Gå til innhold

Colli femoris fractur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan hjelpe meg med å finne ut av hvordan man flytter en pasient (feks fra seng til rtg-bord) med Colli Femoris Fractur (lårhalsbrudd).??

Fortsetter under...

Skrevet

Uoperert fcf?

Det heter forresten fractura colli femoris, om en skal være skikkelig pirkete? Om dette er jobben din, så har kollegaer sikkert gjort det hundrevis av ganger før? Lårhalsbrudd er jo ikke så sjelden.

Skrevet

Uoperert fcf?

Det heter forresten fractura colli femoris, om en skal være skikkelig pirkete? Om dette er jobben din, så har kollegaer sikkert gjort det hundrevis av ganger før? Lårhalsbrudd er jo ikke så sjelden.

Er du en legesekretær du også?

Skrevet

Det har jeg gjort maaange ganger... Pasienten har fortsatt et friskt bein, og det skal brukes.

Bruk prekestol, la pasienten få komme seg opp og stå i den, og hjelp til med å støtte opp så balansen ikke forsvinner.

Røntgenbordet kan heises opp til riktig høyde, og da er det bare å sette seg rolig ned, og støtte seg med hendene.

Beina løftes samlet og forsiktig opp på bordet. Om du skal være med noen på røntgen, får du all den hjelpa som trengs av radiografene.

Av bordet igjen er det bare å stille til rullestolen ved siden av den vonde sida (mener det er enkelst), ta av armstøtta på sida, be vedkommende ta tak i det andre armlenet med tilsvarende arm, og heise seg sakte og forsiktig over.

Voílá.

:o)

Skrevet

Er du en legesekretær du også?

Nei, ikke det. Men noe annet innen helse.

Skrevet

Åh, sorry. Fra seng, faktisk... det så jeg ikke.

Uansett, vedkommende må sette seg opp mens det skadde beinet støttes (så belastningen blir minimal), bruke det andre beinet og komme seg over med litt egenhjelp, om det er mulig.

Ellers må man være to-tre-fire personer, lure et laken e.l. under pasienten, sette senga og rtg.bordet parallelt og løfte pasienten over på denne måten.

Sterke og høye mannfolk passer bra til den jobben.

På jobben min sier vi forresten colli fractura femuris - med u.

Annonse

Skrevet

Åh, sorry. Fra seng, faktisk... det så jeg ikke.

Uansett, vedkommende må sette seg opp mens det skadde beinet støttes (så belastningen blir minimal), bruke det andre beinet og komme seg over med litt egenhjelp, om det er mulig.

Ellers må man være to-tre-fire personer, lure et laken e.l. under pasienten, sette senga og rtg.bordet parallelt og løfte pasienten over på denne måten.

Sterke og høye mannfolk passer bra til den jobben.

På jobben min sier vi forresten colli fractura femuris - med u.

Da hadde latinprofessoren vi hadde fått fnatt og det som verre var. Men en skjønner jo hva det går i uansett. Fikk bare lyst til å være litt pirkete.

c",)

Skrevet

Da hadde latinprofessoren vi hadde fått fnatt og det som verre var. Men en skjønner jo hva det går i uansett. Fikk bare lyst til å være litt pirkete.

c",)

:oD

Jeg har ikke hatt noe latin, enn så lenge :) Det blir vel en gang det og...

Skrevet

c",)

Kanskje du kan hjelpe meg med det andre ordet,som jeg har vridd hjernen for å huske i et par dager nå?

Når bruddet går skrått nedover, og ikke skal ha belastning på flere uker...

Pertakul.....et eller annet

fractura femoris...

Skrevet

Kanskje du kan hjelpe meg med det andre ordet,som jeg har vridd hjernen for å huske i et par dager nå?

fractura femoris...

Å, om det går over eller under collum chirurgicum eller ikke? Er det det du mener?

Har glemt mye om lårhalsbrudd, dessverre.

*tenke tenke*

Skrevet

fractura femoris...

Sub- og pertrochantær?

Ikke collum chirurgicum, men trochanter.

Skrevet

Sub- og pertrochantær?

Ikke collum chirurgicum, men trochanter.

Ja!! Takk og takk, pertrochantær var det. at det går an å lete så veldig etter et lite ord...

Skrevet

Ja!! Takk og takk, pertrochantær var det. at det går an å lete så veldig etter et lite ord...

Jeg vet, en blir helt tussete om en ikke kommer på det til slutt.

Bare hyggelig å kunne hjelpe.

c",)

Annonse

Skrevet

Uoperert fcf?

oi så hyggelig vi er...

er en oppgave på skolen hvis du lurer, og i oppgave teksten står det Colli Femoris Fractur.. sier ikke at det du sier er feil, men er tydeligvis ikke feil det jeg skriver heller..

Skrevet

oi så hyggelig vi er...

er en oppgave på skolen hvis du lurer, og i oppgave teksten står det Colli Femoris Fractur.. sier ikke at det du sier er feil, men er tydeligvis ikke feil det jeg skriver heller..

Var ikke sur jeg, lurte på i hvilken sammenheng du trengte hjelpen. Du har fått svar fra Line, så da klarer du deg vel med det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...