Gå til innhold

Jeg blir slått på jobben

Anbefalte innlegg

Gjest anonym for anledningen
Skrevet

Jobber som lærer, og nå er jeg rimelig lei av å bli slått og sparket på jobben og det virker som ledelsen synes ikke det er noe å gjøre med. Det dreier seg om et sykt barn, med en meget spesiell diagnose. Foreldre til andre barn truer med advokat hvis ikke barna får fred på skolen, de blir slått og sparket også. Jeg får bare høre 'åh du er så flink, vi er så heldige som har deg her' osv. I går toppet det seg, da jeg måtte få tak i mobiltlf. etter å ha bøyd unna stol som føk rundt hodet på meg. Ringte ned og ba om øyeblikkelig hjelp. Ledelsen (to damer) kom løpende med en mann og så på hvordan vi ble sparket gang på gang, mens den mannlige kollegaen holdt armene til det stakkars barnet. De gikk siden ned, og da jeg kom omsider ned etter å ha roet barnet ned og hatt han i to timer alene uten at noen sjekket noen ting, fikk jeg høre at i dag skulle det komme en veileder. Det var ikke så viktig at jeg var der, det viktigste var at ledelsen fikk veiledning hva de skulle si til foreldre. Jeg satte foten ned i dag tidlig og krevde å være med. En fra ledelsen spurte i møtet om eleven kunne være farlig. Nei da var svaret fra rådgiver, ikke farligere enn andre barn. Hun har aldri sett vedkommende, og har mye mindre utdannelse enn jeg, men erfaring fra akkurat denne diagnosen.

Jeg har satt foten ned og sagt at dette finner jeg meg ikke i lenger. Nå finner de en annen, ellers får de snakke med min advokat.

Jeg er fly forbanna her i kveld, for ikke å snakek om mediaomtalen i det siste. Jeg har fått skikkelig bank tre ganger, og det er tydeligvis bare en del av jobben som vi skal ta med et smil. Da blir alle så glade som i de fine bøkene vi leser.

Gjest du må ikke tåle
Skrevet

Stakkar deg da, som har så håpløs ledelse som ikke skjønner at ingen fortjener å bli slått på jobb, selv ikke (slett ikke?) de som arbeider med barn.

Et barn vokser til og blir sterkere, skal dette barnet bare fortsette å få lov til å slå?

Jeg har selv barn som nok kan miste besinnelsen og kanskje slå (ADHD) Jeg ville blitt rasende hvis jeg fikk vite at skolen stilltiende aksepterer dette. Å slå er aldri akseptabelt og å bli slått skal man bare ikke akseptere. Sett grenser og ikke la deg lure med smiger om hvor heldige de er som har deg. Typisk metode for å folk til å yte enda mer.

For din skyld, for klassens skyld og for barnets skyld kan ikke dette fortsette, ikke en dag til!

Skrevet

Sørg for å dokumenter alle hendelsene. (Skriv opp!)

Det kan bli viktig for deg senere.

Har du fagforening? Eventuelt kontakt arbeidsmiljøtilsynet om ingen tar deg på alvor.

Gjest saksett
Skrevet

Dette skal du selvfølgelig ikke godta, du risikerer å ødelegge helsa di og bli helt utbrennt.

Og det er jo synd på ungen også, som åpenbart har ADHD og bør medisineres for å fungere normalt.

Det er slitsomt å både bo sammen med og jobbe med et hyperaktivt barn.

Hyperaktive unger slår ofte. Og de vokser fort og blir større og slår enda hardere(og blir umulige å holde fast eller verne seg mot). Det hele blir en ond sirkel som ingen ende tar om noen ikke gjør noe.

Kansje du burde sykemelde deg en liten stund til ledelsen får rydda opp i dette styret?

Eventuelt be barnevernet om hjelp, om andre er motvillige?

skorpionfisken
Skrevet

Det skjer vel ikke noe med mindre du eller en av elevene blir alvorlig skadet. Og det kan faktisk skje. Man kan vel ikke godta at alle skal være integrert i normale klasser om de ikke kan fungere uten å være en fare for andre?

Min tante var miljøarbeider for en elev med spesielle behov. Han var så voldsom at han klarte å brekke ryggen hennes. Hun ble 100% ufør og fungerer bare "normalt" 2-3 timer hver dag. Ellers er hun sengeliggende.

Skrevet

Dette viser nok en gang at det var feil å legge ned spesialskolene.

Både elever og lærere har rett til et skolemiljø uten slike barn!

Skrevet

Ugh, at ledelsen ikke tar deg på alvor er jo nesten verst da! Min mann jobbet et par år som personlig assisent for en slik unge...han er nå nesten glad for at han ikke er det fortsatt (jobber på samme skole frtsatt da, som vikar)...gutten har sine gode stunder men når det er som verst...han ødela nesten hånda til min mann engang...og det var fordi han gikk mellom han og en annen elev, ellers hadde eleven vært den som ble truffet...ble skremt over at en så ung gutt kunne være så voldsom!!

