Gå til innhold

hjelp, hva skal jeg BLI?!

Anbefalte innlegg

Gjest snart student
Skrevet

Hva er DU?

Hadde du problemer med å finne ut hva du skulle bli?

Hvordan gikk du frem?

Eller var alt rent tilfeldig??

Er du fornøyd med dine valg, hva ville du evt. gjort annerledes?

Skrevet

Angrer på at jeg som ikke fulgte hjertet mitt mer og gjorde akkurat det jeg hadde lyst til, istedenfor å tenke på hva som var sikkert med jobb ol. Dersom du ikke er sikker, kan folkehøyskole være et alternativ, så får du litt mer tid til å tenke og finne deg sjæl..?!

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle bli barnevernsped.el sosionom. Men etter samtale med helsesøster så forsto jeg at jeg kom ikke til å takle alle barneskjebnene... jeg ville studere noe jeg likte, så nå har jeg studert engelsk og norsk. Da blir jeg faglærer, men kan senere utvide det til å evt.bli forsker.

Skrevet

Jeg støtter Elis31 - folkehøgskole tror jeg er sunt. Jeg flyttet hjemmefra og gikk rett på studier etter vgs, og anbefaler det ikke (men det er jo selvsagt individuelt hvordan folk takler slikt).

3 grunnfag senere og en del erfaringer klokere vet jeg fortsatt ikke helt hva jeg skal bli- jobber som barnehageassistent og elsker det:-) Men det blir vel noe av meg etterhvert også.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Kjøp en genser til henne du. Det er alltid velkommen. Du ser jo utifra hva hun går kledd i, hvilken stil hun liker!

Eller en veske. Vesker får en kvinne/jente aldri nok av!

Skrevet

Å, jeg anbefaler deg varmt å reise utenlands et år, f.eks. som au pair.

Skrevet

Hei!

Tenk først og fremst på interesse når du velger utdanning.Det er mitt råd. Og skulle du velge feil, er det ingen krise-du kan bytte fag/studium.Det viktigste er å finne noe man virkelig trives med og brenner for-om det så tar litt tid. Man skal jo sannsynligvis holde ut i yrket i ca. 40 år etterpå...(går an å etterutdanne seg så klart,men det kan være vanskelig).

Jeg valgte selv "feil" utdanning første gang. Fullførte den likevel(er ingen "quitter":). Nå er jeg i gang med nr. 2-som kjennes heeelt rett!Tjohoo!(Kanskje ikke akkurat for øyeblikket bare, da jeg har eksamen i morgen...) Men den første utdanningen er slett ikke bortkastet likevel. Jeg sanket mye nyttig kunnskap og vokste masse underveis.

Lykke til med valgene dine! (ps: samtale med en studieveileder er kanskje ikke så dumt?)

Mvh,

Skrevet

"Hva er DU?"

Jeg blir siviløkonomom. (studerer økonomi nå)

"Hadde du problemer med å finne ut hva du skulle bli?"

Tja, det stod mellom økonomi og medisin faktisk. Det var et ganske vanskelig valg.

"Hvordan gikk du frem?"

Jeg måtte rett og slett bare ta et valg, så jeg valgte økonomi.

"Er du fornøyd med dine valg, hva ville du evt. gjort annerledes?"

Jeg er fornøyd, men tror medisin kunne vært moro også.

Skrevet

Jeg har studert kunsthistorie, kjemi, og går nå på geofag og naturressurser. Trives godt på det siste, men har vært en del prøving og feiling, og studielånet bygger seg opp.

fuji1365380447
Skrevet

Hva er DU?

Jeg er utdannet samfunnsviter fra universitetet. En slik utdannelsen gir jo ikke noe konkret yrke. Jeg jobber i næringslivet med helt andre problemstillinger enn det jeg utdannet meg til.

Jeg studerte ting som interesserte meg. Avgjørelsen om mitt første fag ble tatt litt tilfeldig, men etterhvert ble det klarere for meg hva som interesserte meg.

Hvordan gikk du frem?

Jeg bare begynte på en utdannelse og et fag, og så bygde jeg det ut derfra.

Det var ikke helt tilfeldig, for jeg gikk i en retning som interesserte meg, men jeg hadde heller ikke klar en total masterplan...

Jeg er fornøyd, men nå i ettertid ser jeg at jeg kunne ha valgt mange andre muligheter og likevel vært fornøyd.

Skrevet

Hva er DU?

Student :) Jobber med MA i medievitenskap..

Hadde en fastspikket plan da jeg gikk ut fra vgs, men etter et år så fant jeg ut at det ikke var noe for meg allikevel (mattematikk + informatikk - skulle bli siv.ing). Tok litteraturvit. grunnfag mens jeg tenkte meg om litt, deretter medievitenskap grunnfag, så historie grunnfag (mest pga jeg fikk barn i løpet av media gr.fag. og ville ta et "enkelt" fag før jeg fortsatte seriøst med media når jeg kunne fokusere 100% igjen på faget)... tok BA i media og tar nå altså MA.

Hvordan gikk du frem?

Hm se ovenfor..

