Gå til innhold

Kortere barselpermisjon for mødre,- bedre karriere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

(skrev den på Foreldre - småbarn også - men der er det jo omtrent bare kvinnfolk, så jeg legger den her også - KJØR DEBATT!)

For noen dagen siden så jeg et debattprogram om at pappaene skal ha 1/3 av dagens permisjon -for politisk å "tvinge" menn til å ta den viktige omsorgrollen. - Jeg var så enig med dama fra SV som mente at det kan vi ikke gå med på. Økt barselpermisjon er en rettighet som kvinner har opparbeidet seg, og amming lenge er en positiv ting.

Han fra Arbeiderpartiet mente at det var SÅ viktig at pappen var alene med barna - UTEN moren for å knyte kontakt -da mener jeg at han må ha dårlige farsinstikter,- eller en kone han ikke likte....

En dame fra Aftenposten mente også at kvinner fikk bedre muligheter i jobben om de hadde kortere permisjon!!! HALLO!!! da jeg hadde permisjon i 3 mnd. som det var i 1983 - så var ikke det noe GODE for meg i det hele tatt, jeg måtte slutte å amme, for dagmammaen var for langt unna til at jeg kunne amme i arbeidstiden - og hvem har vel en unge som får mat etter klokka? - det har nå aldri jeg hatt. Å skulle korte ned permisjonen er jo å gå tilbake til gamle dager - som ikke var så gode!

Ja, jeg er FOR at fedre skal og kan tar mer kontakt med ungene sine - men det må de da vel klare ETTER klokka 16.oo og etter mors permisjon - kan de ikke ØKE permisjonstiden i 3 mnd i stedet - og så kan far være hjemme med barselpenger regnet ut etter SITT arbeid. Slik det er i dag blir han regnet ut fra hvor mye mor jobber - og mange jenter jobber deltid.

Hele diskusjonen var så høl i hue at jeg var desperat etter å trykke på "SVAR PÅ DETTE INNLEGG"-knappen.

(#/¤/"#%"%/

Skrevet

Nja. jeg er vel temmelig enig med deg, jeg da Flisa, så noen debatt blir det neppe med meg.

Men jeg kan jo akke meg litt!

Jeg ser med store øyne på de mødrene som nå for tida fyller avis-og ukebladspaltene (og kafeene, med alle vognene sine).

*sur og gammal kjerring*

Det vakke noe som het ammetåke da jeg fikk barn. Jeg hadde 3 måneders permisjon, jeg også, og etter det var det rett ut i jobb igjen. Nå klarte jeg, som ellers ikke er noe hardbarka sånn, faktisk å tømme brystene mine på jobben (på do, på en jobb med nesten bare mannlige kolleger)og hjemme (i flaske) - så jeg ammet ungen (f.1975) i nesten et år. Men det var med god hjelp fra mannlig sjef, som lot meg jobbe bare til klokka 15.00 så lenge jeg ammet. Han hadde to unger hjemme sjøl. Og ingen visste om det høyere opp på arbeidsplassen.

Jeg lovte meg sjøl at jeg ALDRI skulle snakke baby på jobben, og det holdt jeg (nesten). Dette var i den aktive kvinnesakstida, damer.

Jeg blir BITTELITTE grann kvalm av de overmoderlige mødrene nå for tida, jeg blir det.

Når alt dette er sagt, har barnefaren her i huset passet nesten like mye unger som meg. Men jeg skal innrømme at på hans arbeidsplass, som er høyskolenivå, er det en kjent sak at når mennnene går ut i barselperm, er det for å få skrevet ferdig doktorgraden...

Skrevet

Nja. jeg er vel temmelig enig med deg, jeg da Flisa, så noen debatt blir det neppe med meg.

Men jeg kan jo akke meg litt!

Jeg ser med store øyne på de mødrene som nå for tida fyller avis-og ukebladspaltene (og kafeene, med alle vognene sine).

*sur og gammal kjerring*

Det vakke noe som het ammetåke da jeg fikk barn. Jeg hadde 3 måneders permisjon, jeg også, og etter det var det rett ut i jobb igjen. Nå klarte jeg, som ellers ikke er noe hardbarka sånn, faktisk å tømme brystene mine på jobben (på do, på en jobb med nesten bare mannlige kolleger)og hjemme (i flaske) - så jeg ammet ungen (f.1975) i nesten et år. Men det var med god hjelp fra mannlig sjef, som lot meg jobbe bare til klokka 15.00 så lenge jeg ammet. Han hadde to unger hjemme sjøl. Og ingen visste om det høyere opp på arbeidsplassen.

Jeg lovte meg sjøl at jeg ALDRI skulle snakke baby på jobben, og det holdt jeg (nesten). Dette var i den aktive kvinnesakstida, damer.

Jeg blir BITTELITTE grann kvalm av de overmoderlige mødrene nå for tida, jeg blir det.

Når alt dette er sagt, har barnefaren her i huset passet nesten like mye unger som meg. Men jeg skal innrømme at på hans arbeidsplass, som er høyskolenivå, er det en kjent sak at når mennnene går ut i barselperm, er det for å få skrevet ferdig doktorgraden...

Jeg hadde til og med barseldepresjon i 1983 jeg, men det var det jo ingen som visste hva var - men jeg brukte mamma masse å prate med.

Jeg har alltid vært "tungmelka" så å håndpumpe meg, har jeg aldri fått til.

Ellers - - hvordan papper er hjemme med barnet sitt er vel ofte veldig ulikt hvordan mammene er. Jeg tror gutta er mer avslappet og kan fikse litt annet enn melk og bæsj :-) de klipper plenen med ungen i bæremeis, eller skriver doktorgraden, som du sier. Helt greit det! :)

Jeg jobbet meg heller ikke ihjel, selv da jeg ammet i 11 mnd. jeg runda f.eks Super MArio Bros. 2 lenge før noen andre! :) *s*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...