Kontakt fagforening, jeg ville nesten sagt nekt å gå på jobb/krev at ledelsen er tilstede/stedsfortreder for deg slik at de kan oppleve på egen hånd hvordan det er...men jeg vet ikke hvor realistisk det er.....:( Hva med foreldrene til denne gutten? ugh håper det på en eller annen måte vil ordne seg for alle parter :(

Skrevet

Ok fikk ikke med meg den biten om at du allerede har satt foten ned/kontaktet advokat...det er jo kjempebra...håper de forstår alvoret i dette nå...lykke til!! Vet sånt sliter psykisk på en ...er jo nesten terrorisme i miniformat til tider :(

Skrevet

Dette skal du selvfølgelig ikke godta, du risikerer å ødelegge helsa di og bli helt utbrennt.

Og det er jo synd på ungen også, som åpenbart har ADHD og bør medisineres for å fungere normalt.

Hyperaktive unger slår ofte. Og de vokser fort og blir større og slår enda hardere(og blir umulige å holde fast eller verne seg mot). Det hele blir en ond sirkel som ingen ende tar om noen ikke gjør noe.

Kansje du burde sykemelde deg en liten stund til ledelsen får rydda opp i dette styret?

Han har mye alvorligere diagnose enn ADHD. Ellers har jeg hatt møte med ledelsen og verneombudet i dag, og er tatt ut av denne jobben

Skrevet

Stakkar deg da, som har så håpløs ledelse som ikke skjønner at ingen fortjener å bli slått på jobb, selv ikke (slett ikke?) de som arbeider med barn.

Et barn vokser til og blir sterkere, skal dette barnet bare fortsette å få lov til å slå?

Jeg har selv barn som nok kan miste besinnelsen og kanskje slå (ADHD) Jeg ville blitt rasende hvis jeg fikk vite at skolen stilltiende aksepterer dette. Å slå er aldri akseptabelt og å bli slått skal man bare ikke akseptere. Sett grenser og ikke la deg lure med smiger om hvor heldige de er som har deg. Typisk metode for å folk til å yte enda mer.

For din skyld, for klassens skyld og for barnets skyld kan ikke dette fortsette, ikke en dag til!

Jeg har satt foten ned, og tok med meg verneombudet på et møte i dag. Jeg skal ikke være sammen med det barnet mer, ikke en dag til. Så må ledelsen ordne resten.

Skrevet

Kjære vene, kor er verneombudet dykkar, da? Er det INGEN som klarer å ta ein lærar på alvor no i våre dagar?

I alle fall: Vernombud/tillitsvald. Gå også til fagforbundet ditt. Dei bør kunne støtte deg. Det er da heilt uakseptabelt at du skal vere nøydd til å engasjere advokat (sjølv) for dette.

Flott at du ikkje lar deg tråkke på av leiinga lenger. Stå på!

Gjest mot bedre viten
Skrevet

Er ikke enig med deg i at hyperaktive barn slår ofte og synes det er synd at du stigmatiserer disse barna på denne måten.

.

Skrevet

Er ikke enig med deg i at hyperaktive barn slår ofte og synes det er synd at du stigmatiserer disse barna på denne måten.

.

Det er ingen enkel 'merkelappeforklaring' på barn som slår. I mitt tilfelle dreier det seg om barn med meget alvorlige forstyrrelser. Jeg vil ikke si diagnosen siden jeg ikke vil sette i gang diskusjon om den i denne sammenhengen. AD/HD, tourette og mange flere diagnoser gir nedsatt konsentrasjon som gjør at barn med slike forstyrrelser har mindre muligheter til å konsentrere seg om roe seg ned. Derfor er det ikke uvanlig at de blir aggressive, men det er ingen selvfølgelig følge av de diagnosene.

Gjest mot bedre viten
Skrevet

Det er ingen enkel 'merkelappeforklaring' på barn som slår. I mitt tilfelle dreier det seg om barn med meget alvorlige forstyrrelser. Jeg vil ikke si diagnosen siden jeg ikke vil sette i gang diskusjon om den i denne sammenhengen. AD/HD, tourette og mange flere diagnoser gir nedsatt konsentrasjon som gjør at barn med slike forstyrrelser har mindre muligheter til å konsentrere seg om roe seg ned. Derfor er det ikke uvanlig at de blir aggressive, men det er ingen selvfølgelig følge av de diagnosene.

Det var ikke svar til ditt innlegg, det var svar til saksett som skriver at hyperaktive barn slår ofte.

Skrevet

Det var ikke svar til ditt innlegg, det var svar til saksett som skriver at hyperaktive barn slår ofte.

Jeg forstår det, men jeg jobber med slike barn. Og har stor faglig kompetanse på det området her. Derfor svarte jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...