Var jo litt tilfeldig da, ville egentlig ta realfag og bli siv.ing...var god på realfag og trives godt med matte på vgs..men samtidig var jeg nok en allrounder, liker sammfunnsfag og litteratur etc. Matte på univ var helt annerledes enn jeg hadde tenkt meg, voldsom omstilling fra vgs, gjorde det ikke så bra første året (mildt sagt) så bare ga opp og valgte å følge de andre interessene mine.

Er fornøyd nå, men tenker ofte jeg ga opp mattematikken for lett....på vgs så surfet jeg på matten, jevnt over femmere og enkelt gang seks, men mye er jo takket være god lærer som visste å følge opp elevene (iallefall meg føler jeg)... på univ var og er alt lagt opp til hver enkelt, og burde ha lagt på meg en strengere linje fra start...da eksamen nærmet seg var det jo såklart for sent. Savner matte litt nå, skulle ønske jeg fortsatte og jobbet mer skikkelig, det pleide jo å være så gøy :) Dessuten er det jo kult å kunne matte da hehe...menmen, shit happens...trives bra da, bare vet ikke hva jeg egentlig blir da siden medievit. ikke egentlig er så veldig yrkesrettet. Aner ikke hva slags jobb jeg havner i, blir vel butikkansatt ellerno etter studieslutt om jeg ikke har kjempeflaks og får fortsette å forske i mediespm (fat chance da) =)

Skrevet

Hva er DU?

Student :) Jobber med MA i medievitenskap..

Hadde en fastspikket plan da jeg gikk ut fra vgs, men etter et år så fant jeg ut at det ikke var noe for meg allikevel (mattematikk + informatikk - skulle bli siv.ing). Tok litteraturvit. grunnfag mens jeg tenkte meg om litt, deretter medievitenskap grunnfag, så historie grunnfag (mest pga jeg fikk barn i løpet av media gr.fag. og ville ta et "enkelt" fag før jeg fortsatte seriøst med media når jeg kunne fokusere 100% igjen på faget)... tok BA i media og tar nå altså MA.

Hvordan gikk du frem?

Hm se ovenfor..

Var jo litt tilfeldig da, ville egentlig ta realfag og bli siv.ing...var god på realfag og trives godt med matte på vgs..men samtidig var jeg nok en allrounder, liker sammfunnsfag og litteratur etc. Matte på univ var helt annerledes enn jeg hadde tenkt meg, voldsom omstilling fra vgs, gjorde det ikke så bra første året (mildt sagt) så bare ga opp og valgte å følge de andre interessene mine.

Er fornøyd nå, men tenker ofte jeg ga opp mattematikken for lett....på vgs så surfet jeg på matten, jevnt over femmere og enkelt gang seks, men mye er jo takket være god lærer som visste å følge opp elevene (iallefall meg føler jeg)... på univ var og er alt lagt opp til hver enkelt, og burde ha lagt på meg en strengere linje fra start...da eksamen nærmet seg var det jo såklart for sent. Savner matte litt nå, skulle ønske jeg fortsatte og jobbet mer skikkelig, det pleide jo å være så gøy :) Dessuten er det jo kult å kunne matte da hehe...menmen, shit happens...trives bra da, bare vet ikke hva jeg egentlig blir da siden medievit. ikke egentlig er så veldig yrkesrettet. Aner ikke hva slags jobb jeg havner i, blir vel butikkansatt ellerno etter studieslutt om jeg ikke har kjempeflaks og får fortsette å forske i mediespm (fat chance da) =)

blergh, samfunnsfag =)

Skrevet

Jeg hadde store problemer med å velge. Endte med at jeg søkte på en forolinje i England, medisin og grafisk design.

Bestemte meg en uke før fristen var ute å gå på medisin, og er storfornøyd. Har tidligere gått sykepleie. Har nå gått 3 år medsin, men har et pauseår for jeg holer på å gjøre ferdig en hovedoppgave som jeg ikke ble ferdig med før jeg begynte på medisin. Skal fortsette neste år.

Valget var da så og si tilfeldig, men føler at jeg har havnet på rett hylle nå.

Gjest ergoterapi student
Skrevet

Hva er DU?

-Jeg er student.

-JA. Jeg prøvde og feilet MANGE ganger før jeg fant ut hva jeg ønsket å studere. Har prøvd meg innen mange forskjellige felt, men nå har jeg altså landet på helsefag.

Hvordan gikk du frem?

Begynte på en utdannelse rett etter at jeg var ferdig på vgs. Gikk på den utdannelsen en stund. Så prøvde jeg en ny retning, men den var ikke riktig for meg så da ble det 1 års pause. Da neste høst kom prøvde jeg meg på en annen utdannelse. Nå har jeg endelig funnet ut hva jeg ønsker å studere :-)

-Ingenting var tilfeldig. Jeg prøvde forskjellige utdanninger ut i fra hvilke intresser jeg har. Men jeg fant fort ut at de hobbyene jeg har ønsket jeg ikke å gjøre om til jobben min. Jeg vil heller ha mine hobbyer som jeg kan glede meg over når studier/jobb blir for slitsomt.

-Joda utifra forutsetningene så er jeg fornøyd med mine valg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...