Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.Fikk diagnosen virus på ballansenerva i september, og var hjemme i tre dager. Jeg kjente en spesiell killing i hodet når det ble beveget sidelengs, klarte ikke ta meg til nesen når øynene var lukket og var svimmel. I september ble det også tatt prøver av sukkerinnhold og jerninnhold, og de var eksemplariske. Svimmelheta varte ca 7-8 uker med vekslende intensitet. I ettertid har jeg beholdt noen av de symptonene jeg hadde da:SERIØS svimling når jeg snyter meg (det har jeg hatt siden i juli når jeg tenker etter), og en spesiell kitting/kiling i hodet (høyre side, foran og bak øynene). Har vært hos lege i dag, og han sendte utvidede blodprøver på stoffskifte fordi de var normale i september, men i nedre sjiktet av normalen. I den senere tid har denne killingen i hodet begynt å bli riktig slitsom, og i dag fikk jeg høre om noe som het: krystaller på ballansenerva, som visstnok kunne kureres ved en tur til kiropraktor. Hva er det, er det noe som kan passe til mine symptoner? Hvis ja, hvor henvender jeg meg da? Er det noe alle kiropraktorer kan behandle?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167155-krystaller-p%C3%A5-ballansenerva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Utrykket "virus på balansenerven" kommer fra at noen kan få plager med svimmelhet etter en infeksjon, for eksempel influensa eller forkjølelse. Vi tror at virusinfeksjonen kan føre til forstyrrelser i væsketrykket i balanseorganet som sitter i det indre øret. Det finnes en annen vanlig årsak til svimmelhet som på folkemunne kalles "øresten" eller "krystallsyken", og som skyldes at noen små krystaller i balanseorganet er kommet ut av stilling. Denne tilstanden kan behandles ved at man snur hodet fra ryggleie til siden etter et bestemt mønster. Hele prosedyren tar 10-15 minutter og utføres av blant annet kiropraktorer og øre-nese-halsleger. Vanskeligheten er ofte å skille mellom hvem som har "virus på balansenerven" og hvem som har "krystallsyken".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...