Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, i min og min samboers familie har vi et medfødt åpent hull øverst på øret ved festet til hodet. hullet er ca 1 mm i diameter og det kommer puss ut av det i større eller mindre grad. Noen har vært svært plaget pga lukt andre har bare tørr hvit masse som kommer ut. Kan ikke se at dette er svært vanlig. Lurer på hva dette kan være? Hvor ofte dukker det opp. Vi er ikke i familie da det hos meg kommer fra nord Norge og han er fra vestlandet. Min tante skal vere en av de første som ble operert for dette for over 50 år siden. En kusine sier hennes var ca 4-5 cm lang med nerver da hun ble operert. Svigermor sier at hennes ble forsøkt tettet igjen noe som førte til store plager før en lege fjernet de.Vi venter barn og er spent på om denne litt sære saken vil dukke opp på dette barnet også. Vil vite mest mulig før man møter leger som vil forske og fjerne det. Håper du kan hjelpe meg. Har spurt fastleger, men de ser bare rart på det og sier at det stammer fra fiskene! Tusen takk.Gro

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167320-%C3%A5pne-kjertler-ved-%C3%B8ret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

uten å sett dette tror jeg ikke dette stammer fra fiskene. Disse kalles brankial fistler og skal stamme fra gjellebuene, derav sammenheng med fisk. Disse er ikke vanlige rundt ørene, heller på halsen.

Forandringer rundt øret slik du beskriver har vel egentlig ikke noe spesielt navn, men kalles malformasjoner. Vi kaller disse som omgir øret for øre-fistler eller cyster. De kan bli litt betente av og til. De er helt ufarlige, og kan skjæres vekk om de er til kosmetisk sjenanse.

Jeg har aldri hørt at slikt kan være arvelig, så sjansen for at minsten får dette er liten. Vanlig er det ikke.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...