Gå til innhold

Når regnes man som ufrivillig barnløs?

Anbefalte innlegg

Det sies at man skal prøve i et år før man blir utredet.

Men hva legger man i et år? Er det feks 12 sykluser med samleie i eggløsningstidspunktet?

Grunnen til at jeg spør er fordi vi ikke har brukt prevensjon på 4 år. (Er nå 31 år.) Vi har aldri hatt fokus på eggløsning før ca de siste 6-7 mnd, bare hatt ubeskyttede samleier. Min samboer jobbet skift de 2 første prev.løse årene, så da hendte det at det kunne gå 3-4 uker uten samleie. De 2 siste årene har det blitt jevnlige samleier, men som sagt aldri fokus på eggl før det siste halve året. (Mao hatt et veldig avslappet forhold til dette med barn, skjer det så skjer det...)

Og da lurer jeg på er det tilfeldig at jeg ikke har blitt gravid på disse årene? Nå som barneønsket er høyt har jeg jo begynt å gjøre meg mine tanker rundt dette. Har mange venninner/bekjente som har blitt gravid etter 1-2 mnd. (Kan også nevne at jeg har hatt veldig lange og ustabile sykluser hele livet. Nå har de begynt å stabilisere seg på 30-33 dager. Kanskje dette gjør saken bedre? Har også til tider sterke menssmerter)

Når tok dere kontakt med lege? Hvor lenge hadde dere prøvd? Jeg skal til vanlig gu på nyåret, men hos en helt ny lege. Skal iallefall nevne dette.

Dette ble litt langt og kanskje litt rotete.. Takk for at dere leste igjennom! Håper noen vil svare.

Klem

Fortsetter under...

Hei Bippo,

siden dere har hatt ubeskyttet samleie i fire år så ville jeg ha nevnt barneønsket for gynekologen. Det er ikke sikkert det er så mye som skal til, mange trenger bare litt starthjelp med pergotime for å få ordentlig eggløsning før testen slår positivt ut. Andre igjen trenger mer hjelp, slik som oss hvor jeg har tette eggledere. En utredning kan ta tid, og nå som du er 31 år og har 4 år med ubeskyttet sex bak dere er det ingen grunn til å vente med å ta kontakt med legen. Tiden flyr nemlig raskt nok i dette gamet, dessverre.

Lykke til videre, håper dere snart lykkes :)

Gjest gammel traver her

Hei

Hvis du har lange og ustabile sykluser, kan det tyde på at du har kluss med hormonene dine. Det kan være tegn på PCO (polycystisk ovariesyndrom).

Sterke menssmerter kan være et tegn på endometriose.

Når du sier at du har "prøvd" i 4 år uten å bli gravid - ja så vil jeg nå si at du er ufrivillig barnløs. Utredningen/behandling KAN ta tid, så kom deg til legen snart. Nå kan det jo hende at det faktisk ikke er deg det er noe galt med, mennene står for ca 1/3 årsakene til ufrivillig barnløshet.

Håper det ordner seg for deg og at du ikke er UFB i fremtiden.

Hilsen

Hei Bippo,

siden dere har hatt ubeskyttet samleie i fire år så ville jeg ha nevnt barneønsket for gynekologen. Det er ikke sikkert det er så mye som skal til, mange trenger bare litt starthjelp med pergotime for å få ordentlig eggløsning før testen slår positivt ut. Andre igjen trenger mer hjelp, slik som oss hvor jeg har tette eggledere. En utredning kan ta tid, og nå som du er 31 år og har 4 år med ubeskyttet sex bak dere er det ingen grunn til å vente med å ta kontakt med legen. Tiden flyr nemlig raskt nok i dette gamet, dessverre.

Lykke til videre, håper dere snart lykkes :)

Tusen takk for hyggelig svar. Vi har stusset litt over at ingen ting har skjedd, nå når vi tenker tilbake.

Jeg skal ta opp dette med legen når jeg skal dit. Har gått hos en annen i flere år som ikke har tatt lange sykluser på alvor. (Jeg har jo ikke visst hvor "alvorlig" det faktisk er, før jeg begynte å lese om det på internett)

Lykke til videre til dere! Jeg skal fortsette å følge med her i forumet.

Hei

Hvis du har lange og ustabile sykluser, kan det tyde på at du har kluss med hormonene dine. Det kan være tegn på PCO (polycystisk ovariesyndrom).

Sterke menssmerter kan være et tegn på endometriose.

Når du sier at du har "prøvd" i 4 år uten å bli gravid - ja så vil jeg nå si at du er ufrivillig barnløs. Utredningen/behandling KAN ta tid, så kom deg til legen snart. Nå kan det jo hende at det faktisk ikke er deg det er noe galt med, mennene står for ca 1/3 årsakene til ufrivillig barnløshet.

Håper det ordner seg for deg og at du ikke er UFB i fremtiden.

Hilsen

Tusen takk for ditt svar. Ja, jeg må vel innse at jeg tilhører her på dette forumet, iallefall inntil videre.

God helg!

Tusen takk for hyggelig svar. Vi har stusset litt over at ingen ting har skjedd, nå når vi tenker tilbake.

Jeg skal ta opp dette med legen når jeg skal dit. Har gått hos en annen i flere år som ikke har tatt lange sykluser på alvor. (Jeg har jo ikke visst hvor "alvorlig" det faktisk er, før jeg begynte å lese om det på internett)

Lykke til videre til dere! Jeg skal fortsette å følge med her i forumet.

Heisann. Ville bare si at jeg har prøvd like lenge som deg. Ved en tilfeldighet nevnte jeg det til legen min,og hun sendte en henvisning til spesialist med en gang. Det er jeg glad for,tiden er nemlig dyrebar om man skulle finne ut at noe ikke er som det skal. Jeg var "problemet" i vårt tilfelle,og nå har vi vært i Danmark for prøverør..vet ikke resultatet enda. Det er lange ventelister i Norge så vi valgte å dra dit. Håper de finner ut årsaken raskt-det er faktisk en lettelse å bli utredet å få svar,selv om det er noe galt, for da vet man sikkert hva man har i vente og slipper å telle dager og ha all den uspontane sexen :) Lykke til!!!

Annonse

Heisann. Ville bare si at jeg har prøvd like lenge som deg. Ved en tilfeldighet nevnte jeg det til legen min,og hun sendte en henvisning til spesialist med en gang. Det er jeg glad for,tiden er nemlig dyrebar om man skulle finne ut at noe ikke er som det skal. Jeg var "problemet" i vårt tilfelle,og nå har vi vært i Danmark for prøverør..vet ikke resultatet enda. Det er lange ventelister i Norge så vi valgte å dra dit. Håper de finner ut årsaken raskt-det er faktisk en lettelse å bli utredet å få svar,selv om det er noe galt, for da vet man sikkert hva man har i vente og slipper å telle dager og ha all den uspontane sexen :) Lykke til!!!

Tusen takk for svaret! Jeg har ikke tenkt så mye over det, men når jeg ser hvor lett andre blir gravide bare ved å slurve med prevensjon begynner det å gå opp for meg at ting ikke er som det skal.

Har bestilt time på Omnia, så jeg regner med at de kan sine saker der.

Håper du får positivt resultat! Krysser fingre og tær!!!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...