Gjest JMR1980 Skrevet 12. desember 2004 Skrevet 12. desember 2004 Jeg har kjøpt dette kameraet og tok bilder igår fra julebordet vårt. Jeg har en 128 MB minnebrikke på det også. Skal det da ikke være mulig å ha mer enn 90 bilder på det? Ser på egenskapene til bildene at de ble på nesten 1,20MB hver.Er det ikke litt for mye eller er det normal størrelse? Har også fått med meg at jeg på kameraet kan velge om jeg vil super quality eller vanlig og kan også endre størrelsen. Hva er dette og hva er mest optimalt? Videre har jeg merket at på alle bildene har personene røde øyer, hva kommer det av? Og hva an jeg gjøre for å få det bort i fremtiden? Jeg bruker for det meste "AUTO". Blir takknemlig for svar. Takk 0 Siter
poke Skrevet 12. desember 2004 Skrevet 12. desember 2004 Jeg har også problemer med røde øyne, spesielt på barn. Må gå inn på hvert enkelt bilde og redigere og det er ganske tidkrevende. En fotgraf jeg kjenner sier at det er pga at at barneøyne er så blanke. Men han hadde ingen råd og gi meg. Kankje øynene til de på julebordet i går var blanke. Men av helt andre grunner.....) 0 Siter
snooker Skrevet 12. desember 2004 Skrevet 12. desember 2004 Jeg kjenner ikke dette kameraet veldig godt, annet enn at det har fått god kritikk på www.akam.no. Etter det kan huske, så er dette ett 6 megapixel kamera. Da vil bildefilene bli store, og det at du har fått 90 bilder på ett 128 Mb minnekort høres faktisk veldig mye ut. Det tyder på at du har kameraet innstillt på lavere oppløsning på bildene. En megabyte størrelse pr. megapixel oppløsning er sannsynlig. Selv har jeg ett 7 mp kamera, og har ett 512 Mb minnekort for å få nok plass. Jeg beregner maks 100 bilder på dette kortet. Du må nok kjøpe flere og/eller større minnekort etterhvert. Røde øyne er ett problem som er nærmest uløselig på små kompaktkameraer, enten det nå er digital eller film. Det kommer av att blitsen står veldig nær objektivet, slik at lyset fra blitsen reflekteres nesten rett tilbake til objektivet. Det gjelder også det lyset som går rett inn i øyet, og dermed får man med den røde netthinnen inne i øyet på bildet. Løsningen på store kameraer (speilrefleks) er at blitsen plasseres lenger bort fra objektivet, slik at vinkelen på det reflekterte lyset blir mer skrå. Små kompaktkameraer har ofte en funksjon der blitsen sender ut flere "blink" før bildet tas for å få pupillen til å trekke seg sammen. Kanskje ditt kamera har en slik funksjon (se i instruksjonsboken)? Men den eneste måten å bli kvitt det er ofte å redigere bildene i ett bildebehandlingsprogram. 0 Siter
poke Skrevet 12. desember 2004 Skrevet 12. desember 2004 Jeg kjenner ikke dette kameraet veldig godt, annet enn at det har fått god kritikk på www.akam.no. Etter det kan huske, så er dette ett 6 megapixel kamera. Da vil bildefilene bli store, og det at du har fått 90 bilder på ett 128 Mb minnekort høres faktisk veldig mye ut. Det tyder på at du har kameraet innstillt på lavere oppløsning på bildene. En megabyte størrelse pr. megapixel oppløsning er sannsynlig. Selv har jeg ett 7 mp kamera, og har ett 512 Mb minnekort for å få nok plass. Jeg beregner maks 100 bilder på dette kortet. Du må nok kjøpe flere og/eller større minnekort etterhvert. Røde øyne er ett problem som er nærmest uløselig på små kompaktkameraer, enten det nå er digital eller film. Det kommer av att blitsen står veldig nær objektivet, slik at lyset fra blitsen reflekteres nesten rett tilbake til objektivet. Det gjelder også det lyset som går rett inn i øyet, og dermed får man med den røde netthinnen inne i øyet på bildet. Løsningen på store kameraer (speilrefleks) er at blitsen plasseres lenger bort fra objektivet, slik at vinkelen på det reflekterte lyset blir mer skrå. Små kompaktkameraer har ofte en funksjon der blitsen sender ut flere "blink" før bildet tas for å få pupillen til å trekke seg sammen. Kanskje ditt kamera har en slik funksjon (se i instruksjonsboken)? Men den eneste måten å bli kvitt det er ofte å redigere bildene i ett bildebehandlingsprogram. Som sagt så har jeg også det problemet. Mener du at det kansje hjelper at man holder kameraet litt på skrå? Ikke rett forann liksom? Det er ihvertfall verd å forsøke. Det er ganske tidkrevende og redigere ett og ett bilde etterpå før fremkalling. 0 Siter
snooker Skrevet 12. desember 2004 Skrevet 12. desember 2004 Som sagt så har jeg også det problemet. Mener du at det kansje hjelper at man holder kameraet litt på skrå? Ikke rett forann liksom? Det er ihvertfall verd å forsøke. Det er ganske tidkrevende og redigere ett og ett bilde etterpå før fremkalling. Nei, det hjelper ikke å holde kameraet på skrå (det kan du ikke, for da får du ikke med det du skal på bildet!). Det eneste som hjelper er større avstand mellom blitsen og objektivet, og det får du ikke til på ett kompaktkamera (dvs. det er noen få som kan bruke ekstern blits, men da må du kjøpe en ekstra blits). Merk at det er bare ved bruk av blits at du får røde øyne. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.