...