Gå til innhold

Råd mot brente kjeler?

Anbefalte innlegg

Gjest uff og atter uff
Skrevet

Grøt med melk har brent seg fast i bunnen av kjelen, for mange dager siden. Jeg får det ikke løs. Noen gode råd? Har mest lyst å hive hele greia...

Dette er ikke første gang det skjer meg...vanligvis koker jeg grøten i teflonkjele, det er mye greiere å vaske, men denne gangen skulle jeg koke så mye at jeg måtte bruke en stor kjele.

Skrevet

Klorin i bånn av kjele og la den stå til det har løsnet.

Skrevet

Du kan forsøke å sette den i bløt med maskinoppvaskmiddel. Og skure den med stålull. Eller kjøpe ovnsrens.

Skrevet

Klorin i bånn av kjele og la den stå til det har løsnet.

Løsner det av klorin? Sterkt klorinvann da eller?

Skrevet

Løsner det av klorin? Sterkt klorinvann da eller?

rein klorin

Skrevet

Dette skjedde meg, og jeg kasta hele dritten i søpla!

Fin, stor kjele, men når han ikke vil bli rein får han ha det så godt!

Skrevet

rein klorin

Åh, det skal jeg prøve neste gang :-)

Skrevet

rein klorin

Jeg pleier (etter at kjelen har stått i vann over natta) å skyfle den brente "sålen" av med en vanlig stekespade holdt motsatt vei. (Neida, ikke bruke håndtaket, bare snu den flate "kniven". Pleier alltid å gå bra.

Men klorin har jeg aldri prøvd. Er jo enklere. Skal prøve neste gang.

Skrevet

Jeg bruker la den stå i bløt natten over med litt vann og oppvaskmiddel for maskin.

Så bruker jeg slikkepott eller noe annet for å skrape, og til slutt en sånn ståldott (gryteskrubb i stål). Det har virket ¨håpløst mange ganger, men jeg har ennå til gode å ikke komme til mål.

Å kaste kommer ikke på tale, ikke hvis kjelen ellers er god.

Skrevet

Jeg bruker la den stå i bløt natten over med litt vann og oppvaskmiddel for maskin.

Så bruker jeg slikkepott eller noe annet for å skrape, og til slutt en sånn ståldott (gryteskrubb i stål). Det har virket ¨håpløst mange ganger, men jeg har ennå til gode å ikke komme til mål.

Dette funker! Jeg vasker opp for hånd men har oppvaskmaskinpulver for slike ting.

Skrevet

Bløtsetting med oppvaskpulver fungerer her også!

Gjest papirtiger
Skrevet

Bakepulver tar alt. Også genial til å vaske vannkokere med.

Skrevet

Ovnsrens. Har også hørt at plumbo funker, men det har jeg aldri forsøkt :o). NB - ikke prøv noen av disse på aluminiumskjeler.

Gjest ikke uff og atter uff lenger
Skrevet

Jeg sprøytet ovnsrens i bunnen og satte kjelen på verandaen i en time (pga lukten). Så skrapte jeg av mesteparten med en stekespade, og resten med stålull. Gikk greit.

Tusen takk for rådene!

Skrevet

Jeg sprøytet ovnsrens i bunnen og satte kjelen på verandaen i en time (pga lukten). Så skrapte jeg av mesteparten med en stekespade, og resten med stålull. Gikk greit.

Tusen takk for rådene!

Ser du har fått det til, men jeg kommer med et råd likevel (til en eventuell senere anledning?)...

Så på tv en gang, at du kan bruke en sukkebit til å skure med... Har aldri prøvd da.

Gjest anonym for anledningen
Skrevet

Mitt råd, som jeg bruker ofte er strø et godt lag med bakepulver i bunn av kjelen. Hell over litt varmt vann, så det dekker bakepulveret.

La det stå noen timer, og du kan bare skrape løs det brente lett som bare det.

Veklent triks som jeg har lært av min mor.

lalala1365380457
Skrevet

hvis du bruker aliminiums kjeler når du tilbreder retter med melk i, så slipper du at det brenner seg i bunnen! (innenfor rimelighetens grenser såklart, må jo fortsatt røre litt og sånt da)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...