Gå til innhold

hva er en rotfylling?


Gjest tannita

Anbefalte innlegg

Gjest tannita

Kjære tannlege, kan du forklare meg hva en rotfylling er, og detaljert beskrive hva tannlegen gjør? Jeg har fått beskjed om at jeg må rotfylle (har utsatt det i 5 mnd nå, var til tannlegen for 5 mnd siden, og han rensket ut noe, og fylte noe igjen som skulle være midlertidig), og gruer meg veldig for dette. Brukes det f.eks bor? Vet jo at jeg får lokalbedøvelse, men ubehaget vet jeg blir stort likevel. Hvor lang tid tar en behandling (er livredd også fordi jeg fikk beskjed om at mye tid måtte avsettes til dette...). Berolige meg, er du snill, ellers er jeg redd jeg avslyser tannlegetimen for n'te gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei tannita.

Jeg håper dette svaret rekker deg før du avbestiller timen.

Tenner må rotfylles dersom nerven i tannen er skadet av tannråte (stort hull) eller en ytre skade (brukket tann).

Tannen bedøves og nerven, eller det som er igjen av den fjernes.

Etter at tannen er renset og desinfisert legges et innlegg i tannen før den blir ferdig rotfyllt.

Ikke vent eller utsett dette lenger, det bare kompliserer resten av behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...