Gå til innhold

Er syltetøy sunt eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest gladisyltetøy
Skrevet

Jeg har alltid hørt at syltetøy er så usunt pga alt sukkeret som er i syltetøyet.

Men hva med antioksidanter, vitaminer osv.? Det er jo laget av bær?

Skrevet

Nå er ikke jeg ekspert på ernæring, men vitaminene brytes ned når kroppen skal bryte ned sukkeret. Derfor ender man kanskje opp med veldig lite vitaminer, og alle ulempene med sukkeret?

Skrevet

Lag syltetøyet selv så slipper du så mye sukker, mye bedre blir det også. Det er jo knapt spiselig det meste av kjøpesyltetøyet.

Skrevet

Hvis du kjøper syltetøyet på Rimi er det selvfølgelig ikke sunt.

Sannsynligvis inneholder denne møkka knapt nok bær.

Men hvis du lager det selv, uten sukker og ufine tilsetningsstoffer, er det sunt.

Gjest kommer an på
Skrevet

Det kommer selvsagt an på sukkerinnholdet.

Er halvparten sukker, hjelper det fint lite at noe av det andre er sunt.

Skrevet

Hvis du kjøper syltetøyet på Rimi er det selvfølgelig ikke sunt.

Sannsynligvis inneholder denne møkka knapt nok bær.

Men hvis du lager det selv, uten sukker og ufine tilsetningsstoffer, er det sunt.

Kan du gi meg oppskriften på et søtt og godt syltetøy uten sukker?

Skrevet

Kan du gi meg oppskriften på et søtt og godt syltetøy uten sukker?

Nei, jeg er ikke så glad i å misbruke nydelige bær og kalle mølja for syltetøy. :)

Skrevet

Bare spis det du, så lenge du ikke hiver i deg flere glass til dagen.

Hele sunt/usunt hysteriet er usunt.

Spis hva du vil, bare ikke spis

flere tonn!

Skrevet

Jeg så på et svensk program hvor det var en ernæringsekspert som sa at fruktose ikke var sunt for kroppen. Det som ikke var naturlig i frukt og bær da.

....so? - sunnere enn SUKKER er det nok likevel....

Skrevet

....so? - sunnere enn SUKKER er det nok likevel....

Spiller egentlig ikke så stor rolle, liker nemlig ikke syltetøy :o), men ifølge denne damen var fruktose mindre sunt enn sukker. Var visst noe kjemiske greier som skjedde.

Skrevet

Spiller egentlig ikke så stor rolle, liker nemlig ikke syltetøy :o), men ifølge denne damen var fruktose mindre sunt enn sukker. Var visst noe kjemiske greier som skjedde.

Leste en debatt med en brøddame som sa det samme, men hun har doktorgraden i brød - så hun har såklart noe å forsvare...hehe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...