Gjest Majalla Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 er man automatisk norsk statsborger da? eller får man det statsborgerskapet som man blir født i? Barn av minoriteter som blir født i Norge er tydeligvis norske statsborgere. Kan tantebarnet mitt bli russisk statsborger bare fordi foreldrene hennes jobber der? NOen som kan loven? 0 Siter
Gjest betasuppe Skrevet 10. desember 2004 Skrevet 10. desember 2004 Sikkert ulike regler ettersom hvilke land det er snakk om. Mitt barn er født i Tyskland og ble automatisk norsk statsborger siden jeg er norsk Pappa'n er engelsk og hun har dermed også engelsk statsborgerskap. Tysk statsborgerskap har hun ikke og får det heller ikke. Men det går da minst like bra uten:) 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 11. desember 2004 Skrevet 11. desember 2004 Det er forskjellige regler fra land til land. Barn av minoriteter i Norge får norsk statsborgerskap fordi at foreldrene er som oftest norske statsborgere. Ellers har barn født i Norge automatisk krav på norsk statsborgerskap når de blir voksne. Min datter som er født i Norge med to foreldre med islandsk statsborgerskap fikk våres statsborgerskap, men hun fikk andre rettigheter senere i livet til å søke norsk statsborgerskap enn søsteren som er født på Island. Nå har vi alle sammen bodd her så lenge at vi kan bytte når som helst om vi skulle ønske det. Barn født i USA hvor foreldrene har norsk statsborgerskap får dobbelt statsborgerskap og to pass med en gang. Jeg tror kanskje at det kan gjelde noen nasjonaliteter her i Norge. Nordiske statsborgere og nå i senere tid EU statsborgere har omtrent de samme rettigheter som norske så de trenger det ikke. Norsk statsborgerskap, eller nordiske, er verdifulle siden de gir en beskyttelse og rettigheter som ikke finnes mange andre steder. Det er tusener på tusener av ulovlige immigranter i USA som prøver alt for å få amerikansk statsborgerskap med alle de rettighetene. Mexikanske damer drar over grensen til å føde barn, for da får barna amerikansk statsborgerskap og fri skolegang mm. Den gangen jeg studerte i USA var mange andre ikke-amerikanere overrasket over at jeg hadde flyttet fra Island til Norge og siden dratt til USA og beholdt mitt islandske statsborgerskap og ønsket ikke engang å bli amerikansk statsborger. Jeg måtte forklare for afrikanske venner f.eks. at vi har såpass trygg tilværelse i Norden at det er ikke attraktivt for oss. Tilbake til spørsmålet ditt, du må spørre om reglene i landet det gjelder. Ingen skal stå uten statsborgerskap. 0 Siter
Gjest ikkebeggedeler Skrevet 11. desember 2004 Skrevet 11. desember 2004 En jeg kjenner med to norske foreldre ble født i Frankrike. Han hadde norsk statsborgerskap, men kunne velge å beholde norsk eller skifte til fransk statsborgerskap da han ble 18. 0 Siter
Gjest ulikt fra land til land Skrevet 11. desember 2004 Skrevet 11. desember 2004 Du får stort sett samme statsborgerskap som foreldrene dine (de mineoritetene du snakker om, er antageligvis blitt norske statsborgere?). I en del land (feks USA) kan du velge om barnet skal få amerikansk statsborgerskap, uavhengig av foreldrenes tilhørighet, så lenge fødselen skjedde på amerikansk jord. 0 Siter
Elbereth Skrevet 12. desember 2004 Skrevet 12. desember 2004 Jeg har norske foreldre, og er født i USA. Har alltid hatt blått pass, jeg, men kan når som helst gå og få et rødt, norsk pass. Tror jeg ville brukt det røde om jeg skulle dra til Midt-Østen i alle fall 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.